Zeedambordje - Aspicilia leprosescens?

Gestart door Sjors, maart 21, 2015, 08:03:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Kan dit Zeedambordje - Aspicilia leprosescens zijn?

Op basalt ver boven de spatzone.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100177203
onzeker Zeedambordje - Aspicilia leprosescens gezien op 2015-03-20 Den Oever - Vissershaven
Foto's:








Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

In deze vorm zou het ook A caesiocinerea kunnen zijn. Als het wat hoger op de dijk zit zou ik daar als eerste aan denken.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

De korsten zitten meters boven de spatzone dus lijkt het mij ook dat het grijze dambordje inderdaad een betere kandidaat.
Ik heb spijtig genoeg geen proefjes gedaan met C en K+, maar misschien kom ik ooit nog eens of wil iemand anders ze nog eens beter bekijken.
Ze zijn redelijk nauwkeurig ingevoerd dus is de plaats vrij makkelijk te vinden.

Hoe dan ook,

Dank Arjan!
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Citaat van: Sjors op maart 26, 2015, 16:54:27 PMZe zijn redelijk nauwkeurig ingevoerd dus is de plaats vrij makkelijk te vinden.

Ik heb die plek zelf meerdere malen bezocht, maar ik begon altijd iets verder,  linksaf om 't hoekje.  ;)
Als ik daar weer eens kom neem ik jouw stukje dijk ook even mee. A caesiocinerea staat weliswaar te boek als zeldzaam, maar op Noord Hollandse basaltdijken is ie eigenlijk best wel algemeen.
Grappig genoeg is hij nog niet van Den Oever bekend, dus dat zou een nieuw stipje op de kaart voor die soort betekenen.
Grüezi mitenand,
Arjan