Zomaar ergens op een stukje natuursteen?

Gestart door Bemaliri, maart 31, 2015, 21:55:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bemaliri

Hallo allemaal,
Op een natuurstenen paaltje in Oegstgeest zitten naar mijn mening nogal wat verschillende korstmossen, ik heb al diverse malen het korstmossen boek doorgebladerd maar kom er niet echt uit.


Foto 1: de overzichtsfoto
Foto 2: zwarte bolletjes op een groenige ondergrond, ik denk aan steenstrontjesmos, maar daar mis ik toch wel het groenige van mijn foto.
Foto 3: de donker bruine volgens mij de kleine schotelkorst, die rozige ook?




Ik hoop dat ik een beetje in de richting zit, maar makkelijk is het allemaal niet.
Er zitten nog meer soorten op het paaltje, een determinatie van de soorten is altijd welkom.


Ik hoor graag van jullie, groetjes Ben Kraan.

alegro

De zwarte bobbeltjes zitten op kale stukjes op de steen. Dat is typerend voor Sarcopyrenia gibba. Dus denk ik dat die het is.
De bruine apotheciën zijn waarschijnlijk van Lecania rabenhorstii.
Grüezi mitenand,
Arjan

Bemaliri

@Arjan, bedankt weer voor de reactie, mag ik ervan uit gaan dat dat blauwige turquoise bij de Sarcopyrenia gibba hoort? En dat die rossige apotheciën bij de Lecana rabenhorstii horen? Ik neem aan van wel anders had u het waarschijnlijk wel vermeld.
Groetjes Ben Kraan

alegro

#3
Citaat van: Bemaliri op april 01, 2015, 07:26:04 AM
@Arjan, bedankt weer voor de reactie, mag ik ervan uit gaan dat dat blauwige turquoise bij de Sarcopyrenia gibba hoort?

Dat blauwige is de kale steen. S gibba is een korstmosparasiet die het korstmos waar het op groeit dood maakt en dat resulteert dus in het verdwijnen van de begroeiing rondom de "tulbandjes".
De rossige apotheciën kun je inderdaad maar het beste L rabenhorstii noemen. Er schijnen meer, gelijkende soorten te zijn, maar de afgrenzing daartusssen is heel onduidelijk.
Grüezi mitenand,
Arjan

Bemaliri

@Arjan, bedankt weer voor deze uitleg, weer wat opgestoken vandaag. Wel heel bijzonder dat de wereld van de ogenschijnlijke eenvoudige korstmossen toch wel heel erg complex is, maar gelijk ook wel weer heel uitdagend 😊

Groetjes Ben Kraan