Hoofdmenu

watersnuffel

Gestart door Ria en Sjaak, juli 28, 2007, 21:16:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Forum,
ja, we hebben dat libellenboek. maar na lang bladeren, lezen en vergelijken komen we er bij deze niet uit. hij/zij heeft veel weg van de watersnuffel, maar de strepen op de schouder en rug komen niet geheel overeen.
help!
groeten sjaak en marie

Jeroen Nagtegaal

Het si in elk geval een vrouwtje roodoogjuffer, ik ik denk Grote,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Volgens mij een Kleine roodoogjuffer.
Groet

Peter Kroon

Ria en Sjaak

maar waarom heeft deze dan een bruinige rugstreep? die vind ik noch in het boek noch op foto's op de site.
groeten sjaak

Marc Bulte

Kleine roodoogjuffer sluit ik me bij aan, grote heeft niet zo'n duidelijke schouderstreep.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

Citeermaar waarom heeft deze dan een bruinige rugstreep? die vind ik noch in het boek noch op foto's op de site.
groeten sjaak
Dat kan een beetje variabiliteit zijn binnen de soort. Je kunt ze meteen herkennen als roodoogjuffer door de afwezigheid van de achterhoofdsvlekken. Dan is alleen nog de vraag grote of kleine..
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

Ik maak hier ook een Kleine Roodoog van (die heeft minder zwart dan de Grote op S9 en S10). Watersnuffel heeft achterhoofsvlekken en nooit helemaal zwart op de rug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

CiteerKleine roodoogjuffer sluit ik me bij aan, grote heeft niet zo'n duidelijke schouderstreep.
Schouderstreep is bij jonge exemplaren heel onbetrouwbaar, en dit is volgens mij een jonkie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Ria en Sjaak

dank aan allen. hoewel we meer fout zitten dan goed, blijven we zoeken.
groeten sjaak en marie

kroonp

#9
Ik heb net heleboel foto's vergeleken om er achter te komen of het nu een grote of een kleine roodoog is.

Er is mij nog een verschil opgevallen tussen de vrouwtjes van de twee soorten.
Bij grote roodoog is de grens tussen het licht gekleurde gedeelte en de zwarte tekening op de zijkant van de segmenten vrijwel recht. Kleine roodogen hebben aan de achterkant van de zwarte tekening op een segment een duidelijke, vij abrupte uitstulping.

Kleine roodoogjuffer
Grote roodoogjuffer

Ik heb geprobeerd het te verduidelijken met een rood lijntje, maar die is een beetje weggevallen.
De kleine roodoog.
Groet

Peter Kroon

kroonp

en de grote roodoog
Groet

Peter Kroon

Goyatlah

Klopt, en dan blijkt ook wel dat de schouderstreep absoluut onbetrouwbaar is (KD ten spijt)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

#12
CiteerKlopt, en dan blijkt ook wel dat de schouderstreep absoluut onbetrouwbaar is (KD ten spijt)
Uuuh, dat was mij nog niet eens opgevallen. Het was eigenlijk mijn bedoeling om voor de verduidelijking een Grote roodoog te gebruiken die er volgens het boekje uit ziet. Niet gelukt dus :P

Het zijn echt lastige beesten. Bijvoorbeeld op deze foto zie je een kleine roodoog met wel veel zwart op S9 en een smalle schouderstreep.
Je moet echt op blijven letten bij deze beesten.
Groet

Peter Kroon

Goyatlah

CiteerHet zijn echt lastige beesten. Bijvoorbeeld op deze foto zie je een kleine roodoog met wel veel zwart op S9 en een smalle schouderstreep.
Je moet echt op blijven letten bij deze beesten.
Heb het idee dat ik deze ken. Hoe zou dat nu komen?  ;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Citeeren de grote roodoog
Volgens mij was dit een foto van mij, en was dit de foto waardoor de hele discussie van de schouderstrepen bij roodoogjuffers is begonnen.

Nog een kleine aanvulling trouwens, door deze foto te gebruiken zonder hiervoor toestemming te vragen, schend je (mijn) auteursrechten. Nu zal ik in dit geval niet moeilijk doen, maar het is in principe strafbaar, dus pas op met het zomaar gebruiken van andermans foto's zonder hiervoor duidelijk toestemming te vragen!
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.