Kevertje duingebied, Helophorus grandis

Gestart door Frank van de Putte, maart 27, 2015, 21:20:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

In welke familie moet ik deze kever zoeken? Hij is iets minder dan 7mm groot.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100342590
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-03-27 Veerse Meer - Schotsman Noord
Foto's:




Toelichting:
bijna 7mm
bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Bij Hydrophilidae, lijkt me.
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Bedankt Douwe, hij lag inderdaad in een plasje, maar zwom hopeloos slecht dus ik dacht dat hij daar per ongeluk was beland.
Dan zal het een Helophorus zijn, maar ik zie dat daar meer dan 20 soorten van zijn dus dat wordt lastig waarschijnlijk.
Ik heb hem bewaard dus ik kan nog wat details bekijken.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Heel misschien Grandis, als ik het waterkeverboek erbij pak.. Jan Cuppen zal zekerheid kunnen geven. Scherpe foto van de onderkant kan ook helpen.
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

#4
Het is een hele studie geworden, met deze sleutel; http://www.coleo-net.de/coleo/texte/helophorus.htm, helaas in mijn Duits niet zo best maar H.grandis lijkt inderdaad een goede optie, ook qua formaat, de meeste soorten zijn veel kleiner, ik heb nog wat plaatjes toegevoegd;













groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Lijkt mij allemaal goed voor grandis, maar ik ben absoluut geen kenner. Goede foto's!
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Nogmaals dank Douwe, ook voor het opzoeken, ik maak er voorlopig een onzekere Helophorus grandis van.
Hopelijk kan Jan Cuppen hier uitsluistel over geven, ik wacht het rustig af.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

jan cuppen

Is OK op basis van de laatste twee foto's (extra stippelrijtje aan de basis van de dekschilden tussen rij 1 en 2, en de diepe insnijdingen in de rand van het laatste sterniet).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Frank van de Putte

Jan bedankt voor de uitleg, hij is ook al goedgekeurd zag ik.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte