Cicade (Cixiidae) onbekend - Leeuwarder Bos - 30-03-2015

Gestart door Yeronimo, maart 30, 2015, 23:19:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik heb geen idee in welke hoek ik deze zou moeten zoeken, wellicht een jonge stofluis? In potvallen rondom dood ree. +/- 4 mm. Wellicht iemand die er een goede richting aan kan geven? Alvast bedankt!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100416430
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-03-30 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:




bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Nimf van een langvleugelige Delphacidae lijkt me - zet 'm even bij de Cicades neer ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Dank Arp!  :duim: Zat dus inderdaad in de verkeerde hoek te zoeken. Vond overigens nog een tweede jongen van zeer waarschijnlijk dezelfde soort in één van de vier potvallen om de dode ree heen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ach ja ... tuurlijk heeft Henk gelijk ... weer te snel geschoten - pistool nog halfin holster enzo  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Dank Henk. Ik ga uit van jullie kennis, al zal ik nog wel even snel de beperkte boekenkast van mij induiken of ik wat mooie voorbeelden kan vinden en het verschil tussen beiden (Delphacidae vs. Cixiidae) wat duidelijker voor mezelf kan maken  :blink: :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

http://ag.udel.edu/delpha/4957.pdf (pag 64)

google Cixiidae-nimfen
google Delphacidae-nimfen

Uiteraard zijn niet alle door google geleverde plaatjes correct ;)

Die kiel op de frons is slecht te zien, maar kijk, kort door de bocht misschien ook naar grootte/plaatsing van de ogen - lijkte me ook grofweg bruikbaar. Ik heb me snel in de luren laten leggen door het missen van de wasdraden-"staart" die ik bij Cixiidae gewend ben te zien, maar natuurlijk snel zoekraakt in een potval ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

even zeggen dat Cixiidae spec. is toegevoegd aan de lijst  :blink:   
Vriendelijke groeten,
Henk

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden