Duitse vertaling gevraagd

Gestart door hiskodevries, maart 27, 2015, 08:01:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Kan iemand mij de duitse vertalingen leveren van de tekst gedeeltes die nu in hoofdletters staan?

CiteerNeuen Kommentar

NEW_COMMENT_ON_OBSERVATION

Beobachtung (Zusammenfassung)
Datum   15-03-2015 09:45
Arten   Raubwürger ssp excubitor - Lanius excubitor excubitor
HOW_TO_RESPOND

DO_NOT_REPLY_TO_THIS_EMAIL

REPLY_USING_FORM_ON_WEBSITE

FOLLOW_THIS_LINK:
http://observation.org/waarneming/view/100048072

Dit is de nederlandse tekst
CiteerNieuw commentaar

Er is een opmerking geplaatst bij uw waarneming

Waarneming (samenvatting)
Datum   26-03-2015
Soort   Klapekster - Lanius excubitor
Hoe te reageren?

- Reageer niet op deze e-mail

- Gebruik het formulier op de website (onderaan de pagina, alleen mogelijk als u bent ingelogd)

- Klik daarvoor op onderstaande link:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Met dank aan mijn Duitstalige vriendin (native):

Jemand hat Ihre Wahrnehmung kommentiert
Wie reagiere ich darauf?
Reagieren Sie nicht auf diese E-mail
Nutzen Sie das Formular auf der Website (im Kommentarfeld unter der Wahrnehmung, nur möglich, wenn Sie eingeloggt sind)
Klicken Sie hierfür auf den folgenden Link:
Thijs Fijen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Je kan eventueel ook Bart van Hoogstraten vragen: zijn vrouw is docente Duits.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Menko Vlaardingerbroek

Je zou nog even naar de eerste regel kunnen kijken. Ik vermoed dat het "Neuer Kommentar" (eerste naamval) moet zijn en geen "Neuen Kommentar".
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

hiskodevries

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op maart 30, 2015, 20:36:47 PM
Je zou nog even naar de eerste regel kunnen kijken. Ik vermoed dat het "Neuer Kommentar" (eerste naamval) moet zijn en geen "Neuen Kommentar".
Prima Menko, is aangepast.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

@ Thijs' vriendin: Entschuldigung, maar waar nu Wahrnehmung staat, kan in onze context volgens mij beter Beobachtung gebruikt worden...
Marijn Prins

Thijs Fijen

Zou wel consequent zijn met de rest, maar fout is het niet
In het Engels heb je dat dilemma ook: observation, sighting
Thijs Fijen

marijn

In het Engels is observation (inmiddels?) inderdaad redelijk in omloop, naast het onder native speakers (veel) gebruikelijkere sighting. Maar het Duits (en de Duitsers, maar je vriendin misschien niet ;)) is over het algemeen veel strikter en subtieler dan het Engels, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Men zal het wel begrijpen omdat het betekenisverschil redelijk subtiel is, maar wel raar vinden, vermoed ik, als men bekend is met de gebruikelijke termen.
Googel bijv. maar eens "Vogelwahrnemungen": hooguit 2(!!) resultaten van (bovendien Oostenrijkse?) native speakers, de rest is door Nederlanders geschreven..
Vergelijk met "Vogelbeobachtungen": 57.000.
Of kijk op alle Duitse waarnemingensites: allemaal Beobachtungen.
Marijn Prins

Anne Hueber †

Beobachtung is voor de Duitse taal het juiste woord.

Thijs Fijen

Nieuwsgierig en in lijn met sighting/observation: dekt dat ook tracks, alleen gehoord en dat soort dingen?
Thijs Fijen

Arp

Tsja ... in het Engels zou je dan principieel misschien wel over "records" moeten spreken (want dat is in feite wat we op deze sites vastleggen) en in het Duits over "Nachweise" - ik zou het maar lekker bij Beobachtung(en) laten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Thijs Fijen

Records of observations zijn het op deze site, dus observations is dan geen slechte keuze. Maar ik zie je punt: delete record is duidelijker dan delete observation, want de waarneming (s.l.) blijft bestaan.
Thijs Fijen