Taiga... maar graag bevestiging!

Gestart door Edwin Schuller, april 09, 2015, 11:39:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Ik zou graag willen weten of dit een Boomkruiper of Taigaboomkruiper is, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/100566340
Kortsnavelboomkruiper - Certhia familiaris macrodactyla gezien op 2015-04-05 Winterswijk - Bekendelle

Foto's:








Toelichting:
P4 en P7 zien er goed uit, achternagel lang genoeg, geen lichte hptoppen, geen (althans niet zichtbaar) licht randje duimvleugel, buik lijkt licht genoeg, snavel lijkt kort genoeg, hoever wenkbrauwstreep door loopt is moeilijk te zien... Ziet er al met al dus goed uit volgens mij, maar pff lastige shizzle.
bij voorbaat dank Edwin Schuller
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Edwin Schuller

frankneijts

Sorry, over het hoofd gezien.
Edwin, kijk 's hier, post 9: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new De enige echte manier (combinatie van trapjeskenmerken) om Kortsnavels/Taiga's van gewone Boomkruipers te onderscheiden: vergeet de rest zoals wenkbrauwstrepen (bij gewone BKR soms net zo wit en uitgebreid), onderzijde (ook gewone soms erg wit), duimvleugel (bij beide maar vooral gewone te variabel) en de handpentoppen (variabel + vaak slecht te zien/beoordelen). De lengte van de achternagel is een bruikbaar kenmerk in hele duidelijke (lang of kort) gevallen en dan altijd relateren aan lengte achterteen.
En 'jouw' vogel is een keurige Kortsnavel ....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

Ha Frank, bedankt voor de reactie! Ik had de door jou genoemde post via een andere route ook al gevonden, post 9 is een erg nuttig verhaal! Had hier ook al uit begrepen dat "de rest" van de kenmerken niet hard is, maar in dit geval passen ze goed op de vogel vandaar dat ik ze genoemd heb. In jouw reactie lees ik het niet expliciet, maar jij vind de achternagel van 'mijn' vogel dus niet heel "duidelijk lang of kort"?

Citaat van: frankneijts op april 11, 2015, 22:01:04 PM
En 'jouw' vogel is een keurige Kortsnavel ....  8)

Dit is dan op basis van z'n trapjebakje neem ik aan. Dit gaf voor mij ook de doorslag alhoewel ik twijfelde over P4 (vooral doordat de foto's niet erg top zijn), maar als ik jouw reactie zo lees dan hoef ik niet verder te twijfelen. P4 verspringt dus voldoende? P7 is m.i. prima overigens, dus ergens wist ik al wel dat 't goed zat... B)
Edwin Schuller