Kleine Citroenkorst - Caloplaca lithophila?

Gestart door Sjors, april 16, 2015, 20:03:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Zou dit Kleine Citroenkorst - Caloplaca lithophila kunnen zijn?

Op beton en volop in de zon.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101014895
Citroenkorst onbekend - Caloplaca spec. gezien op 2015-04-16 Visvliet - Hilmahuistermolenpolder
Foto's:





Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Eerder is het gevalletje wat je rechtsonder op de twee detailfoto's ziet C lithophila.
Als je dat vergelijkt moeten dit wel enorme apotheciën zijn!Ik herken dit in ieder geval niet als een inheemse soort. Nou ja, misschien zegt een ander dat dit binnen de variatiebreedte van Caloplaca dalmatica of flavovirescens valt...
Dergelijke roodachtige apotheciën met oranje randje lijken mij wel erg extreem voor die soorten.
Het ziet er wel heel fraai en fotogeniek uit! Was dit het enige thallus of groeiden er meer?
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

#2
Volgens mij het enige exemplaar, maar omdat mijn vriendin niet telkens een gedwongen pauze wil nemen vanwege mijn foto-exercities heb ik niet heel goed gekeken.
De apotheciën zullen, schat ik, niet veel groter zijn dan 3 mm en denk dat die in de rechter onderhoek nogal klein zijn.
Ter plaatse, met het blote oog (maar wel met bril) vond ik de korst er wel wat apart uitzien,  vandaar de korte fotopauze tijdens ons fietstochtje.
Het tunneltje gaat overigens onder de spoorlijn Leeuwarden - Groningen, maar dat zal waarschijnlijk niet een nieuw inzicht opleveren.

Ik ga ook nog eens zoeken naar mogelijke kandidaten.

Arjan  :duim:

EDIT Nu zie ik dit exemplaar (rechts) en je zou toch zeggen........ :blink:
http://fungi.myspecies.info/taxonomy/term/4423/media


Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Tja, het is wel de meest voor de hand liggende keus. Dus ik zou zeggen: doe maar!  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Ik ben vandaag nog even naar Visvliet gefietst en kan melden dat de apotheciën kleiner zijn dan 1 millimeter. De sterretjes op de munt van 50 eurocent zijn ongeveer een mm.
Ook een stukje van het beton geschraapt, maar kan zonder loep niet beoordelen of het voldoende is voor een nader onderzoek onder de micro.
Ik zal binnenkort een bekende kenner met een  :micro: nog eens vragen voor een determinatie.



Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje