(Schijn) aardbei / ganzerik-achtig ding

Gestart door M.V.S, maart 21, 2015, 15:28:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Deze vandaag aangetroffen op een plaats langs de rand van een bos waar ook wel eens tuinafval wordt weggegooid. Grote kans dus dat het een tuinsoort is. Wat denken jullie? Gewoon een afwijkende schijnaardbei of toch iets anders?

In eerste instantie lijkt het schijnaardbei, alleen "voelen" een aantal dingen niet helemaal ok. De plant oogde ten eerste heel rommelig, in ieder geval anders dan hoe schijnaardbei voorkomt (zwak argument, ik weet het). De bladen zijn minder donkergroen en stevig dan ik ken van schijnaardbei.

Ook is de beharing anders. Schijnaardbei mag beharing hebben, maar is naar mijn weten aan de onderkant nooit zo dicht en zacht behaard. En dan is er nog de samenstelling van het blad: voornamelijk vijftallig, soms viertallig en een enkel blad drietallig.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100187458
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-03-21 Rucphensche Bosschen
Foto's:











 
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

En Kruipganzerik? Heeft ook wisselend aantal deelblaadjes.
Groene groe[n]tjes.Rien.

wim van wijngaarden

m.i. Schijnaardbei met dit grove, vette blad met verzonken nerven en stevige stolonen; beharing daarvan heel variabel. Kruipganzerik heeft vlakker, dunner blad met langerekter deelblaadjes en slanke stolonen.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

M.V.S

het is ook eerder een schijnaardbei dan een kruipganzerik, denk ik ja.

Ik houd hem sowieso in de gaten, heel benieuwd of ik er een zekere schijnaardbei van kan maken.
Groetjes, Marc

Datura

Ik zie er ook een (iets afwijkende) Schijnaardbei in.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.V.S

Ik heb vandaag een flinke ronde stedelijk gebied gedaan, en iedere schijnaardbei bekeken die ik tegenkwam. Dat was dus bijna een dagtaak .... wat komt dat ding veel voor zeg.

Ik heb hem veranderd in een zekere schijnaardbei. De voor mij overduidelijke schijnaardbeien hadden hele variabele beharing, zoals Wim al zei. Op sommige groeiplaatsen waren ze nagenoeg kaal, en op andere plaatsen precies zoals op deze foto's (en alles wat er tussen zit).

Ook zag ik er regelmatig bladen tussen met 5 deelblaadjes. Ik ben dus wel overtuigd van schijnaardbei. 
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Ik had twee jaar geleden in Rhoon ook van die vijftallige blaadjes en twijfelde of het Potentilla indica was, maar ik wist niets beters. Nu heb ik dat maar op 'zeker' gezet. Bedankt dat je de follow up met ons deelt.
groet, Willemien Troelstra

M.V.S

Altijd leuk, dit soort dingetjes uitpluizen. Ik ga deze later in het jaar nog eens bezoeken, en dan zal ik het weer updaten
Groetjes, Marc