Exootstatus slecht aangegeven

Gestart door Daandrukker, april 13, 2015, 16:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Hallo,

Is er een reden dat het niet te zien is bij een waarneming of een plant een exoot is? Bij planten is die lijn vaak al niet heel duidelijk. Nu is de enige manier om echt zeker te weten of een plant het label "exo" heeft om te kijken bij de lijst van waarnemingen van de waarnemer. Ik wil dit wel illustreren met een voorbeeld. Stel ik weet niet dat rode ribes Ribes sanguineum een exoot is. Als ik naar de lijst met waarnemingen ga dan zie ik nergens het label "exo" (zie: http://waarneming.nl/soort/view/9216). Pas als ik naar de waarnemingen ga van één van de waarnemers (in dit geval van Erik van Dijk, die hem het meest recent heeft ingevoerd: http://waarneming.nl/user/view/1898?q=&akt=0&g=0&from=2015-04-06&to=2015-04-13&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=rode+ribes&zoektext=0&from=2015-04-06&g=0&akt=0&to=2015-04-13&prov=0&z=0&m=K&zeker=O&rows=20&month=0), dan zie ik het label "exo" er bij staan. Die paar extra handelingen zijn op zich niet zo erg, maar het is vervelender als een soort standaard vervaagd wordt (zoals bijvoorbeeld spitse geelster). Dan is er bijna geen enkele mogelijkheid om erachter te komen of een soort de exootstatus heeft op waarneming.nl. Vaak is het wel zo dat een exoot de status "incidenteel / zwerver" heeft, maar dit dekt natuurlijk bijlange na niet de exootstatus. Ik neem aan dat er planten zijn met deze status die geen exoot zijn.

Nu wil ik voorstellen bij de admins om de exootstatus (blauw blokje "exo") ook te laten zien in de waarnemingenlijst direct bij de soort, net zoals gedaan wordt met "esc". Ik post dit verhaal hier om te vragen of mensen het daar ernstig oneens mee zijn en dan vooral waarom.

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

gertjanvannoord

bij de soortbeschrijving zie je staan: "Status: incidenteel / zwerver". Dat heeft dacht ik dezelfde betekenis als het blauwe "exo" blokje.
Gertjan van Noord

Hinko

mvgr, Hinko

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Daandrukker op april 13, 2015, 16:20:51 PM
Ik neem aan dat er planten zijn met deze status die geen exoot zijn.


Niet als je met "exoot" soorten bedoelt die het blauwe hokje met EXO hebben, dat blokje is direct gekoppeld aan de soortstatus.
Douwe van der Ploeg

Daandrukker

Dank jullie voor de reacties en de link.  Douwe, je bedoelt toch dat daadwerkelijk alle soorten die de status "incidenteel / zwerver" hebben ook het blauwe "exo"-blokje hebben? In dat geval is het voor mij duidelijk (alleen snap ik dan niet dat men dit "incidenteel / zwerver" noemt, maar goed).

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

M.V.S

Er zijn ook soorten met de status "ingeburgerd, soort". Die krikgen ook een blokje exo bij de naam
Groetjes, Marc

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Daandrukker op april 14, 2015, 15:07:51 PM
Dank jullie voor de reacties en de link.  Douwe, je bedoelt toch dat daadwerkelijk alle soorten die de status "incidenteel / zwerver" hebben ook het blauwe "exo"-blokje hebben? In dat geval is het voor mij duidelijk (alleen snap ik dan niet dat men dit "incidenteel / zwerver" noemt, maar goed).

Inderdaad. Even voor je gechecked, de volgende statussen krijgen het exo-blokje:
1b: incidenteel / zwerver
2a: Ingeburgerd
2b: inburgerend
2c: exoot /inburgerend
2d: Incidentele import

Ik heb Hisko wel eens gevraagd of dit aangepast kon worden, maar hij gaf aan dat dit teveel werk was omdat het in veel schermen moest gebeuren.
Douwe van der Ploeg

Daandrukker

#7
Dank je voor het uitzoeken Douwe!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

BartAbc

#8
Je kunt ook onder 'downloads' (eerst inloggen) de complete soortenlijst van planten en andere soortengroepen downloaden. Daar is een apart veld in opgenomen met de 'status' waaronder exoot, ingeburgerd etc.

edit: of klik hier voor een excelbestand met plantennamen en aanvullende velden uit waarneming.nl.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl