Meenemen schedel Roemenië?

Gestart door gert95, maart 25, 2015, 14:03:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

gert95

Beste mensen,

Ik ben over een tijdje voor 10 weken in Roemenië. Stel, ik vind een schedel of iets anders van één of ander dier, mag ik dit dan zomaar meenemen naar Nederland? Zo nee, zijn er andere legale manieren waarmee ik dit kan doen?

Dit zal wel niet het goede board zijn maar ik kan niets beters vinden.

Groeten Gert
groeten Gert,

grunsven

Je mag geen (delen van) beschermde diersoorten in je bezit hebben dus in vrijwel alle gevallen is het antwoord nee.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gert95

Dus ik zou het ook niet ergens kunnen aangeven? Net als in Nederland als je bijv. een bunzing vindt en die wilt laten opzetten?

Groeten Gert
groeten Gert,

Rob Koelman

Theoretisch verhaal...

Grootste risico zijn grenscontroles. Roemenië is géén Schengen-land, dus een controle bij de grens (waarschijnlijk Hongarije) is mogelijk. Eenmaal de grens gepasseerd wordt je in principe niet meer gecontroleerd...

Formeel: invoerbewijs vragen bij passage grens Roemenië naar Hongarije en vervolgens met dat invoerbewijs in Nederland een bezitsontheffing aanvragen voor de resten van een beschermde diersoort. Grote kans dat de douanebeambten er helemaal niets van snappen en je daardoor niet aan de formeel benodigde documenten kunnen helpen...

Praktijk: gewoon meenemen, alleen niet in het zicht in de auto leggen wanneer je de grens passeert...

Alternatief: postpakketje (vermelden op etiket dat het om een souvenir gaat). Als het niet aankomt, jammer dan, maar het is niet aan een persoon toe te kennen...

Met vriendelijke groet, Rob

gert95

Ik ga met het vliegtuig, dus het versturen van een pakketje lijkt me dan de beste optie. Ik ga het niet proberen mee te nemen in het vliegtuig in ieder geval.

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten Gert
groeten Gert,

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op maart 25, 2015, 15:37:33 PMOf je doet het legaal: https://mijn.rvo.nl/beschermde-planten-en-dieren

Probleem is dat je voor een in het buitenland gevonden beschermde soort een uitvoervergunning moet hebben. Die kun je niet in Nederland aanvragen...

Ik ken het verhaal van iemand die ooit een doodgevonden boommarter uit het buitenland wilde meenemen om in Nederland te laten opzetten. De pogingen om dit op een officiële manier te doen mislukten jammerlijk. De douanebemabten snapten er werkelijk niets van. Uitvoeren van een dode marter? Huh ??? Uiteindelijk is met een foefje toch een prepareervergunning verkregen...
Met vriendelijke groet, Rob