Two of a kind, what's the name of the second?

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, maart 15, 2015, 13:00:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

On this Knautia two kind of insects are present.
Which are the mating ones? No soldiers I think,
Which is the one with the red wings?
I found the insects in Slovenia at a sunny flower rich meadow at about 700m

Arp

Het zijn allebei (alle drie) boktorren (Cerambycidae) - wil je zelf verder zoeken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bep van Pelt-Verkuil

Nu als je snel de naam weet..... graag op naam brengen!

Bep van Pelt-Verkuil

Zijn het Corymbia sanguinolenta  (Bloedrode smalboktor)  en een nieuwsgierige nummer 3 (Leptura melanura (Tweekleurige smalboktor)?
Vond toevallig een pagina op de Naturalis website

Arp

#4
Hallo Bep,

Ik doe geen boktorren, dus zie dit als voorzichtig meepuzzelen. Bedenk dat de sleutel die je gevonden hebt op Naturalis alleen voor de Nederlandse soorten bedoeld is(!) en dat er in Sloveniƫ meer en andere rond zullen hobbelen.

De gluurder zal denk ik inderdaad Stenurella melanura zijn (huidige naam voor Leptura melanura) - ik vind zo snel even geen andere sterk gelijkende soorten.

Met de Corymbia - tegenwoordig Anastrangalia - zou ik erg voorzichtig zijn. Er zijn volgens Fauna Europaea uit Sloveniƫ minimaal drie soorten bekend:

  • Anastrangalia dubia (Scopoli 1763)
  • Anastrangalia reyi (Heyden 1889)
  • Anastrangalia sanguinolenta (Linnaeus 1761)
Hier vind  je een uitleg over de verschillen.

Dat wat er van habitus te herkennen is lijkt inderdaad op de wat steviger gebouwde Anastrangalia sanguinolenta, maar wat me een beetje irriteert is dat de dame niet rood is ... maar ik heb ook geen idee hoe diagnostisch dat precies is tussen die drie (zoals gezegd, doe ik geen boktorren).

Meer foto's zouden voor de kenners wel eens handig kunnen zijn ...

P.S. Ik denk dat reyi alvast een betere optie is - o.a. vanwege de zwarte uiteinden van de dekschilden van de dame
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#5
2 mogelijkheden paracorymbia maculicornis of hybrida gezien de 2 kleurige spriet leden. verder niet van de foto te splitsen melanura dame is natuurlijk goed. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Zo zie je maar weer  :-X  Ik had die juist (te snel) af laten vallen omdat ik niet duidelijk tweekleurige voelers meende te zien, maar nu ik nog eens kijk ...  :rolleyes:

Niet dat ik aan de determanitie van Toon twijfel (andere dingen lijken ook beter te passen), maar Is er nog een betere plaat van de voelers beschikbaar?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bep van Pelt-Verkuil

#7
U vraagt en wij draaien, maar ietsje eerder genomen zonder dat die andere soort erbij was.
Kunnen jullie tot "meest waarschijnlijk" komen?
Niet geschikt voor "waarnemingen" denk ik

Arp

Ja, daar zijn de voelers veel duidelijker :)

Je kunt ze sowieso invoeren als Paracorymbia spec. (met beide foto's erbij) - misschien dat iemand (Toon?) er nog meer van kan maken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

zonder kevers niet. nu zeker niet meer daar ik geen literatuur meer heb en gezondheids problemen. groeten toon. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

nog even een reactie want de sprieten zijn wel erg geringeld over veel meer dan 3 a 4 sprietleden. ik denk dat de zoek richting toch meer in de buurt van cortodera ligt. deze leeft ook op knautia. het volgende is wel een probleem wat zonder kevers niet op te lossen is nl. er zijn onderling grote populatie verschillen wat kleur betreft. deze groep boktorren komt relatief veel op de balkan voor. de 3 andere soorten die arp op geeft hebben bij de vrouwtjes allemaal rode dekschilden met bij dubia ook nog een geheel zwarte minder algemene variatie. die soorten vallen dus sowieso af en zijn gemiddeld ook wat groter dan de gefotografeerde soort. met vriendelijke groeten toon.
Toon Keukelaar