Het was weer eens zo

Gestart door HPM, april 06, 2015, 17:29:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Uit De Levende Natuur 1922

Vogelbescherming. — Onlangs werd in de Lev. Natuur de loftrompet gestoken over de keurige wijze, waarop, in onze beschermde terreinen voor de Nederl. vogels gezorgd wordt. En niet ten onrechte! Ieder, die wel eens op Texel geweest is — en met welk rechtgeaard vogelliefhcbber is dat niet het geval? — heeft zich verwonderd hoe serieus de vogelbescherming daar wordt doorgevoerd. Hulde dan ook aan de boschwachters van Staats-boschbeheer en de bewakers der natuurmonumenten.
Maar nu brengen de vogelmenschen zelf soms een kink in de kabel. Wat is n.m. het geval? Laat ik mijn bedoeling door persoonlijk meegemaakte feiten verduidelijken. Toen ik tijdens de Pinksterdagen op Texel vertoefde, was daar ook een gezelschap, dat per gratie naar de kolonie bij de Mui mocht. Hoewel aan ieder ten strengste verboden was bij de plas zelf te komen, omdat er weer voor 't eerst lepelaars broedden, stoorden enkele leden van bovengenoemd gezelschap, zich daar niet aan en trachtten zelfs een kiek van 't nest te maken!
En dat zijn nu liefhebbers!!! Maar 't mooiste komt nog: Dezelfde fotomakers veronrustten ook de andere terreinen. Zelf was ik er toevallig bij, tóen we met een bewaker over een weiland liepen, dat de pseudo-ornithologen alles kiekten wat los en vast was. Was 't nest vereeuwigd, dan vroegen ze: ,,waarvan waren de eieren" of ,,hoe heette die vogel ook weer" en toen we het terrein verlieten zeiden ze tegen den bewaker dat ze hem graag alle kieken wilden zenden, dan kon hij de namen er achterop zetten, als ze er zelf niet meer uit wijs konden worden!! Mijnsinziens moesten dergelijke individuen streng geweerd worden, 't Hoofd van 't gezelschap zal wel niets van die historie bemerkt hebben want 't is, voor zoover ik weet, één der voornaamste natuurliefhebbers uit ons land.
En dan tenslotte nog iets meer algemeens, 't Viel mij op, dat een bepaald terrein telkens weer werd bezichtigd door een nieuw gezelschap. Toen ik in de duinen bij ,,de Nederlanden" liep, kwamen er even later menschen die ook ,,nesten moesten zien". Gauw wees ik ze er oen paar aan, omdat de vogels nu toch van 't nest waren, maar nauwelijks waren we weg en velduil en torenvalken weer veilig op hun eieren, toen een dame zich vertoonde, die ik echter aanried eerst maar eens een kijkje aan zee te gaan nemen daar de vogels zich dan ook eens een tijdje echt aan hun natuurlijke taak konden wijden. 't Leek me veel beter, als slechts 1 of 2 maal per dag de opzichter met gezelschappen de rondte deed, dan hebben we kans dat onze natuurstukjes ook werkelijk natuur blijven en geen tcntoonstellingskarakter krijgen.
C. G. B. Ten Kate , biol. stud.
Herman van der Meer

Oenanthe

Niets nieuws onder de zon dus. Het toont de hardleersheid van sommigen en misschien ook de zinloosheid om er op het forum over te beginnen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Nee, niets nieuws onder de zon sinds de opkomst van de draagbare camera.
Ik vind die passage over het op naam brengen van foto's wel grappig. Toen hadden ze nog geen forum van Waarneming, waardoor de bewaker de klos was.


Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op april 06, 2015, 17:38:01 PM
Ik vind die passage over het op naam brengen van foto's wel grappig. Toen hadden ze nog geen forum van Waarneming, waardoor de bewaker de klos was.
Eerst doen en dan nadenken he 8)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Maar uit het stukje blijkt dat andere dingen wel veranderd zijn. Toen was het, ook voor de schrijver, kennelijk normaal om midden in de broedtijd excursies te geven en toe te staan dat vogels werden verstoord. De nesten werden zelfs aangewezen. Schrijver was zelf ook nestfotograaf.
Dit alles was in de begintijd van Vogelbescherming en Natuurmonumenen, en ze hadden het zelf allemaal nog niet zo goed door.
Herman van der Meer

Rein Genuït

En ook het vragen over wat ze nu eigenlijk gezien hadden is nog steeds actueel, zo was ik twee weken terug bij de Grijze Junco en daar werd ik door een liefhebber gevraagd
hoe groot de vogel eigenlijk was waar hij naar op zoek was...  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: Rein Genuït op april 06, 2015, 19:02:26 PM

En ook het vragen over wat ze nu eigenlijk gezien hadden is nog steeds actueel, zo was ik twee weken terug bij de Grijze Junco en daar werd ik door een liefhebber gevraagd hoe groot de vogel eigenlijk was waar hij naar op zoek was...  ;D

Heb je gezegd: Ongeveer zo groot als een Zeemeeuw en hij valt op door een vervaarlijk stel tanden?
Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

Deze vind ik ook wel een leuke...
Citeer... dat de pseudo-ornithologen alles kiekten wat los en vast was
Ruim een halve eeuw voor het digitale tijdperk. En ik maar denken dat het betaalbaar worden van de digitale fotografie er toe geleid heeft dat mensen aselectief alles maar op de foto zetten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op april 06, 2015, 20:55:25 PM

Deze vind ik ook wel een leuke...
Citeer... dat de pseudo-ornithologen alles kiekten wat los en vast was
Ruim een halve eeuw voor het digitale tijdperk. En ik maar denken dat het betaalbaar worden van de digitale fotografie er toe geleid heeft dat mensen aselectief alles maar op de foto zetten.

Vroeger moest je je volle filmpje wegbrengen of opsturen en dan dagen wachten tot het was ontwikkeld en afgedrukt. Tegenwoordig kunnen ze hun foto's direct op Waarneming dumpen. Voor die mensen is het wachten op de mogelijkheid om ze vanuit het veld gelijk naar het forum te sturen en dan uiteraard per omgaande een determinatie terug te krijgen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Dat kan zelfs al. Als er een admin toevallig net op dat moment wat nieuwe foto's doorloopt, kan het inderdaad nog in het veld geregeld zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

mgieskens

Daarom wacht ik tegenwoordig vaak met mijn ObsMapps upload tot ik weer thuis achter de desktopcomputer ben. Anders zijn ze al goedgekeurd nog voordat ik zelf controles of aanpassingen heb kunnen doen.
Zijn ze een keertje snel met goedkeuren, is het weer niet goed  :P ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft