Hoofdmenu

Zonsverduistering

Gestart door falco, maart 20, 2015, 10:33:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Ik heb het idee dat ik nu, zo rond 10:30 slaaptrek zie bij meeuwen.


Zijn er anderen die vreemd gedrag bij vogels zien terwijl de zonsverduistering bezig is?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

frankneijts

Wat me opviel was dat de Groenlingen bij mij in de straat (Eindhoven-centrum) gewoon door zongen. Maar hier was dan ook vrijwel niks van de eclips te merken door de laaghangende bewolking en behoorlijk zware mist: 't was alleen een uurtje of wat nòg somberder ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent de Boer

Met de mist bij Tiel (Stiftse Uiterwaard) ook geen opvallende zaken. In 1999 viel in Israël alle activiteit stil en kwamen trekkende Ooievaars naar beneden om te gaan overnachten.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Oenanthe

In 1999 heb ik de gang van zaken bij het ringen tijdens een vrijwel volledige zonsverduistering nauwkeurig gevolgd. Mijn conclusie was dat de mate van verduistering niet groter was dan op elke willekeurige zomerdag kan optreden bij passage van een regenbui, en dat het gedrag van de vogels nauwelijks afweek van dat van de rest van de ochtend. Er wordt naar mijn mening nogal veel ophef om niets over zonsverduistering gemaakt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Mogelijk dat er bij een echt volledige verduistering wel nacht-effecten optreden.
Maar deze verduistering had in Nederland niet meer effect dan zware bewolking in de zomer.
Het was dat ik het van te voren wist, maar anders zou ik het mogelijk niet eens hebben opgemerkt.
Het was hier ook mistig/bewolkt. Wel even iets donkerder, maar niet echt dramatisch.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

lucasn

Wel meerdere filmpjes op internet van kippen die dachten dat het nacht werd. Het lijkt me dan waarschijnlijk dat andere dieren bij een totale verduistering soortgelijk gedrag vertonen.


https://www.youtube.com/watch?v=EcKOPzZD8F0


https://www.youtube.com/watch?v=TTAmnOzTzIk
Groet,
Lucas Nieuweboer

Rob Koelman

Citaat van: lucasn op maart 22, 2015, 14:53:59 PMWel meerdere filmpjes op internet van kippen die dachten dat het nacht werd. Het lijkt me dan waarschijnlijk dat andere dieren bij een totale verduistering soortgelijk gedrag vertonen.

Het gaat om de eventuele effecten op vogels in Nederland. Hier was slechts een verduistering van plm. 80%. De filmpjes die worden genoemd zijn gemaakt op de Faroer Eilanden, waar de verduistering volledig was...
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: mgieskens op maart 22, 2015, 00:31:26 AM
Mogelijk dat er bij een echt volledige verduistering wel nacht-effecten optreden.
Dat is zo: in Frankrijk bij de volledige zonsverduistering schrokken de Boerenzwaluwen zich een hoedje toen de zon opeens verdween. Dat hadden ze echt niet zien aankomen!
Ik kon zelf niet merken dat het bij "99% procent" bedekking van de zon (dus vlak voor of vlak na de volledige verduistering) significant donkerder was – het binnenrollen van de maanschaduw was echt spectaculair.
Van deze zonsverduistering heb ik niets gemerkt...

JanHein

jeroenroelofsen

Bij deze zonsverduistering ook niet veel gemerkt aan de vogels.

Zoals JanHein ook al schrijft, bij de 100% is het bizar hoe groot het verschil met 99% is. Stond in 1999 in het Zware woud in de 100% baan. Je denk dat het al 100% is en dan zie je nog de echte 100% schaduw over de heuvels op je afkomen. Echt zo bizar. Ben je ooit in de mogelijk om in de 100% baan een zonsverduistering waar te nemen, is er maar 1 advies; DOEN!!!

Effect de vogels (wat ik me meen te herinneren) was best extreem. Het werd erg stil, als bij nacht. Om vervolgens bij terugkeren van de zon weer vrolijk met hun leven verder te gaan, zonder ochtend zang (wat ook wel logisch is, gezien het gebrek aan echte schemering).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

JRoosma

In de zomer van 1999 was ik in Bulgarije op vakantie en dat was toen de beste plek on earth om de 100% eclips te zien. Het viel me op dat de meeuwen zeer actief waren rond de eclips ( uur of 12:00 's middags, het werd behoorlijk donker). Ze vlogen luid roepend rond in grote groepen, ze leken in de war te zijn.  Dat is me wel bijgebleven maar verder niet zo op de natuur gelet, want het was best wel een speciaal moment om mee te maken.
Jaring Roosma

ArjenDrost †

#10
Net terug van Spitsbergen, daar niks aan de vogels gemerkt, maar dat zal vooral komen door het gebrek daaraan in deze tijd van het jaar (ben in een week tijd op 4 soorten vogels uitgekomen, tegen ook vier soorten zoogdieren). Van anderen gehoord dat de Rendieren daar gewoon doorgingen met waar ze mee bezig waren (slapen/herkauwen, geloof ik). De sledehonden gingen wel hun hok in toen het donker werd om er 2.5 minuut later gapend en wat verrast er weer uit te komen.

Groeten, Arjen

lucasn

Citaat van: Rob Koelman op maart 22, 2015, 15:50:42 PM
Citaat van: lucasn op maart 22, 2015, 14:53:59 PMWel meerdere filmpjes op internet van kippen die dachten dat het nacht werd. Het lijkt me dan waarschijnlijk dat andere dieren bij een totale verduistering soortgelijk gedrag vertonen.

Het gaat om de eventuele effecten op vogels in Nederland. Hier was slechts een verduistering van plm. 80%. De filmpjes die worden genoemd zijn gemaakt op de Faroer Eilanden, waar de verduistering volledig was...


Vond het wel een mooie aanvulling. Deze filmpjes lieten bij een volledige verduistering een verandering in gedrag zien. Misschien dat we in Nederland nog eens een volledige meemaken, dan is deze post wel nuttig...
Groet,
Lucas Nieuweboer

Guus Peterse

Citaat van: lucasn op maart 24, 2015, 10:48:35 AM
Misschien dat we in Nederland nog eens een volledige meemaken, dan is deze post wel nuttig...
'Misschien' is in dit soort zaken niet van toepassing. Wij maken dat in Nederland niet meer mee (in elk geval de meesten niet): de eerstvolgende volledige zonsverduistering in Nederland is in de volgende eeuw.
(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je post niet nuttig was.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

Citaat van: ArjenDrost op maart 23, 2015, 22:04:44 PM
Net terug van Spitsbergen, daar niks aan de vogels gemerkt, maar dat zal vooral komen door het gebrek daaraan in deze tijd van het jaar (ben in een week tijd op 4 soorten vogels uitgekomen, tegen ook vier soorten zoogdieren). Van anderen gehoord dat de Rendieren daar gewoon doorgingen met waar ze mee bezig waren (slapen/herkauwen, geloof ik). De sledehonden gingen wel hun hok in toen het donker werd om er 2.5 minuut later gapend en wat verrast er weer uit te komen.

Groeten, Arjen

Hier een mooi (versneld) filmpje van de eclips op Spitsbergen.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=N4vfSiPB_aE

Kan me niet voorstellen dat het de vogels niets doet, midden op de dag een minutenlange totale donkerte.....
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jeroenroelofsen

Dat minuten lange valt ook reuze mee. In werkelijkheid is het maar 2,5 minuut dat de zon helemaal weg is. En de "schemer" er omheen duurt ook niet langer dan een kwartier er voor en er na. Zo op het filmpje lijkt het nog dramatischer dan het in het echt is.

Neemt niet weg dat het wel een super vet filmpje is  :duim: bedankt voor het delen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)