schijfkamille of echte kamille

Gestart door Esther, juli 28, 2007, 09:07:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik kom niet helemaal uit dit plantje, kamille is het wel, het ruikt ook sterk naar kamille. Voor de hand ligt dat het schijfkamille is omdat ie geen lintbloempjes heeft. In de Heukels staat echter dat ook echte kamille niet altijd lintbloemen heeft. Ik moet dus ook naar het blad kijken, daar kom ik in de knoei.
Echte kamille heeft bladen in lange lijnvormige slippen gedeeld, schijfkamille bladen met korte slippen, de middennerf in het basale deel veel breder dan de zijslippen. Als ik dat dan goed interpreteer heeft deze kamille de blaadjes van echte kamille? De middennerf is niet veel breder dan de zijslippen, of mis ik nu iets in dit begrip?

Groet Esther

Corryabbink

Dag Esther,
Als je Heukels' goed leest dan staat er bij Schijfkamille dat  de middennerf van Schijfkamille in het basale(onderaan bij de stengel) deel veel breder moet zijn dan de zijslippen. Echte kamille mag daar maar iets breder zijn. Dat zijn minimale verschillen.
Voor je bij dit kenmerk aankwam had je nog andere kenmerken die beter controleerbaar zijn.
Vergelijk de buisbloemen en de vruchtjes in de flora maar eens ! In het algemeen staan de kenmerken in volgorde van belangrijkheid in de flora. Dit kun je lezen onder 28. Matricaria. op pagina 606 van de laatste Heukels'.
Succes!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Bedankt Corry, van die buisbloemen had ik wel in de flora gezien, maar wat dat vijf en viertandig is weet ik dus nog niet. Ik zal straks eens proberen wat bloemen door te snijden en kijken of ik het ontdek. ( de scanner bewijst me goede diensten ipv een loep) Ook eens zien of ik die nootjes er uit kan peuteren en die olieklieren kan ontdekken. Ik kom altijd met die algemene bloemen aan die rond mijn huis groeien, die moet ik toch minstens kunnen herkennen. Ik kan het niet meer uitstaan van mezelf dat ik ze nog niet ken. Maar goed inmiddels ken ik er toch al aardig wat.

Groet Esther

Corryabbink

Esther,
Je hebt al heel wat geleerd. In het begin is het heel moeilijk maar het leren gaat op den duur steeds sneller. Ik ben ook rond ons huis begonnen en dat heb ik jaren gedaan. Als je de soorten in de omgeving goed kent vallen nieuwe je meer en meer op en verloopt de determinatie veel gemakkelijker! Je bent heel goed bezig!

Edit: die tandigheid kun je van boven zien als je de loep zou gebruiken.
met groet, Corry

Esther

Bedankt Corry,
De tanden gaan zo onder de scan, maar ik vermoed dat ik er al ben.
Die groeven in die nootjes, zijn dat de olieklieren? Als dit zo is dan is het definitief schijfkamille. Neemt niet weg dat ik ook probeer die tanden te gaan ontdekken.
Wat een gepeuter trouwens om die nootjes te pakken ;-)

Groet Esther

Esther

Citeer
Ik kan de tanden niet ontdekken bij de kamille, ook niet onder de scan, maar ik heb even uit een foto van moeraskruiskruid wat geknipt, als ik die tanden goed begrijp kun je ze op deze foto wel zien?

Groet Esther

Corryabbink

CiteerBedankt Corry,
De tanden gaan zo onder de scan, maar ik vermoed dat ik er al ben.
Die groeven in die nootjes, zijn dat de olieklieren? Als dit zo is dan is het definitief schijfkamille. Neemt niet weg dat ik ook probeer die tanden te gaan ontdekken.
Wat een gepeuter trouwens om die nootjes te pakken ;-)

Groet Esther
Dag Esther,

De nootjes zijn van zichzelf zwak geribt. Met een holle en een bolle kant. De olieklieren liggen aan weerszijden daarvan en zijn striemvormig als strepen daar kijk je iets glazig op. Het zou kunnen dat je dat goed ziet.
met groet, Corry

Corryabbink

Citeer
Citeer
Ik kan de tanden niet ontdekken bij de kamille, ook niet onder de scan, maar ik heb even uit een foto van moeraskruiskruid wat geknipt, als ik die tanden goed begrijp kun je ze op deze foto wel zien?

Groet Esther
Op de foto zie ik 5 tanden aan de buisbloemen. Dat is precies waar je naar kijken moet.
met groet, Corry

Esther

Hebbes!! Het is schijfkamille.
Ik zie 4 tanden ipv 5.
Ik heb zelf de bloem wat gekneusd, toen was het te zien.
De oliekliertjes kan ik niet ontdekken jammer genoeg, maar dit kenmerk moet het hem doen.

Groet Esther