kever Langkawi 1

Gestart door hedy2411, april 11, 2015, 21:54:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Hallo Arp,
Even tussendoor, ik vond deze nog van Langkawi.
Weet jij welke het is..?

Arp

#1
Hoi Hedy,

Dat zou iets van Micraspis discolor moeten zijn, maar daar zitten meen ik wat haken en ogen aan - schijnt een soortcomplex te zijn als ik me goed herinner ...

Zet maar weg als Micraspis discolor onzeker, dan ziet Jo 'm wel en misschien dat hij het zo uit z'n hoofd weet :)

P.S. De soort was nog niet aanwezig in de database. Ik heb er voorlopig even Micraspis discolor (s.l.) voor aangemaakt, maar moet weer eens opzoeken hoe het ook alweer zat ...

P.P.S. Heb het teruggevonden. Zie soortinfo. Zojuist Dr.Poorani en Dr.Booth gemaild om te vragen of ze al meer kunnen zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eerste reactie van Dr. Poorani: Bij haar zijn alleen al uit de regio rond India drie soorten bekend, maar is geen recente revisie voor Micraspis uit dat deel van wereld en zij zelf heeft geen gelegenheid gehad om het type van discolor te onderzoeken.

Vooralsnog is het dus zinnig om alle exemplaren met deze facies in een verzamelsoort onder te brengen, die ik naar analogie van wat me met Chrysoperla carnea hebben gedaan voorlopig "Micraspis discolor s.l." zal blijven noemen, met in de soortinfo de uitleg dat het om een soortencomplex gaat, maar ik het idee dat we voor zulke gevallen eens afspraken moeten maken, want ik zie verschillende oplossingen langskomen. Ga het in de groep gooien, dus wellicht verandert de manier van naamgeven dan nog ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)