Psyllobora nana - Dominicaanse Republiek

Gestart door hedy2411, april 08, 2015, 14:50:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van deze kever..?
Gevonden 3-4-2015 bij Bavaro (Punta Cana) in de Dominicaanse Republiek.

Arp

#1
Hoi Hedy,

Ik zou 'm bij Psyllobora zoeken ... volgens deze pagina op Hispaniola minimaal 2 soorten bekend, waarbij ik voor Psyllobora schwarzi afbeeldingen vind die ik niet vind lijken, maar voor P. nana geen goed idee heb hoe die eruit zou moeten zien.

Verder komt Psyllobora vigintimaculata aardig in de buurt, maar is dus nog niet van Hispaniola bekend (volgens die pagina althans).

Hoe groot/klein was deze precies?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#2
Klein, ong. 3 mm, ik dacht het is vast een carribisch 10-stippelig lhbeetje...  ;D
De Cryptolaemus montrouzieri heb ik al ingevoerd op obs.

Arp

Ik heb de beschrijving van P. nana (Mulsant, 1850:181) er even bijgepakt en die lijkt behoorlijk precies te passen  :blink:

Tevens meldt Mulsant dat de exemplaren in de collectie van Dejean tussen de Psyllobora vigintimaculata opgeborgen waren, maar dat ze dus wel net effe anders zijn. Ergo: Lijkt inderdaad op deze, maar toch anders (zie ook de beschrijving: O.a. op elytra drie vlekken basaal ipv twee en de marginale vlek klein ipv groot - even snel als opvallende verschillen).

Zou deze dus maar lekker als nana invoeren - ik heb de soort al voor je aangemaakt  B)

Leuk hoor - het zijn de eerste/enige foto's van deze soort die ik makkelijk kan vinden  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#4
OK, zal ik doen Arp, bedankt voor je reactie!
Ik heb de Cycloneda sanguinea op obs. ingevoerd bij C. spec, kun je die ook aanmaken..?
Ik heb er nog een aantal van gevonden..

Groetjes,
Hedy

Arp

 :right:

Als je toch gaat veranderen:

Deze is een dame
Deze is een kereltje
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Weet je het zeker...?
Deze lijkt mij veel ronder en groter en is het vrouwtje...?

Arp

Je hebt zu nu goed staan. Met de witte sleuf in halsschild en witte kop is man, met halsschild tot vooraan zwart en brede zwarte band op voorhoofdhoofd is meiske
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Arp, bedankt voor de les, dat wist ik niet!

Groetjes,
Hedy

Arp

#9
Heb ik ook maar uit boekjes en van andere websites enzo hoor - zelf nog nooit gezien deze soorten ;)

Voer je de Psyllobora nana nog in?

P.S. Misschien kun je deze bewerking er dan bij doen voor het soortoverzicht?  :blink:

Edit: :right: http://observado.org/waarneming/view/100713545
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Ja, ik zal hem er bij zetten!  :angel: 
Ik heb even een ander probleem gevonden, de Cycloneda sanguinea lijkt heel veel op de Cycloneda munda.
Weet jij het verschil, anders zal ik de andere eerst hier uploaden..

Arp

Opvallendste verschil (vind ik) is dat bij munda de tekening op het halsschild voor beide sexes gelijk is en weliswaar veel op de tekening van mannetje sanguinea lijkt, maar dat bij sanguinea de witte vlekjes aan weerszijden van de midden-inham standaard ingesloten oogjes zijn en bij munda aan de voorkant doorgebroken/open. Dit kan bij munda in extreme gevallen bijna sluiten, maar dan ziet het er toch net effe anders uit dan bij sanguinea.
Er is overigens wel sexueel dimorfisme in de tekening van de kop/voorhoofd bij munda ;)

Verder is o.a. de buitenrand van de elytra by sanguinea normaal gesproken smal donker/zwartig afgezet en bij munda juist smal wittig
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)