Hoofdmenu

Vleermuizenvraag

Gestart door Hannie Luijten, maart 09, 2015, 18:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Elk jaar heb ik in en rondom mijn tuin enkele vleermuizen vliegen. Twee soorten, een kleine en een grotere. Meestal niet meer dan 2 exemplaren van elk. Geen idee om welke soorten het gaat en ik ben er ook nog nooit achter gekomen waar ze uitkomen. Nou heb ik zitten lezen over vlieggedrag. Die kleine, die vliegt snel, met veel korte wendingen makend, laag tussen de bomen door naast mijn huis en door de tuin, soms nog geen meter boven mijn hoofd als ik 's avonds laat buiten zit.  Mag ik op grond van het formaat en het vlieggedrag concluderen dat het hier om een gewone dwergvleermuis gaat of gaat dat echt te ver???? Van die grotere zou ik het echt niet weten, meestal zie ik die maar kort dan zijn ze verdwenen terwijl die kleine toch wel enige tijd hier in de rondte vliegen. Maar een foto maken met mijn eenvoudige spullen is onmogelijk.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Puur op grond van algemeenheid (en een beetje op grond van de beschrijving van het vlieggedrag) liggen gewone dwergvleermuis (kleine soort) en laatvlieger (grote soort) het meest voor de hand. Dat is echter niet meer dan een wilde gok en absoluut geen zekere determinatie...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

In veel gebieden is wel een provinciale / plaatselijke vleermuis- of zoogdierenwerkgroep, waar ook mensen met kennis van zaken en batdetectors zitten. Je kan een keertje mailen en vragen of er iemand in de buurt woont die eens met batdetector wil komen luisteren.
Douwe van der Ploeg

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op maart 09, 2015, 19:10:26 PM
Puur op grond van algemeenheid (en een beetje op grond van de beschrijving van het vlieggedrag) liggen gewone dwergvleermuis (kleine soort) en laatvlieger (grote soort) het meest voor de hand. Dat is echter niet meer dan een wilde gok en absoluut geen zekere determinatie...


Oke dat is duidelijk dan.


Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 09, 2015, 20:08:00 PM
In veel gebieden is wel een provinciale / plaatselijke vleermuis- of zoogdierenwerkgroep, waar ook mensen met kennis van zaken en batdetectors zitten. Je kan een keertje mailen en vragen of er iemand in de buurt woont die eens met batdetector wil komen luisteren.


Heb ik inderdaad al vaak over lopen denken maar het komt er nooit van eigenlijk om eens uit te zoeken of er iemand in de buurt zit.
Groet, Hannie