Tor,kever of wants onbekend.

Gestart door Godfried, maart 17, 2015, 15:29:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Godfried

Hallo.

Kan iemand mij vertellen wat dit voor een beestje is?  :rolleye:

Groetjes.

Ton van Haaren

Platte zwemwants Ilyocoris cimicoides. Een zeer algemene waterwants die ook prima kan vliegen en zo makkelijk wateren kan koloniseren.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

thijsdegraaf

#2
En ik maar denken, dat hij niet zo goed kan vliegen Ton!  :rolleye:
Zie bijvoorbeeld het onderste deel over levenswijze op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwemwants
Of hier: http://www.microcosmos.nl/nbugs2/ilyocoris.htm


Godfried


thijsdegraaf

Maar kun je me nog uitleggen, hoe dat zit met het vliegen Ton?

Ton van Haaren

Vliegen is een ruim begrip. Laten we zeggen dat Ilyocoris geen fregatvogel is, maar hij kan toch nog wel redelijk zijn vleugels gebruiken om zich te verplaatsen, niet al te lang en redelijk onbeholpen....zo'n beetje als veel kevers en wantsen, vleugels uitslaan en paar meter verderop op de grond kwakken. Volgens mij zwemmen zwemwantsen naar een emergente plant, kruipen via de stengel omhoog en vliegen een stukkie om te proberen uit het water te komen. Maar laat ik eerlijk zijn, ik heb ze dit nooit zien doen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

thijsdegraaf

#6
Bedankt. Ik had een paar jaar geleden op m'n website geschreven, dat hij niet goed kon vliegen naar aanleiding van o.a. de tekst op de twee websites waar ik naar verwees. Je moet altijd voorzichtig zijn met die informatie, maar ik dacht, dat het klopte. Ik zal m'n tekst aanpassen.

vincentkalkman

Toevallig heb ik er afgelopen jaar eentje gezien die na eerst een tijdje in de zon te hebben gezetten (zeker vijf minuten in volle zon op vegetatie) wegvloog over bomen (zeker tien meter hoogte). Hij vloog meer dan honderd meter voordat die uit zicht verdween; hij gaf de indruk dat die grootste plannen had.



Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

thijsdegraaf

#8
Bedankt Vincent. Ik zal de eigenaar van de website een mailtje sturen en kijken of Wikipedia veranderd kan worden.