eDNA_stand van zaken?

Gestart door jva, maart 19, 2015, 17:55:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Hallo,

Ik vroeg mij af in hoeverre het onderzoek naar de toepassingen van eDNA (2014-heden) inmiddels zijn gevorderd ten aanzien van het aantonen van de aanwezigheid van een soort als de waterspitsmuis?

Wie kan mij daarover bijpraten? Er zijn nu kennelijk ook al ecologische adviesbureaus die van mening zijn dat eDNA voor een dergelijke soort al prima toepasbaar is (en adverteren daar ook mee). Bij mijn weten verkeert een dergelijke toepassing nog steeds in een Beta-fase.. ???
Jelle

maurice.lahaye

Hallo Jelle,

Da's een inkoppertje: http://www.environmental-dna.nl/
Daarop staat in ieder de laatste informatie over e-DNA (inclusief alle technische achtergond) en wordt ook bijgehouden wat er mogelijk is. Voor noordse woelmuis hebben Ravon en de Zoogdiervereniging nu een uitstekende methodiek (op basis van keutels) die een hogere trefkans geeft dan met inloopvallen-onderzoek en die veel goedkoper is dan inloopvallenonderzoek. Zie daarvoor ook het komende maart-nummer van De Levende Natuur.

Voor de waterspitsmuis wordt inderdaad geclaimd dat de soort aan te tonen is, dat klopt op zich wel. In diverse experimenten is de soort inderdaad aangetoond, maar de trefkans is nog altijd bijzonder laag. Zowel met inloopvallen als met e-DNA wordt de soort nog op erg veel locaties gemist, terwijl de soort weldegelijk aanwezig is.

Zowel Ravon en de Zoogdiervereniging zijn er momenteel niet van overtuigd dat e-DNA voor de waterspitsmuis toepasbaar is, in de zin dat een 'negatief' monster op afwezigheid duidt.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
(namens de Zoogdiervereniging)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jva

#2
Dank Maurice voor deze zeer nuttige informatie; ik kende de site uiteraard waarnaar je verwijst, maar jouw toelichting i.r.t. toepasbaarheid waterspits levert al meer bruikbare informatie op dan hetgeen op de site tot nu toe gepubliceerd staat (volgens mij gerelateerd aan onderzoek uit 2013). Het ging mij ook specifiek om de laatste stand van zaken. Ik ben benieuwd naar het artikel in de levende natuur. :duim:

Overigens was volgens mij gisteren half Natuurplaza naar Eindhoven, niemand bereikbaar voor commentaar.. ;)
Jelle

maurice.lahaye

Ha Jelle,

Half Natuurplaza is denk ik overdreven, we waren slechts met 35 collega's aanwezig  ;D . Leuk symposium!

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl