DNA gwichten van species van de Ned flora

Gestart door benzon, april 13, 2015, 16:07:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

benzon

Uitgaande van de flora van Heukels met 2200 namen, ben ik bezig om de hoeveelheid DNA per kern te meten. Dit is een relatief snelle en goedkope methode en vormt een aanvulling op de barcodering en de morfologie gegevens.Op dit moment moeten er nog 575 species gedaan worden. Dit zijn uiteraard de zeldzamere soorten. Verschillende daarvan zie ik op waarnemingen.nl langs komen. Ik  vraag me af in hoeverre de vrijwilligers mij behulpzaam zouden kunnen zijn met verzamelen van vers materiaal. Meestal is een enkle blaadje voldoende. Ik heb al via Floron een aantal mensen die toegezegd hebben me behulpzaam te willen zijn, maar meer mensen zou welkom zijn. Als U belangstelling heeft stuur ik een wensenlijst en verdere toelichting toe. In hoeverre dit overlapt met wat via Floron gebeurt weet ik niet.
Met vriendelijke groeten
benzon

Erik Simons

Hallo Ben,

wellicht is het handig als je even je volledige naam en adresgegevens bij naturalis hier vermeldt.
een admin met forum-moderatorrechten kan deze post dan 'sticky' maken, zodat hij vetgedrukt blijft staan bovenaan de lijst

ik vermoed dat er genoeg vrijwilligers te vinden zullen zijn om materiaal te verzamelen, zeker als je hier ook een concrete lijst plaatst met soorten?

groeten
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Hinko

Het is hier op het forum sowieso gebruikelijk om met je echte naam te ondertekenen :)
mvgr, Hinko

benzon

Sorry Ik ben nieuw mijn volledige adres is
Ben Zonneveld
Naturalis herbarium sectie
Pobox 9517
2300 RA Leiden
ik zie net dat ik een bijlage mee kan sturen, bij deze , inclusief een uitgebreidere uitleg
Opnieuw nu als pdf!
Ben Zonneveld

BartAbc


Inderdaad veel relatief zeldzame soorten maar ook algemenere zoals Cerastium vulgare, C. glutinosum en Carex nigra. Hoe voorkom je dat we veel van het zelfde op gaan sturen?

Ik kan wel een stukje Carum verticillatum sturen. Is hier in de buurt aangeplant, en doet het goed. Herkomst mij onbekend. Is dat erg?
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Thea

1. Uitgebreide uitleg van hoe bladeren (vers??) op te sturen ontbreekt nog

2. Wat is je functie / onderwerp bij Naturalis sectie Botanie?

3. Wil je van alle soorten 1 plant(deel) hebben, of liever van 2 planten uit verschillende km-hokken?
Ook rest van de plant erbij, indien mogelijk? Ter controle? Vindplaatsgegevens? (staat als het goed is in de ontbrekende handleiding)

4. Ik zal vandaag een stel voorjaarssoorten uit het kalkrijke duin verzamelen en in aparte plastic zakjes doen

5. Svp regelmatig update van de lijst, om dubbel werk te voorkomen

Thea Spruijt



M.V.S

Ik wil graag het een en ander verzamelen en opsturen (bijvoorbeeld Spartina pectinata en Artemisia selengensis), Maar inderdaad: voor mij is alleen een lijst met mogelijkheden niet genoeg. Dus graag een beschrijving van de werkwijze toevoegen, zodat het werk dat er in gaat zitten niet voor niets is.
Groetjes, Marc

Rob Koelman

In de bijlage het document dat op 13 maart jl. is verstuurd en waarin het doel en de werkwijze nader worden uitgelegd...
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Groetjes, Marc

benzon

Alles moet geleerd worden
Hier nogmaals de uitleg Verdere vragen ? laat het me weten
PS Ik ben honorair medewerker
Ben Zonneveld

Grada Menting

Afgelopen zondag was ik met iemand op pad die planten verzamelde voor dit doel. Maar ik denk dat de lijst van wensplanten beter digitaal geplaatst kan worden. Zoals Thea al zei in punt  5. Svp regelmatig update van de lijst, om dubbel werk te voorkomen

benzon

Ik zal regelmatig voor updates zorgen Echter ik vind het zelf niet erg als ik een plant een paar maal krijg Uit verschillende hoeken van het land
Ben Zonneveld

markmeijrink

Dag Ben,

wat is me afvraag is 1. hoe ga je er zeker van zijn dat de determinatie klopt wanneer er geen bewijsmateriaal is? B.v. orchideeën. 2. voor veel Dactylorhiza soorten geldt dat ook al is er een bloem of foto beschikbaar determinatie lastig is en niet altijd sluitend te krijgen. 3. Hoe denk je aan zeldzame soorten te komen? Soorten waarvoor vrijwilligers een terreinbetredingsvergunning nodig hebben. 4. Graag zou ik zien dat er duidelijk wordt vermeld dat het niet toegestaan is zonder ontheffing van F&F-wet blad- of welke materiaal dan ook, af te nemen van beschermde planten. Voor de beschermde soorten is namelijk een ontheffing nodig, niet alleen om het materiaal af te nemen, maar ook om het onder te hebben en te vervoeren.

Mvgr Mark

Rob Koelman

Op 13 maart heeft Floron het probleem van het verzamelen van (delen van) beschermde planten al getackeld. Je kunt via hen een ontheffing krijgen:

Verzamel planten tot 2020 legaal met onze ontheffing

Verzamel je wilde planten, dan overtreedt je daarmee de Flora- en faunawet. Het Landelijk Bureau van FLORON heeft daarom een ontheffing gekregen om wilde planten te mogen verzamelen. We mogen iedereen die voor FLORON actief is een machtiging geven. De ontheffing is vijf jaar geldig. Wil je een machtiging, dan hebben we wat gegevens van je nodig. Die kun je invullen op dit formulier:

https://docs.google.com/forms/d/1EeCj4kQaJD9qNgj-Z7df1wbBweMExT0uxSa3_qRDCeY/viewform  Doe dat deze maand nog, want we bieden deze service eenmalig aan.

Met vriendelijke groet,

Laurens Sparrius
Met vriendelijke groet, Rob

Thea

Voor jullie ter info, ik heb niet met Ben overlegd, maar dit lijkt me handige info.

Ben Zonneveld heeft 23 april aan de hem bekende deelnemers een lijst met tot nu verzamelde soorten gestuurd.
Je kan je bij hem aanmelden via ben.zonneveld@naturalis.nl
Hier zijn mail-bericht. In de bijlage zijn lijst

Beste florist   
Het is een mooie begin! een 40tigtal planten van mijn wensenlijst zijn gedaan en 10 van 25 mensen die hulp hebben toegezegd, hebben iets opgestuurd. ​Hierbij de planten die van de lijst geschrapt kunnen worden. Overigens dubbelen kunnen geen kwaad. Ik heb nu bijv naast 2 maal een diploide  Neottia ovata ook een plant met 1.5 x zoveel DNA (triploid?) [/font] Behalve mijn wensenlijst heb ik nog een lijstje van twijfelaars (met verschillende uitkomsten) die stuur ik later. Voorbeeld bijv Lathraea clandestina, Stratiotes (krabbescheer) en Anemone ranunculoides. Dus deze zijn ook welkom [/font] Alvast bedankt voor de ontvangen zendingen en de zendingen die onderweg zijn. In principe meet ik 's woensdags.
[/font] Met hartelijke groeten, Ben [/font]

Rob Koelman

In de bijlage de vandaag verstuurde lijst van soorten die nog gezocht worden voor de bepaling van de genoomgrootte.

De lijst is gesorteerd op de wetenschappelijke namen...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Er worden nog ruim driehonderd soorten planten gezocht voor de bepaling van het kerngewicht (genoomgrootte). In de bijlage is de meest recente lijst te vinden (die van 14 juli 2016). De lijst is gesorteerd op de wetenschappelijke namen.

Het betreft vooral relatief zeldzame soorten. De algemenere zijn inmiddels al merendeels verzameld. Toch zitten er ook nog een aantal niet al te zeldzame soorten bij. Groot heksenkruid bijvoorbeeld heb ik net vandaag verzameld en opgestuurd.

Mededeling van Ben hoe materiaal NIET op te sturen:
a: niet verpakt tussen de brief vouwen
b: niet keurig in vochtig papieren handdoekje, en vervolgens in aantal kranten (kranten nemen al het vocht weg!)
c: niet het papiertje met aantekeningen in het plastic zakje (plant droogt uit); beter het nummer op de zak met viltstift en los begeleidend briefje toevoegen.

Verder: als U een hybride gevonden heeft graag de ouders er ook bij doen voor zover aanwezig.

Tenslotte woensdag is mijn meetdag dus graag voor die tijd binnen

Mijn adres is nog steeds
B. Zonneveld
Naturalis - sectie herbarium
Postbus 9517 2300 RA Leiden
Graag links boven op de envelop vermelden "planten"
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Update

Er worden nog ruim zeshonderd soorten/ondersoorten/hybriden/etc. gezocht voor de bepaling van het kerngewicht (genoomgrootte). In de bijlage is de meest recente lijst te vinden (die van 11 augustus 2016). De lijst is samengesteld uit twee toegestuurde lijsten (lijst met 'soorten uit de Heukels' en lijst met soorten die [nog] niet in de Heukels staan, waaronder hybriden en tuinsoorten) en gesorteerd op de wetenschappelijke namen.

Het betreft vooral relatief zeldzame taxa. De algemenere zijn inmiddels al merendeels verzameld. Toch zitten er ook nog een aantal niet al te zeldzame soorten bij.
Met vriendelijke groet, Rob

benzon

Ik zie dat mij laatste bericht in 2016 was. Ondertussen heb ik 2330 (onder)soorten van de Nederlandse flora kunnen meten
Het manuscript is maart 2018 ingediend maar wacht nog op definitieve goedkeuring.
Benzon