Blijf uit de groeves!

Gestart door Scio, maart 02, 2015, 22:17:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Verstoring! 17:45 - 2 maart 2015 | Witheet van woede was ik vanmiddag. Bij het bezoeken van de groeve merkte ik iets vreemd op. Al bij het hek stonden twee fietsen geparkeerd, maar ik zag geen mensen bij het kijkscherm staan. Die zullen wel een rondje lopen dacht ik nog, maar al snel zag ik twee figuren in de steengroeve staan. Gewapend met verrekijkers waren zij duidelijk aan het zoeken. Bij het open maken van het hek en naar beneden lopen zag ik het vrouwtje over het bos wegvliegen. Het mannetje vloog vanaf een bekende plek achter het vrouwtje aan. Duidelijk verstoord!
Ik liep de groeve in en probeerde me rustig te houden. Van binnen kookte ik. Toen de twee in de groeve me zagen liepen ze rustig richting mij, omdat ik op het pad naar beneden liep. Hier moesten zij immers ook weer naar boven. Het treffen van de twee "vogelspotters" en mij was heftig. Waar ze wel niet mee bezig waren. "och, we zochten gewoon de oehoe."  Op de vraag of ze over het hek waren geklommen kwam doodleuk het antwoord dat ze er gewoon langs konden lopen. Ik moest me enorm inhouden om ze niet letterlijk en figuurlijk de groeve uit te schoppen. Boven aangekomen gingen ze er per fiets snel vandoor en hebben we ze helaas niet weer gezien.
Nog steeds voel ik de woede van het voorval als ik eraan denk. Tegelijkertijd zit het me dwars dat ik de twee uilen heb zien vliegen. Hadden ze nog geen nest, of zijn ze van het nest verjaagd? Tijdens het naar beneden lopen trof ik meerdere voetstappen aan. Er gaan dus blijkbaar meerdere mensen de groeve in. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Hoe vergroten we de pakkans van die gasten die denken dat ze overal gewoon maar in kunnen lopen? Graag wil ik jullie vragen me te bellen als er mensen te horen zijn via de webcam. Niet van gewone voorbijgangers of uitgaanspubliek, maar wel als je serieus denkt dat er mensen in de groeve lopen. Dit kan op nummer 06-54984327.
Ook ben ik wel nieuwsgierig of er nu een verandering in gedrag waar te nemen is. Wordt er meer als afgelopen dagen geroepen, komen de oehoes meer in beeld of blijft alles bij het oude. Ik hoop dat er door jullie onderzoek antwoorden komen op mijn vragen en of we dan uiteindelijk kunnen concluderen of er wel of geen nest aanwezig was.

Tjibbe Hunink
Boswachter Staatsbosbeheer





In verband met de privacy de links verwijderd.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

HPM

Die uilen zijn bekende Nederlanders, ze zitten in een gemakkelijk te achterhalen gebied en er zijn volop vogelpaparazzi. Dan kan je op je klompen aanvoelen wat er gebeurt. En dan gaan jullie nu ook nog eens aan de grote klok hangen dat de beveiliging zo lek is als een mandje, met aanwijzingen waar de lekken zitten.
Naast het hard aanpakken van overtreders lijkt de hand in eigen boezem steken mij dus ook geen slecht idee.
Herman van der Meer

migratorius

"Hoe vergroten we de pakkans?" Begin 's met meteen een boete uit te schrijven? Hij heeft ze op heterdaad betrapt en laten lopen!
Maar goed, twee tegen een...
Als ze er op de fiets waren, waren het waarschijnlijk (relatieve) lokalo's die wel vaker door de groeve wandelen.
Het is duidelijk aangegeven dat je het gebied niet in mag: dat er zowaar een boswachter langs gaat is al een mirakel.

JanHein

Jan Borst

Ik verbaas me eigenlijk ook een beetje over dit bericht. Als je in de buurt van 1 van de zeearend nesten komt kun je rekenen op een boete van €1250,- of meer en deze heren kwamen er blijkbaar af met een paar boze woorden.

HPM

Op facebook 'Volg de Oehoe' van de boswachter.
Zie commentaar van WBE
https://www.facebook.com/hashtag/volgdeoehoe?source=feed_text&story_id=711303858926126
Google ook eens op de naam van de boswachter in combinatie met oehoe.
En het dan gek vinden dat er ook verkeerde lui op af komen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op maart 03, 2015, 12:39:40 PM
Op facebook 'Volg de Oehoe' van de boswachter.
Zie commentaar van WBE
https://www.facebook.com/hashtag/volgdeoehoe?source=feed_text&story_id=711303858926126
Google ook eens op de naam van de boswachter in combinatie met oehoe.
En het dan gek vinden dat er ook verkeerde lui op af komen.

Ik klikte op bovenstaande link naar facebook maar daar is nu niets meer te zien.
Herman van der Meer

Max Berlijn

Even ter geruststelling. Die Oehoe's kunnen wel wat hebben. In de ENCI hebben ze zelfs gebroed nadat hun wand was geexplodeerd. Het woord "schoppen" oogt niet echt proffesioneel overigens. Idd zijn die Oehoe's BNers geworden dus een duidelijk gesloten hek en bord (staat dat er goed zichtbaar?) is wel een must. Idd meteen een boete uitschrijven. Het voordeel van de Limburg groeves is dat ze te steile wanden hebben om er in te gaan.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Wat het schrijven van boetes betreft kan alleen iemand dit met de juiste bevoegdheid. Slechts enkele medewerkers van een beheerseenheid hebben deze bevoegdheid. Zover mij bekend kom je bij het betreden van de groeve een hek tegen waar echt niet zomaar om heen te lopen is.

Zodra je de groeve betreed is, met een beetje normaal verstand, meer dan duidelijk zijn dat je je bevind op verboden gebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nvgilst

Helaas...
CiteerGeen hoop meer op broedgeval voor de camera.
19:14 - 9 april 2015 | 25 reactie(s)

Zoals jullie ongetwijfeld ook al weten is er helaas geen hoop meer dat we de oehoes dit jaar voor de camera zullen krijgen. Op de webcam zijn de oehoes steeds minder te horen en op de wildcamera bij de plukplek zijn de oehoes steeds minder te zien. Daarom is besloten om de livebeelden met ingang van maandag 13 april stop te zetten. Uiteraard kunnen jullie wel de website blijven bezoeken en wordt er, indien er nieuwe ontwikkelingen zijn, ook een blogbericht op de site geplaatst.
Bron: http://www.volgdeoehoe.nl/

Hopen dat ze buiten de cam wel een broedplaats hebben.

petermeer

Camera's weghalen misschien? Iets van boter op je hoofd hebben....
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).