Thayers Meeuw Egmond aan Zee

Gestart door Herman Bouman, april 11, 2015, 21:54:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

adriaens

Weinig twijfel mogelijk: de eerste Thayers Meeuw voor de Benelux!


migratorius

#3
Citaat van: adriaens op april 11, 2015, 22:02:58 PM
Weinig twijfel mogelijk: de eerste Thayers Meeuw voor de Benelux!
Oh jee, als-ie net zo twitchbaar is als al die Kumliens Meeuwen...

Fraaie vondst!

JanHein


Herman Bouman

Thnx en goede voorbeelden dat het dus kan. Maar dit zijn foto's uit november. Ik had nog niets van de maand april kunnen vinden. Vandaar enige twijfel over deze vogel. Het past dus binnen de variatie

JohanvantBosch

Citaat van: migratorius op april 11, 2015, 22:13:21 PM
Citaat van: adriaens op april 11, 2015, 22:02:58 PM
Weinig twijfel mogelijk: de eerste Thayers Meeuw voor de Benelux!
Oh jee, als-ie net zo twitchbaar is als al die Kumliens Meeuwen...

Fraaie vondst!

JanHein

Er is daar blijkbaar een zandsuppletie.... Dat maakt de kans dat ie blijft hangen wellicht wat groter. Maar het zal vast lastig zoeken zijn tussen de enorme aantallen meeuwen.

Thijs Fijen

CiteerDe zandsuppletie in Egmond is het weekend van 11/12 april afgerond en verplaatst zich op 12 april naar Bergen aan Zee.

http://www.bergen-nh.nl/nieuwsbericht/zandsuppletie
Thijs Fijen

theomuusse

Ben benieuwd wie hem er morgen uithaalt. Tot morgen!


Leon Edelaar

Als ik hem vandaag herkende zal het morgen toch ook wel lukken?!


Vanmorgen heb ik er ook een aantal uren gestaan  (en ook al eerder deze week) en 'em toen niet gezien.
Zandsuppleties zijn een magneet, maar maken zaken ook wel erg overzichtelijk.


Ik zal er morgen staan, maar jullie vooral succes.
leon
(met inmiddels het nodige bier in zijn maag)
Gaver dan dit wordt het waarschijnlijk nooit meer

theomuusse

Leon, was de vogel er nog toen je wegging?

Leon Edelaar

Alles vliegt constant op, maar gezien het voedsel aanbod ga ik ervan uit dat wel in de buurt blijft.

theomuusse


garryb

#13
Update: hij zat er nog!! Het was opvallend rustig op het Egmondse strand vanmorgen vroeg (ca 60 personen), zeker gelet op het feit dat Thayers Meeuw een nieuwe soort voor Nederland betreft. Omstreeks 08:10 uur was het Vincent van der Spek die de vogel voor ons neus foeragerend oppikte in de schier eindeloze stroom meeuwen boven de vloedlijn. Zowaar opvallender dan verwacht, met vooral de lichtgrijze staart, donkere buik en contrastrijke ondervleugel die 'm eruit doen knallen. Daarna is hij op verschillende momenten teruggevonden, zwemmend op zee en staand op het strand. Zie de waarnemingen van vandaag. Knappe ontdekking van Leon!

gerdwichers8

Deze vogels zijn veel leuker voor mensen die het voorrecht hebben om gedurig de complexiteit van de hele familie te bestuderen.
Nu maar hopen dat ie ook overtuigend genoeg voor het CDA is.

UtrechtsVogelNet

#15
Citaat van: gerdwichers8 op april 12, 2015, 15:24:28 PM
... Nu maar hopen dat ie ook overtuigend genoeg voor het CDA is.

Ik hoop vooral dat die PVV er geen probleem van maakt, Gerd. "Vogelgrenzen dicht".

Grt Phil

birdy

De Thayers Meeuw lijkt na 16:25 niet meer waargenomen..

1: Weer iemand of ie daadwerkelijk uit beeld is weggevlogen?
2: Weet iemand of er vaste tijden zijn waarop die zandopspuitingen plaatsvinden?
3: Vinden die ook morgen plaats en wordt het dan juist makkelijker of moeilijker?

Groet!
Joost
Joost

JohanvantBosch

Op 1 weet ik geen antwoord, maar ik begreep dat de suppetie is afgelopen. Ook vandaag was er geen opspuiting. Er werd alleen opgeruimd. Ik weet niet wanneer de suppletie bij Bergen begint.

Gert Ottens

Citaat van: birdy op april 12, 2015, 19:43:41 PM
De Thayers Meeuw lijkt na 16:25 niet meer waargenomen..

1: Weer iemand of ie daadwerkelijk uit beeld is weggevlogen?
2: Weet iemand of er vaste tijden zijn waarop die zandopspuitingen plaatsvinden?
3: Vinden die ook morgen plaats en wordt het dan juist makkelijker of moeilijker?

Groet!
Joost


Joost: http://www.bergen-nh.nl/nieuwsbericht/zandsuppletie


wumizusume

Een heel leerzame ervaring gisteren (Thayers was lifer voor me)! Wat ik me alleen afvroeg is hoe variabel de grootte/structuur van Thayers Meeuw is. Alle kenmerken leken sluitend voor determinatie als zodanig, maar het trof me (en zo te horen tp anderen ook) hoe fors de vogel overkwam - nergens had ik het idee (op jizz dan) naar een soort te kijken die zeer verwant wordt geacht te zijn aan Kleine Burgemeester. Dan ga je al gauw denken aan hybride. 'Nelson's Meeuw' (hybride hyperboreus X smithsonianus) is dan denk ik de enige mogelijkheid maar ook die lijkt eenvoudig uitgesloten te kunnen worden, op grond van de snaveltekening (die dan veel meer als die van Grote Bur zou moeten zijn).

Iemand met ervaring met deze soort (bijv. Peter A.) die hier meer over kan vertellen? Ik ben benieuwd! Alvast bedankt.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

migratorius

Klaus Malling Olsen schrijft dat mannetjes Thayers zo groot kunnen zijn als vrouwtjes Amerikaanse Zilver.
Ook aardig is het volgende citaat van Don Roberson (voor de bijbehorende -helaas wat verouderde- foto's, zie http://creagrus.home.montereybay.com/MTYlistTHGU.html): "There is also size and bill variation due to sexual dimorphism: the left-hand bird below is probably a larger billed male and the right-hand bird a smaller billed female. As noted by Zimmer (1990), our "image" of the jizz of Thayer's Gull is probably based on a more delicate, dove-headed female rather than on both sexes, and this bias can temper our analysis of birds in the field."
De foto's van de vogel aan de grond zien er toch wat "kleine-burgemeesterachiger" uit.

JanHein

Rudy_Offereins

Citaat van: wumizusume op april 13, 2015, 08:45:33 AM
Een heel leerzame ervaring gisteren (Thayers was lifer voor me)! Wat ik me alleen afvroeg is hoe variabel de grootte/structuur van Thayers Meeuw is. Alle kenmerken leken sluitend voor determinatie als zodanig, maar het trof me (en zo te horen tp anderen ook) hoe fors de vogel overkwam - nergens had ik het idee (op jizz dan) naar een soort te kijken die zeer verwant wordt geacht te zijn aan Kleine Burgemeester. Dan ga je al gauw denken aan hybride. 'Nelson's Meeuw' (hybride hyperboreus X smithsonianus) is dan denk ik de enige mogelijkheid maar ook die lijkt eenvoudig uitgesloten te kunnen worden, op grond van de snaveltekening (die dan veel meer als die van Grote Bur zou moeten zijn).

Iemand met ervaring met deze soort (bijv. Peter A.) die hier meer over kan vertellen? Ik ben benieuwd! Alvast bedankt.

Zowel drijvend als in vlucht vond ik het eerder een miniatuur Grote Burgemeester dan een Kleine. Ook kumliens (die een overgang vormt naar Kleine Burgemeester) vind ik er, in vergelijking met Kleine Burgemeester, al forser uitzien; minder delicaat. Volgens mij pleit het bonkige voorkomen niet tegen, maar juist voor Thayers (zoals Jan Hein om 09.14 ook al schrijft )
Vriendelijk groet, Rudy

Rob Koelman

Vanaf de eerste foto was dit voor kenners blijkbaar een duidelijke Thayers. Evenals sommige anderen had ik echter eerder een kleine burgemeester-achtige meeuw verwacht.

Kan iemand in het kort aangeven wat nou de specifieke kenmerken zijn die van deze meeuw een Thayers maken? Ben ik nog niet tegengekomen in de diverse posts (ook niet op Dutchbirding).

Denk overigens dat er wel meer mensen met deze vraag zitten...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

August

Citaat van: gerdwichers8 op april 12, 2015, 15:24:28 PM
Deze vogels zijn veel leuker voor mensen die het voorrecht hebben om gedurig de complexiteit van de hele familie te bestuderen.
Nu maar hopen dat ie ook overtuigend genoeg voor het CDNA is.
Ze hebben sinds kort twee echte meeuwenkenners in het CDNA . Ies Meulmeester en Vincent vd Spek. Denk dat het wel goed komt ;) .
August van Rijn

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op april 13, 2015, 11:04:05 AM
Vanaf de eerste foto was dit voor kenners blijkbaar een duidelijke Thayers. Evenals sommige anderen had ik echter eerder een kleine burgemeester-achtige meeuw verwacht.

Kan iemand in het kort aangeven wat nou de specifieke kenmerken zijn die van deze meeuw een Thayers maken? Ben ik nog niet tegengekomen in de diverse posts (ook niet op Dutchbirding).

Denk overigens dat er wel meer mensen met deze vraag zitten...  B)
Ik heb gisteren gekeken of in het kort aan te geven is waarom het een Thayers is en geen Am Herring, Kumliens of exotische hybride, maar veel beknopter dan in het boek van Klaus Malling Olsen gaat het niet.
Het antwoord is dus: NEE.

JanHein

Rudy_Offereins

...en Rik Winters... :)

Citaat van: August op april 13, 2015, 11:16:39 AM
Citaat van: gerdwichers8 op april 12, 2015, 15:24:28 PM
Deze vogels zijn veel leuker voor mensen die het voorrecht hebben om gedurig de complexiteit van de hele familie te bestuderen.
Nu maar hopen dat ie ook overtuigend genoeg voor het CDNA is.
Ze hebben sinds kort twee echte meeuwenkenners in het CDNA . Ies Meulmeester en Vincent vd Spek. Denk dat het wel goed komt ;) .
Vriendelijk groet, Rudy

vincentvanderspek

Lief van je August, ik kijk graag naar meeuwen, maar aan de kanonnen kan ik niet tippen.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

August

Citaat van: vincentvanderspek op april 13, 2015, 11:50:27 AM
Lief van je August, ik kijk graag naar meeuwen, maar aan de kanonnen kan ik niet tippen.
onderschat jezelf niet nav de kumliens van Scheveningen ben ik fan van je 😄
August van Rijn

August

Citaat van: Rudy_Offereins op april 13, 2015, 11:32:06 AM
...en Rik Winters... :)

Citaat van: August op april 13, 2015, 11:16:39 AM
Citaat van: gerdwichers8 op april 12, 2015, 15:24:28 PM
Deze vogels zijn veel leuker voor mensen die het voorrecht hebben om gedurig de complexiteit van de hele familie te bestuderen.
Nu maar hopen dat ie ook overtuigend genoeg voor het CDNA is.
Ze hebben sinds kort twee echte meeuwenkenners in het CDNA . Ies Meulmeester en Vincent vd Spek. Denk dat het wel goed komt ;) .
ook zon topper inderdaad
August van Rijn

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op april 13, 2015, 11:04:05 AMKan iemand in het kort aangeven wat nou de specifieke kenmerken zijn die van deze meeuw een Thayers maken? Ben ik nog niet tegengekomen in de diverse posts (ook niet op Dutchbirding).

Denk overigens dat er wel meer mensen met deze vraag zitten...  B)
Enno Ebels is gezwicht voor de verzoeken: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=12322&page=zoek

JanHein