roofvogel onkekend

Gestart door Eduard Leinwand, juni 10, 2015, 22:44:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eduard Leinwand


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/103226722
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2015-06-10 France - Mandelieu-la-Napoule
Foto's:
































bij voorbaat dank E Lein

Eduard Leinwand

moet zijn: roofvogel onbekend

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Eduard Leinwand

Dank voor je reactie Bram,
Ter lering ende vermaeck: wat zijn de hoofdargumenten die de determinatie voor je bepaalden ? Ikzelf kom helaas niet verder dan lange staart en vooruitgestoken kop in vergelijking met buizerd, maar onlangs las ik op het forum dat dit achterhaalde kenmerken zijn. Brede witte band na de zwarte vleugelrand ?
Hoe kom je bij man ? Heeft de staartpenrui nog een rol gespeeld in de determinatie, die is alleen voor leeftijdsbepaling van belang denk ik.
Gr
Eduard

BramtK

Hoi Eduard, op foto's 8-11 zie ik de onderdelen van de vogel. Op de onderzijde van de arm- en handpennen zie ik een mooie dikke donkere eindband en overigens maar 1 band (misschien 2). Die laatste vooral ter hoogte van de pols. Op foto 2 zie ik de bovenzijde van de vleugel, ook daar een dikke eindband zichtbaar en overigens geen bandering. Die bandering is natuurlijk diagnostisch voor Wespendief en in dit geval ook nog eens voor mannetje. Bij vrouwtje Wespendief zou die bandering minder solide zijn en zou je, zo rond de handvleugel, een extra bandje moeten zien.

De betekenis van die staartrui, is mij niet helemaal duidelijk. Toevallig had 'mijn' lokale Wespendief man hetzelfde. Twee weken geleden vloog die nog rond met een hele staart, afgelopen weekend mistte een of meer middelste staartpennen. Nadat ik jou vogel zag, heb ik Forsman er bij gepakt, maar die vermeld niets specifiek over staartrui bij mannetjes. Rui vindt bij Wespendieven wel hoofdzakelijk plaats in het winterverblijf. Dus ik vond het opvallend. Wat het over de leeftijd zegt, dat weet ik niet, maar alle Wespendieven die we nu tegenkomen, zijn sowieso adult.

Groeten,

Bram ter Keurs

Eduard Leinwand

Dank je voor je verdere uitleg Bram.
Ik ben jaloers op de foto die je bijgevoegd hebt :-)
Gr
Eduard

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

ZLHaberham

Vorig jaar zomer (in elk geval half juni - begin augustus) verbleef er ook een mannetje met vergelijkbaar ruipatroon in het A'damse Bos.