Hoofdmenu

Elfenbankje ?

Gestart door w.veenhoven, maart 13, 2015, 07:29:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Is dit een Elfenbankje of toch iets anders Zit op Beuk.Iemand een idee.Alvast bedankt

Gr wob


grietaf

Ja hoor, Gewoon elfenbankje.
Grieta.

w.veenhoven


w.veenhoven

Citaat van: grietaf op maart 13, 2015, 10:04:05 AM
Ja hoor, Gewoon elfenbankje.
Grieta.
Hoi Grieta

We hebben eerder een discussie gehad daar over.Ik vind dit geen Gewoon elfenbankje.

Gr Wob

grietaf

Waar denk jij dan aan?
Grieta.

w.veenhoven

Citaat van: grietaf op maart 13, 2015, 15:54:28 PM
Waar denk jij dan aan?
Grieta.
Hoi Grieta

Gezoneerd of Fluweel?

Gr wob

Willy

Dan brengt een  :micro: uitkomst
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

w.veenhoven

Citaat van: Willy op maart 14, 2015, 10:39:22 AM
Dan brengt een  :micro: uitkomst
Hoi Willy

Dat weet ik ook wel maar wie kan dat doen?

Gr Wob

rietvanoosten

Hallo Wob,
Met de  :micro: durf ik het nog niet aan.
Doorsnijden van een exemplaar kan wat toevoegen.
Uit de "Gerhardt":
Gewoon elfenbankje (Trametes versicolor): vlees dun, ook bij de aanhechting.
Gezoneerd elfenbankje (Trametes multicolor): vlees van rand naar aanhechting geleidelijk dikker wordend.
Fluweelelfenbankje (Trametes pubescens): vlees wit, in droge toestand licht en broos.
met vriendelijke groet, Riet

w.veenhoven

Citaat van: rietvanoosten op maart 14, 2015, 14:21:22 PM
Hallo Wob,
Met de  :micro: durf ik het nog niet aan.
Doorsnijden van een exemplaar kan wat toevoegen.
Uit de "Gerhardt":
Gewoon elfenbankje (Trametes versicolor): vlees dun, ook bij de aanhechting.
Gezoneerd elfenbankje (Trametes multicolor): vlees van rand naar aanhechting geleidelijk dikker wordend.
Fluweelelfenbankje (Trametes pubescens): vlees wit, in droge toestand licht en broos.
Hoi Riet

Bedankt voor de tip. Ik ga dat  uitproberen.

Gr Wob

grietaf

Hallo Wob,
Vanmorgen keek ik naar de berichten op het forum en kwam uiteraard ook dit Elfenbankje weer tegen.
In het berichtje van Riet stond precies wat ik je zelf ook had willen adviseren: maak eens een overzicht van alle Elfenbankjes . Pak een groot vel en zoek in boeken en op internet welke macrocopische eigenschappen je er over kunt vinden. Daar hoort inderdaad ook bij dat je een exemplaar door moet snijden en onder andere moet kijken of er al dan niet een gekleurd randje tussen het vlees en de hoedhuid zichtbaar is (geen eigen wijsheid maar ook ergens gelezen) .
Bedenk wel dat de exemplaren die je nu vindt al heel wat doorstaan hebben door de weersomstandigheden, waardoor de structuur veranderd kan zijn. De poriën zullen bijvoorbeeld niet meer mooi rond zijn en de kleuren misschien niet meer zoals in verse toestand.
Succes!
Grieta.

w.veenhoven

Citaat van: grietaf op maart 15, 2015, 10:01:19 AM
Hallo Wob,
Vanmorgen keek ik naar de berichten op het forum en kwam uiteraard ook dit Elfenbankje weer tegen.
In het berichtje van Riet stond precies wat ik je zelf ook had willen adviseren: maak eens een overzicht van alle Elfenbankjes . Pak een groot vel en zoek in boeken en op internet welke macrocopische eigenschappen je er over kunt vinden. Daar hoort inderdaad ook bij dat je een exemplaar door moet snijden en onder andere moet kijken of er al dan niet een gekleurd randje tussen het vlees en de hoedhuid zichtbaar is (geen eigen wijsheid maar ook ergens gelezen) .
Bedenk wel dat de exemplaren die je nu vindt al heel wat doorstaan hebben door de weersomstandigheden, waardoor de structuur veranderd kan zijn. De poriën zullen bijvoorbeeld niet meer mooi rond zijn en de kleuren misschien niet meer zoals in verse toestand.
Succes!
Grieta.
[/quote
Hoi Grieta

Bedankt voor je informatie.Ik ga dit in het vervolg zeker doen en maak er ook meteen een foto van de doorsnede.Al mijn Elfenbankjes nakijken dat lukt mij niet.

Gr Wob

w.veenhoven

Citaat van: w.veenhoven op maart 13, 2015, 07:29:31 AM
Hoi

Is dit een Elfenbankje of toch iets anders Zit op Beuk.Iemand een idee.Alvast bedankt Ik heb er nog een doorsnede bij geplaatst misschien komen we hier verder mee. 


Gr wob