Hoofdmenu

Bryocharis analis ?

Gestart door robertknoops, maart 30, 2015, 22:47:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Ik kom richting Bryocharis analis deze naam staat er niet bij en ook geen synoniem ervoor gevonden.
In mijn boek is het einde rood bij deze komt dan nog een stuk zwart.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100415558
Kortschildkever onbekend - Staphylinidae spec. gezien op 2015-03-30 Nationaal Park de Meinweg
Foto's:








Toelichting:
7 a 8 mm
bij voorbaat dank Robert Knoops

Douwe van der Ploeg

Welk boek is dat precies?
Domweg plaatjes kijkend zou ik iets in de richting van Bolitobius denken.. Weet wel dat veel kevers (en kortschildkevers al helemaal) niet vanaf foto te herkennen zijn, die moeten onder de binoc en soms op genitaal gecontroleerd worden.
Douwe van der Ploeg

robertknoops

Hallo Douwe, Der Kosmos Käferführer van 2014 maar zeer erg vaak komen de namen niet overeen  :rolleye:.

Douwe van der Ploeg

Zoiets moet je ook maar zien als een mooi boek om in de goede richting te komen, voor echte soort-identificatie zou ik bij dergelijke families er niet op vertrouwen..
Douwe van der Ploeg

robertknoops

Ik probeer in de goede richting te komen maar blijft moeilijk zo staat Bolitobius er ook niet in.

liptaster

Prentenboekjes kan je enkel gebruiken om te weten waar je moet zoeken, anders zit je gegarandeerd meestal fout. Daarna moet je deftige literatuur nemen om tot op soort te gaan. Genus is tegenwoordig Bolitobius, vroeger Bryocharis. Dan zijn er twee soorten met dit kleurpatroon: B. castaneus (vroeger B. analis) en B. cingulatus. Dit is B. cingulatus. Verder raad ik steeds af om enkel op foto te determineren: geeft ook veel fouten.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

robertknoops

Hallo Tim, welke literatuur zou je mij kunnen aanraden waar ik echt mee aan de slag kan?
Staat er ergens beschreven / uitgelegd hoe je echt kunt determineren waar je op moet letten de verschillen
van de soorten. Groeten, Robert

liptaster

Die Käfer Mitteleuropas: voor dit deel zijn er twee versies, waarbij ik de oudste als pdf heb.

Dit is geen veldboekje: inzamelen en binowerk.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

En voor veel families en genera kan je ook op coleo-net.de kijken.  Zie ook het gepinnde topic met determinatiesites.
Douwe van der Ploeg

robertknoops

Bedankt voor de info, ik ga kijken waar het te bestellen is super. Groeten, Robert

Arp

Zie eventueel ook hier helemaal onderaan in het berichtje:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=14406.msg275375#msg275375

Staphies in band 4+5
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Vorig jaar heb ik ook zo'n kever gezien - http://waarneming.nl/waarneming/view/83138295 . Na veel zoeken vond ik een sleutel hier:

http://markgtelfer.co.uk/beetles/staphylinidae-rove-beetles/tachyporinae-etc/

Ik denk dat ie ook Bolitobius cingulatus moet zijn.

James

liptaster

Citaat van: jck op april 01, 2015, 18:07:27 PM
Ik denk dat ie ook Bolitobius cingulatus moet zijn.

Is de andere. Vandaar: kenmerken uit de sleutels gebruiken om de verschillen te zien.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

robertknoops

Hallo Tim, welk deel bedoel je precies van "Die Käfer Mitteleuropas" er zijn erg veel delen las gisteren rond de 30.
Ik kom erg vaak deel / band 4 tegen geloof tweede uitgave, voordat ik een verkeerd boek bestel is toch veel geld €160

Arp

Robert, volg even de link hierboven dan kun je kijken wat het is achter "FHL". Staphies deel 4 en 5

(de serie wordt vaak - iets ten onrechte - FHL genoemde naar de auteurs van de eerste delen: Freude, Harde en Lohse)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

robertknoops

Hallo Arp, nu is het mij duidelijk bedankt. Groeten Robert

jck

Hartelijk dank voor de verbetering, Tim. Het zou de eerste Bolitobius castaneus in de database zijn.

James

liptaster

Citaat van: jck op april 02, 2015, 18:40:33 PM
Hartelijk dank voor de verbetering, Tim. Het zou de eerste Bolitobius castaneus in de database zijn.

Zegt niks over de algemeenheid, het is een vrij gewone soort, maar vrijwel steeds slechts enkele individuen.

Citaat van: robertknoops op april 02, 2015, 10:48:03 AM
Hallo Tim, welk deel bedoel je precies van "Die Käfer Mitteleuropas" er zijn erg veel delen las gisteren rond de 30.
Ik kom erg vaak deel / band 4 tegen geloof tweede uitgave, voordat ik een verkeerd boek bestel is toch veel geld €160

Alle delen zijn downloadbaar behalve de heruitgave van deel 4. Kortschilden zijn deel 4 en 5. Mijn standaardverkoper vraagt 170 € voor de herwerkte versie van deel 4. Ik zou zeggen pak anders eerst de gescande oude versie en bekijk of het wel iets voor jou is. Zoals eerder gezegd: het is geen prentjesboek maar een echte sleutel met kenmerken te bezien onder de bino. Als je verder wil gaan wil ik wel eens een scan maken.

Ik zou het uiteraard ten zeerste appreciëren dat meer mensen zich op een serieuze manier bezig zouden houden met deze slecht gekende groep: er valt hier nog veel te ontdekken.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

robertknoops

Hallo Tim, Bedankt voor de tip het ziet er wel moeilijk uit inderdaad maar wil het toch gaan proberen eens kijken als ik een
beetje in de richting kan komen? Ik moet ook nog een binoc gaan aanschaffen dat zal wel nog even gaan duren moet eerst
even gaan sparen ervoor. Groeten, Robert