Fochteloërveen

Gestart door Johan Helmus, maart 13, 2015, 18:57:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

Alex Kwak

Ik werd vanmiddag vriendelijk verzocht door de politie om terug te gaan om ruim baan te houden voor de brandweer. Van afstand meenden we al twee brandhaarden te zien. Doodzonde... :-(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Arjan Broekhuizen

Hoop op terugkeer zeldzame vogels na brand Veenhuizen
Natuurmonumenten hoopt dat enkele zeldzame vogelsoorten die in de lente uit Afrika terugkeren weer gaan nestelen in het Fochteloërveen.

http://www.nu.nl/binnenland/4010843/hoop-terugkeer-zeldzame-vogels-brand-veenhuizen.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Thijs Fijen

Ik weet alleen niet precies of het nou daadwerkelijk zonde is.. Het is nog (nauwelijks) broedseizoen, het veen lijkt niet heel erg aangetast en er is vooral gras verbrand. Maar het is me ontschoten wat er nou gebeurt met de nutrienten na brand en wat de rol van de waterstand hierin is... De natuur blijft in beweging zeg, is een positieve benadering ;)
Thijs Fijen

peterv

Citaat van: Thijs Fijen op maart 15, 2015, 21:42:11 PM
Ik weet alleen niet precies of het nou daadwerkelijk zonde is.. Het is nog (nauwelijks) broedseizoen, het veen lijkt niet heel erg aangetast en er is vooral gras verbrand.
Optimisme is altijd welkom, ook dit gebied zal zich uiteindelijk wel herstellen. Ik denk dat de grootste klappen zijn gevallen bij amfibieeen en reptielen en allerlei insecten die tussen de vegetatie of ondiep onder de grond verblijven. Ik heb in andere vergelijkbare gebieden wel meegemaakt dat na zo'n brand in maart het toch jarenlang duurde voordat de populatie adders en kleine hagedissen weer op niveau was. Dus vooral slecht nieuws voor de slangenarend.
Peter Venema