Wat graaft daar bij mijn regenpijp?

Gestart door Frances Selles, december 24, 2014, 22:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frances Selles

Beste mensen,


Gisteren ontdekte ik een bult zand onder een tafeltje dat bij de regenpijp staat in de achtertuin. Heb het tafeltje even weggehaald om bijgevoegde foto te maken.


Kan iemand mij vertellen wat er in vredesnaam zit te graven? Ik heb geen idee! Het ontbreken van pootafdrukken suggereert dat de logé thuis is. De bult is zo'n drie bakstenen hoog.


Ben benieuwd!


Groeten,
Frances.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

vankeulen

#2
Ook geen uitwerpselen gevonden? Het lijkt erop dat er achter de regenpijp een gat is gegraven of niet? Ik heb ooit wel eens gezien dat een rat een gat had gegraven lijkt wel en beetje op de manier waarop hier is gegraven.....
Groet Kees van Keulen

Maarten70

Ik zou zelf ook aan een bruine rat denken.
Heb ik ooit in de kippenren gehad. Ze kunnen in korte tijd een enorme bult zand verplaatsen
Gr, Maarten

Frances Selles

Mijn hond past niet onder het tafeltje en ik heb geen uitwerpselen gevonden.

HPM

Citaat van: Frances Selles op december 25, 2014, 12:33:16 PM

Mijn hond past niet onder het tafeltje en ik heb geen uitwerpselen gevonden.

Ik heb hetzelfde gehad met bruine ratten in mijn tuin. Gaten met hopen zand en geen uitwerpselen. Ook geen rat gezien, tot ik er voer bij had gelegd en was gaan opletten.  Uiteindelijk bleek het een hele familie te zijn.
Overigens heb ik er nooit vraat en dergelijke van gemerkt, alleen hopen zand en verzakkende tegels.
Herman van der Meer

Frances Selles

Maakt het niet uit dat ik een behoorlijk eind van water woon? Of komen ze gewoon via het riool?


En hoe kom ik er weer vanaf???  :)

tekenaar

Ik denk ook in eerste instantie aan bruine rat, maar zou bunzing niet ook een optie zijn? Ver van water maakt niet uit, maar ik denk dat ze niet in de gebruikelijke moderne rioleringen huizen. Bruine rat komt in vrijwel de hele bebouwde kom van de meeste steden en grotere dorpen voor. Zorgen dat er zo min mogelijk voer beschikbaar is lijkt me een eerste stap (voerbakje voor kat/egel wat buiten staat, vuilniszakken enz). Echt ervanaf komen zal nooit lukken, dat proberen we immers al eeuwenlang ... In eerste instantie zou ik het dier met zekerheid willen determineren, maar als het buine rat is en je hem echt op deze plaats niet kunt tolereren: kooi- en klemvallen en vergif zijn te koop bij de welkoop en vergelijkbare winkels. Mocht je er een vangen en levend wegbrengen, dan wel een heel eind weg, minstens een kilometer of 10. Anders bestaat de kans dat hij terug komt als een postduif.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroenroelofsen

Als je de komende dagen nog steeds "bezoek" hebt op die plek, dan is het te hopen dat er een leuk pakje sneeuw valt zaterdag die een klein beetje plakt maar niet al te veel.
En dan kun je 's ochtends heel vroeg kijken of er sporen zijn te vinden. Vergeet deze dan niet op de foto te zetten met een liniaal of ander object met herkenbare grote (bijv een muntje) er bij op. En die dan hier te plaatsen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Je kunt ook het zand bij het hol iets bevochtigen, dan afvlakken en zo glad mogelijk afwerken. Dan zie je in het zand vanzelf de prenten van het dier dat uit het hol is gekomen.

Lijkt mij overigens ook een bruine rat.
Met vriendelijke groet, Rob

Maarten70

Al wat wijzer geworden?
Ben best benieuwd wat het nu was.
Gr, Maarten

Frances Selles

Nee, geen uitsluitsel gekregen! Geen sporen, geen vraat in de tuin, geen idee dus eigenlijk. Teleurstellend, dat wel.