Hoofdmenu

Onbekende kever larve 2

Gestart door bruinekikker, maart 15, 2015, 15:49:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruinekikker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100028903
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-03-15 Drents-Friese Wold - Bosberg. Deze larve was ong.2.0cm - 2.3 cm.
groot misschien de larve van een kniptor ?
Foto's:

bij voorbaat dank Petra Tenge
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

bruinekikker

Na nog wat zoekwerk kom ik op een Ritnaald - Agriotes obscurus kan iemand bevestigen of deze determinatie juist is ? Alvast dank.
Groetjes, Petra
www.mijnvlinderwereld.nl

lo.troisfontaine

Hoi,

kniptorlarve => ja,
Agriotes => misschien, Ampedus lijkt me ook mogelijk?!?
A. obscurus => misschien als Agriotes species goed is.

misschien eens een keer proberen uit te kweken. Is voor velen nog onduidelijke denk ik. In ieder geval voor mij wel.

groeten,

Lo

Frank van de Putte

Citaat van: bruinekikker op maart 20, 2015, 10:53:40 AM
Na nog wat zoekwerk kom ik op een Ritnaald - Agriotes obscurus kan iemand bevestigen of deze determinatie juist is ? Alvast dank.

Een "Ritnaald" is ook geen soortnaam maar een algemene benaming voor een kniptor-larve.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Ben ik volgens mij mee bezig - heb "deze" (kan haast niet missen) vorige week ergens ook in een bakje bewaard ... nu maar hopen dat het lukt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

geloof dat ik destijds er ook zo eentje uit heb gekweekt. (vóór 2010) Daarom denk ik eigenlijk aan Ampedus species.

Het later ontwikkelde imago had zo een leuk rood / roodbruin dekschild, waar je diverse look-a-likes van hebt.
Heb foto's op buitenlandse sites gezien, waar Agriotes soorten iets korter, maar breder postuur hebben. Voor wat het waard is dit laatste.

groeten,

Lo

Zal er dit jaar eens aandacht aan proberen te besteden. (het uitkweken dan wel te verstaan.)

bruinekikker

Bedankt heren voor de uitgebreide uitleg. Arp ik ben erg benieuwd wat er uit de kweek komt. Zal deze nu maar wegzetten als kniptor spec. Groet, Petra
Groetjes, Petra
www.mijnvlinderwereld.nl