Hoofdmenu

Iberische Tjiftjaf

Gestart door haroldwijts, april 12, 2015, 17:25:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

haroldwijts

Heren,

Er worden relatief veel iberische Tjiftjaf gemeld in Spanje, soms wel 3 stuks op een waarneming
Zelfs in Spanje is dit een zeldzame soort
Volgens mij kun je deze soort alleen determineren als je de zang hoort
of heb ik het hier mis

Groeten uit Spanje
Harold Wijts

Thijs Fijen

#1

Iberische Tjiftjaffen kun je ook op kleed herkennen.Zie onder andere dit artikel, maar ook de ANWB vogelgids en de Advanced bird ID book (Van Duivendijk) voor herkenning van Iberische Tjiftjaf
http://www.club300.de/articles/012_iberian_chiffchaff/2008_Ibe_Chiffchaff_British_Birds.pdf


Mocht je twijfel hebben over waarnemingen, kun je deze altijd melden bij foutieve determinaties.
Thijs Fijen

haroldwijts

hallo Thijs

de ANWB vogelgids is hier heel kort in ( verschilt iets in structuur gemiddeld langere snavel en vleugels)
ja daar kan je niks mee als je geen vergelijkmateriaal ter plaatse hebt en het zijn geen vogels die eens 10 minuten op een tak stil zitten
Dus moeilijk voor de gemiddelde vogelaar zoals ik.
Ik meld alleen de iberische wanneer ik ze daadwerkelijk heb horen zingen, en dat zijn er slechts enkele op heel veel normale tjiftjaf.

Groeten uit Spanje
Harold Wijts

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: haroldwijts op april 14, 2015, 18:29:52 PM

Ik meld alleen de iberische wanneer ik ze daadwerkelijk heb horen zingen, en dat zijn er slechts enkele op heel veel normale tjiftjaf.


Idem hier bij 2 weken trip door spanje. 4 keer 1 Iberische tjiftjaf op zang, rest ingegeven als gewone, en dat waren er duidelijk meer dan Iberische.

HPM

Verpreiding Iberische en gewone Tjiftjaf in Spanje in hokken van 50x50km


Bron: MAPAS DE DISTRIBUCIƓN de la avifauna terrestre EspaƱola (Peninsula Iberica)
http://www.lmcarrascal.eu/atlas/mapasalfab.html
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op mei 21, 2015, 10:47:17 AM
Idem hier bij 2 weken trip door spanje. 4 keer 1 Iberische tjiftjaf op zang, rest ingegeven als gewone, en dat waren er duidelijk meer dan Iberische.

Dus je hebt ook de dieren waarvan je niet de zang hoorde, en niet op uiterlijke kenmerken zag welke van de tjiftjaf-soorten het was, ze ingevoerd als gewone..?
Douwe van der Ploeg