Vreemde eend?

Gestart door Date Lutterop, april 10, 2015, 11:19:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

Hallo,


Deze week vonden we op Griend een vleugelpaar van een eend, waar we niet goed uit kwamen. Wellicht een Smient? Maar dan met atypische toppen van de grote dekveren. Vraag: valt dit binnen de normale variatie bij deze soort? Of is het iets geheel anders? Vleugellengte 257 mm.


Alvast mijn dank,


Date

Groet,

Date


Date Lutterop

Ik zet hem nog maar weer even bovenaan. Niemand?

Groet,

Date


jfbouwmeester

Ik gok een krakeend. :-\

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Date Lutterop

Bedankt voor je reactie Jan. Met gokken schiet ik helaas niet veel op. Krakeend valt om diverse redenen af. Onder andere ontbreken bij mijn vogel de witte binnenste armpennen, zo karakteristiek voor Krakeend.

Groet,

Date


Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Date Lutterop

Vogel is een stuk kleiner dan een Eider Marc. Zie vleugellengte. Eider zit rond de 300. Ook verder duidelijk anders...

Groet,

Date


Menno

Lijkt mij te donker voor smient.
Zwarte zeeeend komt voor mij het dichtst in de buurt.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Date Lutterop

Die mist de witte vleugelachterrand ter hoogte van de armpennen, Menno. En voor zover ik hier kan nagaan, zijn ook de toppen van de armpendekveren niet licht met donkere dwarsbandjes. Bovendien heeft de onbekende eend een licht gekleurde ondervleugel. Dus helaas, is hem ook niet...

Groet,

Date


Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

JohanvantBosch

Vrouw Zomertaling misschien?

Bas vd Burg

Misschien kun met deze website nog wat (met dank aan Rinse vd Vliet die de link doorgaf op de DB-site als commentaar bij een foto): http://www.oncfs.gouv.fr/Espace-Presse-Actualites-ru16/Guide-de-determination-du-sexe-et-de-lage-des-canards-ar1790
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Date Lutterop

Dank voor het meedenken allemaal. Die Franse determineergids heb ik op mijn computer staan. Staat hij ook niet eenduidig op. Als het een van die soorten is, dan moet het een afwijkend kleed zijn. Ook dat hoor ik dan graag. En zomertaling: te klein helaas.


Groet,

Date


Thijs Fijen

Zijn de handpennen nog niet aan het groeien (althans, toen de vogel nog leefde)?
Met andere woorden, is de vleugelmaat die je hebt genomen niet een onderschatting?
Thijs Fijen

keesschreven

#13
Citaat van: Thijs Fijen op april 15, 2015, 10:39:03 AM
Zijn de handpennen nog niet aan het groeien (althans, toen de vogel nog leefde)?
Met andere woorden, is de vleugelmaat die je hebt genomen niet een onderschatting?


Dit is ook mijn indruk, omdat de handpennen erg kort zijn, wel een erg plomp vleugeltje anders. En P 5-9 zien er vers uit.
Wat het moet zijn, daar ben ik ook nog niet uit.


Ik overweeg eigenlijk ook een afwijkende wilde eend.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Date Lutterop

Vleugel lijkt op de foto wat kort. Dat komt door de manier waarop ik de foto heb genomen. Daardoor werden de handpennen wat naar beneden getrokken, om ze maximaal te kunnen spreiden. Pennen zijn allemaal volledig uitgegroeid.


Afwijkende Wilde Eend/Soepeend stond ook in ons lijstje. Maar ik herken die bandjes op de grote dekveren niet. Wie wel? Dan zou het een 2kj man kunnen zijn. Ken net, qua vleugellengte.

Groet,

Date


laatvlieger

hmmm die zal het wel niet zijn, maar hij lijkt verdacht veel op een mannetje American Black Duck... 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Date Lutterop

Vliegen wel meer Amerikanen rond momenteel, dus ik ga eens kijken en vergelijken...

Groet,

Date


laatvlieger

Nee, toch niet. Die hebben niet zoveel wit aan de armpennen.

Zou nog een hybride zwarte eend x wilde eend kunnen zijn..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Date Lutterop

En ook daar mis ik weer die opvallende donkere strepen op de toppen van de Greater Coverts. Ga toch steeds meer denken dat het een soepeend moet zijn. Daarbij is me dat trouwens ook nog niet opgevallen, maar ook nog niet op gelet. Heb er vorige jaren wel een paar gevangen, dus ga de vleugelfoto's eens bekijken.

Groet,

Date


Oenanthe

Kan je misschien duidelijk maken waarom de vleugel van een eend is Date?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Date Lutterop

Nou kan ik wel gaan zeggen dat ik al meer dan 25 jaar alle op Rottum/Griend aangetroffen dode vogels (en dat zijn er elk seizoen vele 100-en) op naam breng en tel, maar dat is wellicht geen argument.


Het gaat hier in elk geval zeker om een vleugelpaar van een eend. Kenmerkend laklaagje aan de onderzijde van de slagpennen aanwezig.

Groet,

Date


laatvlieger

Citaat van: d.lutterop op april 15, 2015, 19:07:46 PM
En ook daar mis ik weer die opvallende donkere strepen op de toppen van de Greater Coverts. Ga toch steeds meer denken dat het een soepeend moet zijn. Daarbij is me dat trouwens ook nog niet opgevallen, maar ook nog niet op gelet. Heb er vorige jaren wel een paar gevangen, dus ga de vleugelfoto's eens bekijken.
Die donkere tekening (en ook lichte tekening!) op de grote dekveren lijkt mij een leeftijdskenmerk. Dat geeft m.i. aan dat het nog geen volwassen vogel betreft.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Date Lutterop

Dat denken wij ook Wouter. Maar de betreffende tekening zijn we tot dusverre bij geen enkele eend, oud of jong, tegengekomen. De vraag blijft dus: welke eend is dit?

Groet,

Date


keesschreven

#23
Het feit dat dezelfde gekke patronen (donker/licht schuin gebandeerd) op zowel armpennen als hun grote dekveren (en misschien ook klein randje van middelste dekveren) zitten, wijst er in naar mijn idee op dat er een afwijking in de aanleg zit.


Ik heb één keer eerder zo'n gekke schuine bandering gezien, op een armpen van een Zwarte zeeeend, maar dat was maar 1 veer, de andere waren normaal. Ik weet niet meer of de dekveer dat toen ook had.
Alleen voor het idee, de vleugel hier is namelijk niet van een Zw zeeeend vanwege de witte achterrand en spiegel en de niet-sterk-versmalde p10.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Date Lutterop

Inderdaad, Zw. Zee-eend is het niet. Maar ik kan met je redenering meegaan. De buitenste middelste dekveren hebben inderdaad hetzelfde patroon, maar minder opvallend. Ik houd het voorlopig op een afwijkende waarschijnlijke Wilde Eend. Mee eens?

Groet,

Date