vlieg ( B ) ?

Gestart door harry60, maart 21, 2015, 21:24:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/100198563
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2015-03-21 Tongeren - Centrum
Foto's:

bij voorbaat dank Harry de Koning
M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Op het eerste oog zou je een Egle soort verwachten qua uiterlijk.
Maar ik twijfel...
Vroeg in het voorjaar blijken ook Pegoplata soorten al behoorlijk actief en lijken erg op Egle soorten.
Nu zien we een lange rij beharing op de achterdij en dat zou kunnen betekenen Egle rhinotmeta, ware het niet, dat deze dan ook de onderkant van de kop vooruitstekend zou moeten hebben en een redelijk lang en dun monddeel.
De onderkant van de kop lijkt niet erg naar voren te steken (meer rond..)
Dan dan ik eerder richting Pegoplata infirma, die rond deze tijd zeker veelvuldig voor kan komen.
Maar ja, kan ik hieraan 100% zekerheid geven.....
Ik zal morgen even kijken in mijn collectie naar wat exemplaren of ik andere herkenningspunten kan vinden.

Groet,
Joke (van Erkelens)

harry60

Egle soorten komen veel voor in deze streek
Ik heb nog een 2e foto of het iets meer verteld over de soort ??
M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Als ik de beharing bekijk op de achterscheen, dan zitten er meerdere av haren en dat betekend dat het dus geen Pegoplata kan zijn.
Dus die kunnen we nu uitsluiten.
De beharing op de achterdij lijkt langer te zijn als de breedte van de achterdij.........
Bij de andere mogelijke Egle soorten die de onderkant van de kop minder vooruitstekend hebben, is de beharing van de achterdij korter dan de breedte van de achterdij, dus .....
Dan kom ik toch weer uit op Egle rhinotmeta.
Misschien dat de kop op de foto wat vertekend overkomt, waardoor de onderkant van de kop misschien minder vooruitstekend lijkt ?
Egle lijkt mij wel zeker nu.....de soort rhinotmeta, hou die toch nog maar op onzeker
Vangen.....kan zekerheid geven.
Groet,
Joke (van Erkelens)

harry60

vandaag ook weer op pad geweest misschien is hier meer op te zien.
Lijkt me dezelfde als de eerste ?
Ik hou de eerste verlopig op onzekere Egle rhinotmeta
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Deze zag ik vandaag, staat voor Belgie op zeer zeldzaam ?

http://waarnemingen.be/waarneming/view/100214153
onzeker Egle rhinotmeta gezien op 2015-03-22 Tongeren - De Kevie
Foto's:

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

over de uitstekende monddelen gesproken ook deze foto is van vandaag.
Foto helaas zeer slecht.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Hier hebben wij beter zicht op de zijkant van de kop en het lijkt inderdaad dat de onderkant redelijk vooruit steekt (vorige foto).
In mijn onderzoek naar Egle soorten in Nederland in 2013, bleek Egle rhinotmeta in verhouding tot de andere soorten, veelvuldig voor te komen. Dit verwacht ik ook voor België, ware het niet dat het onderzoek naar deze vliegensoort (en andere geslachten en soorten uit de familie Anthomyiidae) nog wat achter loopt in vergelijking met Nederland.
Ik meende dat vorig jaar meer onderzoek gedaan is naar deze vliegen door Chantal Martens en Jonas Mortelmans (uit België) en wat heeft mogen resulteren in een aantal nieuwe Egle soorten voor België.
Dus Egle rhinotmeta zeer zeldzaam....is relatief ten opzichte van het gebrek aan gedegen onderzoek tot nu toe en korte vliegtijd van deze soorten, waarvan de meeste eind april al weer verdwenen zijn.

Misschien toch vangen...?
(p.s. de laatste foto is van een vrouwtje en deze zijn zo goed als niet te determineren vanaf foto's, die lijken allemaal op elkaar)
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Joke,

Ik heb een vraagje, op basis waarvan sluit jij voor de bovenste foto's Lasiomma uit? Het enige wat ik kan bedenken is de beharing van de ogen, maar dat zou zomaar wel eens niet goed te zien kunnen zijn op deze foto's/
Groet,

Jan

javanerkelens

Door de zeer bolle thorax en zeer gedrongen antennes, welke bij Lasiomma soorten veel langer zijn en waar de thorax meer algeheel vlak verloopt....en algehele 'look'.
Maar je hebt gelijk....het blijft uitkijken geblazen, want ook Lasiomma komt nu al voor.
Anthomyiidae determineren vanaf foto's blijft moeilijk en soms kun je blind zijn voor bepaalde details en zie je alleen details, die je graag wilt zien.
Dat is ook één van de redenen, dat Anthomyiidae eigenlijk alleen met zekerheid is te determineren middels genitaal onderzoek.
Maar ja, .....wordt ook vervelend voor menig enthousiast fotograaf die zijn vlieg graag een naam wil geven, dus we blijven ons best doen om middels genoeg foto's er een redelijk verantwoorde determinatie uit te halen.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Ah, ja die antennes is inderdaad opvallend. Dank je Joke.
Groet,

Jan

harry60

bedankt voor de uitgebreide informatie Joke.
Ik zal eens kijken of proberen er iets te vangen valt... wie weet komt er nog iets leuks uit voor Belgie.

bedankt

M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Je mag ze ten alle tijden naar mij opsturen!
(Het liefst op alcohol)
Groet,
Joke (van Erkelens)

harry60

vandaag veel vrouwtjes gezien waar je niets aan hebt. :(
http://waarnemingen.be/waarneming/view/100242178
Egle spec. gezien op 2015-03-23 Tongeren - De Kevie
Foto's:

M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Dat heb ik nou ook altijd....ga ik specifiek op pad om mannetjes te vangen die ik een dag tevoren massaal zag........vang ik alleen vrouwtjes.
Het leven is hard als dipterist... ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)