Op zich niet heel verrassend dat het % dode herten heel veel verschilt. Volgens mij is eerder ook al eens naar voren gekomen dat die in het Yellowstone vergelijkbaar is (20-30% in strenge winters).
Ik denk dan ook dat die 20-30% voor een balans zorgt waarbij de stand redelijk stabiel is. Evenveel aanwas als sterfte. In minder strenge winters gaan er minder dood, er wordt minder energie verspeelt. Een daaropvolgende winter zal dan zorgen voor meer sterfte, maar gemiddeld kom je dan hetzelfde uit.
Wolven zullen daar in het geval van de OVP denk ik wel een effect op hebben. In het begin zal de populatie snel afnemen, maar op een gegeven moment ontstaat er weer een evenwicht.
Maar goed, zover is het nog niet. Al is met wederom een bevestigde wolf in Nederland dit wel weer een (kleine) stap dichterbij gekomen. Denk dat er nu een schone zaak ligt om de Nederlandse bevolking er meer voor klaar te stomen en van het Roodkapje syndroom af te helpen.
Ik beschouw de Wolf (samen met bijv de Lynx, Visarend en Zeearend) toch wel als een soort van heilige graal dat "we" qua natuur op de goede weg zijn.