Zandbij ? => Osmia aurulenta

Gestart door Houtdraaier, april 10, 2015, 12:54:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtdraaier

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Een betere foto zat er niet in.
Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/100748200
onzeker Zandbij onbekend - Andrena spec. gezien op 2015-04-09 Berkheide
Foto's:




Dank, Hans Scholte

Henk Wallays

Een mannetje uit de groep van de slakkehuisbijtjes ?
Henk Wallays

wilde

Inderdaad, vermoedelijk een man Osmia aurulenta.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Houtdraaier

Hartelijk dank allebei.

Ik pas de waarneming aan.

Groet, Hans Scholte

Houtdraaier

In een poging te achterhalen hoe Henk Wallays en Albert de Wilde op Osmia en vermoedelijk Osmia aurulenta komen, heb ik de foto's nog eens bekeken.
Als beginner heb ik gemist dat de bij slechts twee submarginale cellen heeft. Andrena had ik dus niet moeten noemen.
Als ik probeer aan de hand van de sleutel in 'Bijen van Nederland' verder te komen, loop ik al snel vast.
Ik kom dan vanaf keuze 18 achtereenvolgens de Kegelbijen, Tronkenbijen en Langhoornbijen, Kleine en Grote harsbijen tegen.
De beschikbare foto's leveren voorzover ik zie onvoldoende informatie voor deze keuzen. Ik zou deze bijen uit kunnen sluiten op basis van de vliegkalender voor april. Maar dat geldt ook voor de Gouden slakkenhuisbij!
De daaropvolgende keuzen leveren vermoed ik nog meer problemen op.

Ik zou graag weten waaraan ik had kunnen zien dat het om een mannetje gaat. De beharing op de achterpoten? De antennes lijken mij onvoldoende gedetailleerd.
Waar komt een geslacht c.q. soort vandaan. Ervaring? Waarschijnlijkheid gebaseerd op vliegkalender en verspreidingsdata?

Dank, voor alle reacties.

Groet, Hans



halictus

Beste Hans,

Ook ik vind dat dit een goede, zelfs uitstekende kandidaat voor aurulenta is, zoals ik al bij je waarneming opmerkte.
Dus heb niet zo erg nagedacht over man of vrouw, de reden:
omdat dit een erg vroeg dier is, en ook conform de foto supervers, kan het als het een aurulenta is niet anders dan een man zijn, want een vrouwtje zou een veel warmer goudbruine beharing op de thorax moeten hebben. Een vers vrouwtje is echt een schitterend dier!
Ten tweede zou een vrouwtje van bv. bicornis (de gewone metseldinges in de tuin) bijvoorbeeld donkere haren op de kop hebben, en dat heeft dit dier beslist niet!
Konden we maar de lengte van de sprieten zien! Die is bij een man bicornis echt een stuk langer, maar hier door verkorting moeilijk te beoordelen.
Toch moeten we dit dier niet laten lopen, alleen als het niet anders kan. Kandidaat voor verder kijken is misschien de lengte en breedte verhoudingen van scheen en 1e tarsus van de middelste poot, goed te zien: misschien zit daar verschil tussen de soorten.
A.s. woensdag werk in in de collecties van Naturalis, als ik eraan denk dan ga ik wat vergelijken.
Groet
Frank van der Meer

Houtdraaier

Dankje Frank.

Mijn vragen waren er uitsluitend op gericht om te leren waar ik op moet letten bij het herkennen van bijen op basis van foto's. Als totale beginner was ik een maand geleden van het bestaan van een geslacht Osmia nog niet op de hoogte.

De redenering waarom dit een mannetje moet zijn is me helder.
Verder krijg ik de indruk, dat voor determinatie op basis van foto's, ervaring met veel soorten nodig is. Met een sleutel alleen kom je niet ver.

Een betere foto zat er niet in. Ik lag op 84cm afstand, toen ik me wat opzij bewoog om iets van de vegetatie te ontwijken, vloog het bijtje weg.
Ik heb nog een uitsnede toegevoegd, die iets meer detail laat zien.



Groet, Hans Scholte

halictus

Beste Hans,

Ik begrijp het. Toch ga ik nog even mijn best doen. Als het O. aurulenta betreft: die is best zeldzaam dus iedere waarneming is van belang voor de kennis van de voorkomen van die soort.

Groet

Frank


wilde

#8
Een kenmerk van een man O. aurulenta is het gebogen klauwtje van de achterpoot: op foto 1 redelijk goed te zien.
Ik herkende het beestje direct op de foto door het totale uiterlijk. Ik maakte van een dergelijke man een grote reeks foto's en dan vergeet je die niet zo snel.
Bijzonder is de vorm van de eindrand van sterniet3 (uitholling met rand stekelachtige haren) en de top van sterniet 2 die licht uitgerand is, maar dat kun je in het veld nooit zien, behalve als je hem vangt en met een loep bekijkt:

www.ahw.me/img/osmia_aurulenta479_47b_ma.html
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Houtdraaier

Dankje Albert.

Al doe ik mijn best, een ruime ervaring op dit gebied zal ik wel niet meer opbouwen. Groot is dan ook mijn waardering voor de hulp die deskundigen op dit forum aan beginners bieden.

Groet, Hans

wilde

#10
Ik laat ter vergelijking het mannetje van mij nog even met een totaalbeeld zien. Bij die van jou heb ik eigenlijk geen enkele twijfel.
Een vrouwtje ziet er heel anders uit. Dat toon ik ook nog even.

www.ahw.me/img/osmia_aurulenta479_13b_ma.html

www.ahw.me/img/osmia_aurulenta499_03b_fe.html
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Houtdraaier


halictus

Mooi, dank je, Albert.
Ik heb gisteren van de collectie-exemplaren er twee onderhanden gehad, waarvan één duidelijk dat gebogen, ook erg lange klauwtje vertoonde, en een andere niet.
Eén was dus verkeerd geplaatst of gedetermineerd, en meer tijd had ik niet.
Dus het lange gebogen klauwtje is een leuk kenmerk!

Groet
Frank

wilde

Frank, heb je bij dat exemplaar dan wel de vorm van sterniet 2 en 3 gezien?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

halictus

Eh nee, Albert.  :-(
Zal 't nakijken in de boeken en erop letten.
Wel dacht ik dat bij het ene exemplaar 2e, 3e en 4e tarslid in lengte afliepen zoals bij dit exemplaar; bij andere waren die tarsleedjes ongeveer even lang.

Frank