Megachile

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, juli 23, 2007, 18:29:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Deze bij heb ik in mijn tuin (Bilthoven) gefotografeerd. Met wat zoeken kwam ik op een tuinbladsnijder (megachile centuncularis), maar later zag ik dat er andere bijen uit het geslacht Megachile zijn die er erg op lijken. De lapse bij (megachile lapponica) heeft net zo'n oranje gekleurde buik en misschien zijn er nog wel meer. Graag hulp. Welke bij is dit en hoe kan ik dat zien?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Jan Zwaaneveld

#1
Is het niet zo dat bij lapponica de buik ter hoogte van de achterste segmentjes zwart is, zoals bij de Gewone behangersbij? Ik vond althans foto's van (veronderstelde) M. lapponica op internet waarbij dat het geval is, hoewel de foto's op wildebijen.nl weer anders doen vermoeden.
Het vrouwtje lapponica op wildebijen.nl lijkt overigens oranjebruine tarsen te hebben. Dat is bij jouw bij niet het geval. Maar ik weet niet of dit een hard kenmerk is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

Nog even verder gespeurd. In Tirion's 'Gids van bijen, wespen en mieren' wordt melding gemaakt van het feit dat lapponica sterk lijkt op de Gewone behangersbij. Er staat een foto van een vrouwtje bij dat een zwart achterste deel van de buikschuier heeft, zoals vrouwtje Gewone behangersbij.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Menko Vlaardingerbroek

Dank voor de hulp. Deze bij had een helemaal oranje buik, dus dan valt lapponica af.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek