Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

gardensafari

De evolutie kan best snel gaan.
Ik las een artikel over de merel (kan het, uiteraard, niet meer terugvinden, want soms is het internet gelijk een jungle).
Uit het artikel bleek dat stadsmerels niet vaak meer kruisen met bosmerels en vice versa, vanwege hun afwijkende zang.
En dit in nauwelijks 100 jaar. Deze splitsing leidt tot twee afzonderlijke soorten, hoewel het DNA dat nog niet doet vermoeden.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Geronimo123

#213
Bestonden er eigenlijk al wolven, voordat er DNA-onderzoek bestond? :-)

tekenaar

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2015, 15:03:35 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2015, 11:25:21 AM
"Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing..."

Hoe zuiver is de wolf?
Hoeveel wijkt de hond af van de wolf?
Uit DNA onderzoek is gebleken dat de shiba inu(kleine Japanse hond) het dichtste bij de wolf staat. Namelijk 85%.
Dit is dus meer dan bijv.de herdershond die veel meer op de wolf lijkt.
Als je dan weet dat de "aap" 98% van het DNA van de mens heeft. Die staat dus heel dichtbij ons maar geeft in mijn beleving een veel groter verschil.

Dan zal een wolf met hondenbloed al gauw ver afwijken qua DNA in vergelijking met de zuivere wolf. Hoeveel hij ook op de wolf lijkt.
Hoe gevaarlijk is dan een onzuivere wolf ten opzichte van een zuivere wilde wolf?

Jan Bouwmeester

vraag me ook af of dit klopt. Meen hier op het forum juist gelezen te hebben dat juist de Duitse herder een van de weinige honden rassen is waarvan bekend is dat ze succesvol zijn met paren. Oftewel levensvatbare pups.

Voor gedragsonderzoek zijn wel eens wolven gekruist met (grote) poedels. Die hybriden zijn gewoon gezond opgegroeid, maar hadden wel communicatieproblemen. Ik herinner me de details niet, maar wat me bijstaat is dat ze veel tijd nodig hadden om elkaar te leren begrijpen. Vermoedelijk omdat instinctief elkaar begrijpen niet ging omdat de instinctieve kennis van elkaars expressie niet helemaal klopte met hun gedrag. Google onder "puwo" en "hybrid".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Het is uiteindelijk dus wel degelijk een wild exemplaar geweest!

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=313079.0

(Er voor het gemak maar even van uitgaande dat het vastgestelde DNA-profiel inderdaad van het waargenomen exemplaar is; het is echter uiterst onwaarschijnlijk dat er tegelijkertijd nog een tweede exemplaar in hetzelfde gebied heeft rondgelopen)
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8


Cygnus

Op de website wildtiermanagement.com staat een mooi kaartje van de route die de Wolf die Nederland bezocht heeft afgelegd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op april 02, 2015, 23:26:38 PM
Op de website wildtiermanagement.com staat een mooi kaartje van de route die de Wolf die Nederland bezocht heeft afgelegd.
Dat kaartje geeft een globale indruk maar zit regelmatig meer dan 10km uit de werkelijke route, zowel in NL als in Duitsland.
Peter Venema



maurice.lahaye

#221
Klopt, dat is bij WolveninNederland al weken bekend, maar het filmpje met de verkeerde naam blijft opduiken en toegestuurd worden. Het gaat gewoon om het bekende roedel van Munster.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

migratorius

Citaat van: maurice.lahaye op april 13, 2015, 08:42:51 AM
Klopt, dat is bij WolveninNederland al weken bekend, maar het filmpje met de verkeerde naam blijft opduiken en toegestuurd worden. Het gaat gewoon om het bekende roedel van Münster.
Het is ook nog eens Munster, niet Münster...

JanHein

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Arjan Broekhuizen

#224
Opnieuw een wolf vanuit Duitsland in Nederland?

Wolf gespot in weiland bij Vinkenbuurt
Aan de Koloniedijk bij Vinkenbuurt is vanmorgen waarschijnlijk een wolf gezien.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=216553&cat=1#prettyPhoto
Met een niet zo scherpe foto bij het artikel.

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

OlivierO

Citaat van: Arjan Broekhuizen op april 25, 2015, 14:56:10 PM
Opnieuw een wolf vanuit Duitsland in Nederland?

Wolf gespot in weiland bij Vinkenbuurt
Aan de Koloniedijk bij Vinkenbuurt is vanmorgen waarschijnlijk een wolf gezien.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=216553&cat=1#prettyPhoto
Meer een niet zo scherpe foto bij het artikel.

Mechelse Scheper lijkt mij ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

wel een hele vage foto, maar ik gok op een hybride (= tsjechische wolfhond = rashond, dus) vanwege de korte vacht en grote oren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BJWolfs

Ik wat nu te denken van de wolf die gespot zou zijn bij Gieten vandaag?

jeroenroelofsen

Heb je hier meer info over? Een link of iets? Google geeft alleen maar een link naar een vishandel in Gieten.... (vishandel Wolf...)

Of bedoel je deze van gisteren
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarte5n

Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Citaat van: Maarte5n op april 29, 2015, 18:36:48 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op april 29, 2015, 15:53:41 PM
Heb je hier meer info over? Een link of iets? Google geeft alleen maar een link naar een vishandel in Gieten.... (vishandel Wolf...)

Of bedoel je deze van gisteren

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=216553&cat=1#prettyPhoto
Ja die kwam eerder al langs, voor de 25e, maar als ik het goed begrijp zou er ook bij Gieten ook een wolf zijn gezien vandaag?
Citaat van: BJWolfs op april 29, 2015, 15:00:05 PM
Ik wat nu te denken van de wolf die gespot zou zijn bij Gieten vandaag?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarte5n

Citaat van: jeroenroelofsen op april 29, 2015, 19:42:29 PM
Citaat van: Maarte5n op april 29, 2015, 18:36:48 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op april 29, 2015, 15:53:41 PM
Heb je hier meer info over? Een link of iets? Google geeft alleen maar een link naar een vishandel in Gieten.... (vishandel Wolf...)

Of bedoel je deze van gisteren

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=216553&cat=1#prettyPhoto
Ja die kwam eerder al langs, voor de 25e, maar als ik het goed begrijp zou er ook bij Gieten ook een wolf zijn gezien vandaag?
Citaat van: BJWolfs op april 29, 2015, 15:00:05 PM
Ik wat nu te denken van de wolf die gespot zou zijn bij Gieten vandaag?

Klopt zie waarneming.nl

http://waarneming.nl/waarneming/view/101503431

3 dagen geleden verder mij ook niks bekend

Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Waarneming van Gieten staat op onzeker, geen foto, geen vervolg-waarnemingen. Deze waarneming is niet serieus te nemen als 'mogelijke wolf'. Bij Wolven-In-Nederland komen dagelijks (!) meldingen binnen van vermeende wolven. Op waarneming.nl is zo'n (onzekere) waarneming zichtbaar, maar feitelijk is het niets bijzonders. Het is gewoon weer wachten op een nieuwe interessante waarneming  ;) .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

OlivierO

De mensen hebben weer iets gehoord en zien plots overal Wolven. 99% niet serieus te nemen lijkt mij.

Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op april 29, 2015, 20:51:46 PM
Waarneming van Gieten staat op onzeker, geen foto, geen vervolg-waarnemingen. Deze waarneming is niet serieus te nemen als 'mogelijke wolf'. Bij Wolven-In-Nederland komen dagelijks (!) meldingen binnen van vermeende wolven. Op waarneming.nl is zo'n (onzekere) waarneming zichtbaar, maar feitelijk is het niets bijzonders. Het is gewoon weer wachten op een nieuwe interessante waarneming  ;) .


Maurice
admin

Waarom zetten de waarneming.nl dan allemaal op embargo? laat ze dan eraf en zet ze op niet goedgekeurd? dan weten ze dat het allemaal loos allarm is nu lijkt het dat het allemaal mischien een wolfwaarneming is?
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: OlivierO op april 29, 2015, 20:54:38 PM
De mensen hebben weer iets gehoord en zien plots overal Wolven. 99% niet serieus te nemen lijkt mij.

Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)

Deze is duidelijk een hondachtige maar omdat de waarneming op 60 km van de andere waarneming is is wel toevallig zou deze hond ook dezelfde kunnen zijn als die 60 km verderop ik weet het niet?
Maarten vd Berg

OlivierO

Citaat van: Maarte5n op april 29, 2015, 21:24:49 PM
Citaat van: OlivierO op april 29, 2015, 20:54:38 PM
De mensen hebben weer iets gehoord en zien plots overal Wolven. 99% niet serieus te nemen lijkt mij.

Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)

Deze is duidelijk een hondachtige maar omdat de waarneming op 60 km van de andere waarneming is is wel toevallig zou deze hond ook dezelfde kunnen zijn als die 60 km verderop ik weet het niet?

Als het een wolf zou zijn: gemakkelijk! Maar ik snap jouw redenering niet helemaal. De mensen die plots in alles een wolf. Je weet toch hoe dat gaat?  :P
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Maarte5n

Citaat van: OlivierO op april 29, 2015, 21:29:30 PM
Citaat van: Maarte5n op april 29, 2015, 21:24:49 PM
Citaat van: OlivierO op april 29, 2015, 20:54:38 PM
De mensen hebben weer iets gehoord en zien plots overal Wolven. 99% niet serieus te nemen lijkt mij.

Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)

Deze is duidelijk een hondachtige maar omdat de waarneming op 60 km van de andere waarneming is is wel toevallig zou deze hond ook dezelfde kunnen zijn als die 60 km verderop ik weet het niet?

Als het een wolf zou zijn: gemakkelijk! Maar ik snap jouw redenering niet helemaal. De mensen die plots in alles een wolf. Je weet toch hoe dat gaat?  :P

in principe zou een schuwe tjech die ontsnapt is een flinke wandeling kunnen maken valt me op dat de waarnemingen 1 dag na elkaar is, en is niet de eerste keer vorig jaar ook 2 waarnemingen op korte afstand van elkaar waarvan bij 1 een foto van politie die achter een saarloos of tjech aan zit
Maarten vd Berg

jfbouwmeester

""Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)""

Dit is duidelijk een haas, die zich verdekt heeft opgesteld en met zijn voorpoot het geluid van een bloemkool nadoet. ;) ;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Citaat van: jfbouwmeester op april 29, 2015, 21:35:33 PM
""Deze is alleszins zoals gezegd geen Wolf. Wie anders zegt moet zich laten nakijken.  :angel: ;)""

Dit is duidelijk een haas, die zich verdekt heeft opgesteld en met zijn voorpoot het geluid van een bloemkool nadoet. ;) ;D

Jan Bouwmeester
Dat zie/hoor je verkeerd Jan. Lijkt me duidelijk dat het om de imitatie van een prei gaat  ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)