Diefstal Orchideeën.

Gestart door Zonnekoning, juli 29, 2007, 02:06:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

In het zelfde gebied met Pinksteren was het me ook al opgevallen en is al eerder op het forum ter sprake gekomen.
Dit weekeind weer wezen kijken en kom het zelfde tegen! :angry:
Van het eerste incident heb ik ook foto's van gemaakt, maar dat filmrolletje is nog niet ontwikkeld.
Nu heb ik een kleine oude digitale camera bij me en weer foto's gemaakt. Nu zijn de foto's niet ideaal (4.0 megapixels) maar de gaten zagen er vers uit.
Omdat er twee maanden tussen zitten vraag ik me af of dit oud is of nieuw, omdat er niets van ontkiemend zaad te zien is.
Ik zou dit graag willen weten voodat ik weer :wacko: aangifte ga doen.

P.S.

Ik heb er een waarneming van moeten maken, omdat ik om onduidelijke redenen het me niet lukt om de foto te uploaden in het forum. Ik krijg de foutmelding: "Je kunt dit bestandstype niet uploaden." :huh:
iBook G4 met OSX 10.3.9. en FireFox 2.0.0.6.

P.P.S.

Probleem opgelost. Had met de grootte van de foto te maken.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Hinko

Deze gaten zijn zeer vers. In 2 maanden zouden ze toch wel weer begroeid zijn geraakt of anders zou de grond dichtgeslagen zijn door de vele stortregens en met algen begroeid zijn geraakt.
mvgr, Hinko

Mark van Veen

Schandalig. Op waarneming.nl worden om deze redenen de vindplaatsen van orchideen vervaagt, zodat niemand de exemplaren op grond van deze site kan vinden.
groet,

Mark van Veen

Zonnekoning

O.K. Bedankt. Ik zal er maar weer eens werk van maken. :gun:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

rhodos

CiteerO.K. Bedankt. Ik zal er maar weer eens werk van maken. :gun:
Waarom is die ene plant niet uitgegraven. M.i. is op deze plant wel zaad gezet.

Jan Essink


Zonnekoning

Die kende ik al en zal de verantwoordelijke wethouder er ook op aanspreken. Ik heb haar emailadres. Jammer dat ik niet in die gemeente woon. Ik kan het volgend jaar dus niet goed in de gaten houden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

rhodos

CiteerDie kende ik al en zal de verantwoordelijke wethouder er ook op aanspreken. Ik heb haar emailadres. Jammer dat ik niet in die gemeente woon. Ik kan het volgend jaar dus niet goed in de gaten houden.
Alle orchideeen planten leven in symbiose met een schimmel die in de grond moet zitten wil deze orchidee uberhaupt tot bloei komen. Door het uitgraven van de plant hoopt men dat ze deze schimmel mee uitgraven om zo de plant weer ergens anders in bloei te krijgen.
Wie dat doet zijn kenners die dat weten. Want alleen de knol meenemen heeft geen zin. Die komt niet in bloei of maar 1 jaar.

Jan Essink

lid van de WEO

Zonnekoning

CiteerAlle orchideeën planten leven in symbiose met een schimmel die in de grond moet zitten wil deze orchidee überhaupt tot bloei komen. Door het uitgraven van de plant hoopt men dat ze deze schimmel mee uitgraven om zo de plant weer ergens anders in bloei te krijgen.
Wie dat doet zijn kenners die dat weten. Want alleen de knol meenemen heeft geen zin. Die komt niet in bloei of maar 1 jaar.

Jan Essink

lid van de WEO
Dat wist ik dus al lang en daar iets heel vreemds aan de hand is... :rolleyes:

Inmiddels heb ik meerdere instanties (inclusief foto's) geïnformeerd.

Van de desbetreffende gemeente heb ik nog geen reactie gehad. Mijn ouders wonen daar en het is een algemene klacht, dat de gemeente een "beetje" laks is. Jammer dat ik het gebied zelf niet in de gaten kan houden, maar aan dat probleem wordt ook gewerkt.

Het incident staat inmiddels ook op NatuurVerstoord.nl en afwachten of ze inderdaad de foto's ook plaatsen.

De reactie van de AID is veel positiever. Ze hebben me om meer informatie gevraagd over o.a. precieze locatie en foto's e.d. Dat heb ik dus net ZEER uitgebreid gedaan en ik ben benieuwd wat er gebeurd.
Helaas weet ik niet wie de dader is, maar dat er in bepaalde kringen moet worden gezocht is wel duidelijk.

Wel vervelend is is dat ik geen foto's kan uploaden op het forum van waarneming.nl, maar dat kaart ik nog een keer aan mij "bugs". Het lijkt een OSX-probleem te zijn.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Mark van Veen

#9
CiteerWel vervelend is is dat ik geen foto's kan uploaden op het forum van waarneming.nl, maar dat kaart ik nog een keer aan mij "bugs". Het lijkt een OSX-probleem te zijn.
Als je ergens webruimte hebt kun je de foto daar plaatsen en in het forumbericht [IMG]plek van je foto[/IMG] opnemen. Dan wordt je foto ook zichtbaar.

Het forum is een bepaalde standaard, ik weet niet hoe makkelijk dat te veranderen is.
groet,

Mark van Veen

Zonnekoning

Twee maanden geleden had ik het probleem niet en zie verder het andere draadje. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Niko Buiten

Je zou er ook over kunnen denken de - provinciale en lokale - pers in te lichten. Bijvoorbeeld wanneer het een gemeentelijk terrein betreft en het optreden van de gemeente te wensen over laat.
Groet,

Niko Buiten.


ratje

Ditzelfde is mij hier 2 jaar geleden overkomen. Hier in het dorp in een parkje ontdekte ik de gevlekt orchis. Om zeker te zijn van de vondst vroeg ik de voorzitter van het IVN om met me mee te kijken. Samen maakten we foto's, helaas geen overzichtsfoto van het stukje landschap. Een aantal dagen ging ik kijken en tot mijn verbazing waren ze na enkele dagen allemaal verdwenen. Ze waren heel voorzichtig verwijderd. Ik heb nog een bericht op de plaatselijk kabel laten plaatsen. Vorig jaar kon ik vanwege ziekte niet kijken. Zelfs nu maak ik me nog boos, want om een of andere duistere reden zijn de gevekte orchissen niet meer opgekomen. Ik begrijp niet hoe dat kan maar het is gewoon zonde.

Zonnekoning

Ook daaraan wordt gewerkt.
Het vervelende is dat ik er zelf niet woon en het me veel tijd kost om dat uit te zoeken. Ik heb al wel een paar namen van personen gekregen die er wonen, die zich waarschijnlijk wel willen inzetten voor dit soort zaken. Zij zitten dichter bij het vuur en weten beter wie je daarvoor moet benaderen.
Ik heb inmiddels meerdere malen met de AID Groendesk gecorrespondeerd. Van de gemeente heb ik nog steeds niets gehoord.
Het enige wat ik kan zeggen is: "Wordt vervolgd!"
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Hinko

Hoi Lodewijk Jan,

Er is ook een plantenwerkgroep actief in die regio: Planteferbân NO-Fryslân.
meer info en contact via http://www.fjildbiology.nl (Saakje). Of de DC's Harry Waltje en Gertie Papenburg.  
mvgr, Hinko

Zonnekoning

Hoi Hinko,

Ik zal daar zeker gebruik van maken. Bedankt voor de tip! :duim:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.