Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 13, 2015, 14:00:31 PM
Maar ook: "Na de vrijlating willen natuurbeheerders met rubberkogels op de wolf schieten wanneer hij te dicht bij mensen komt. Dat moet hem leren bij ons uit de buurt te blijven."

Citaat van: peterv op maart 13, 2015, 21:04:37 PMDit laatste klopt niet (meer). Aanvankelijk was dat wel het plan, op advies van Lupus (uit de Lausitz) is overgestapt op het idee van zenderen.

Heb je ook een bronvermelding?
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2015, 21:24:28 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 13, 2015, 14:00:31 PM
Maar ook: "Na de vrijlating willen natuurbeheerders met rubberkogels op de wolf schieten wanneer hij te dicht bij mensen komt. Dat moet hem leren bij ons uit de buurt te blijven."

Heb je ook een bronvermelding?

Mijn bronvermelding is het artikel waarin ik in mijn vorige bericht naar verwees:
http://www.nu.nl/buitenland/4010222/duitsland-probeert-wolf-in-grensgebied-vangen-onderzoek.html

Daar staat het overigens nog steeds zo, maar wellicht past de redactie het artikel niet aan?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Citaat van: peterv op maart 13, 2015, 21:04:37 PMDit laatste klopt niet (meer). Aanvankelijk was dat wel het plan, op advies van Lupus (uit de Lausitz) is overgestapt op het idee van zenderen.

Het gaat dus om het plan om de (vermoedelijke) wolf bij een al te 'close-contact' met mensen niet meer af te schrikken met rubber-kogels, maar om het dier te zenderen. Wat is daar de bron van?...
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2015, 22:25:36 PM
Citaat van: peterv op maart 13, 2015, 21:04:37 PMDit laatste klopt niet (meer). Aanvankelijk was dat wel het plan, op advies van Lupus (uit de Lausitz) is overgestapt op het idee van zenderen.

Het gaat dus om het plan om de (vermoedelijke) wolf bij een al te 'close-contact' met mensen niet meer af te schrikken met rubber-kogels, maar om het dier te zenderen. Wat is daar de bron van?...

Een gezenderde wolf vreet geen roodkapjes meer op?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

peterv

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2015, 22:25:36 PM
Het gaat dus om het plan om de (vermoedelijke) wolf bij een al te 'close-contact' met mensen niet meer af te schrikken met rubber-kogels, maar om het dier te zenderen. Wat is daar de bron van?...
Hou het maar even op informatie uit welingelichte kringen. Maar daar heb jij natuurlijk niks aan. ;)
Peter Venema

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †


Freek Verkerk

Wat ik lees van een zendertje onder de huid is nieuw voor mij. Volgens mij haalt men dingen door elkaar. Het is bij huisdieren zoals honden dacht ik gebruik om het dier van een chip te voorzien ter identificatie. Die chip wordt met een naald onder de huid ingebracht. Maar een zender is toch vrij groot, inclusief batterij natuurlijk. Ik ken die zender alleen maar van een halsband. Ik denk dat wat leken wat wilde ideeen hebben gespuit en dat dit allemaal nog niet serieus is. Er zijn wel een paar wolven gezenderd (geweest) in oost duitsland en ook elders en daaruit haalt men toch wel waardevolle nformatie over het gedrag van individuele wolven. Wat ze zoal doen. Ik heb ook wel gelezen dat ze in Italë Zwitserland probleem beren van zenders voorzien zodat ze weten waar ze zijn. Die probleem beren worden ook wel met rubberen kogels en veel lawaai afgeschrikt in de hoop dat ze mensen gaan vermijden. Die beren liepen ook door vakantieparken en vernielden kippenhokken, bijenkorven en doden schapen. Maar dat wolven op die manier afgeschrikt werden heb ik nergens gelezen.


Maar de combinatie van afschrikken en onderhuidse zender is uniek en waarschijnlijk dus onzin. Punt is dat deze wolf beslist geen probleemwolf is. Zij heeft geen vlieg kwaad gedaan. Het omhangen van een zender kan geen kwaad vind in, alhoewel het natuurlijk wel een traumatische ervaring is voor een wolf om in een soort drijfjacht in een net gevangen te worden, dan verdoofd te worden en vervolgens met een vervelende halsband om rond te moeten lopen. Het goede ervan is dat wij in onze bewoonde omgeving kennis maken met een wolf en leren wat een wolf doet in Groningen, Drente en Noord Duitsland. Het is verveledn voor de wolf maar erg educatief voor de mensen en het maakt het leven voor de volgende wolven beslist beter. Want het lijkt me beslist niet de bedoeling om ALLE wolven van een zender te voorzien. Zo gek is men ook in DUitsland en Frankrijk niet. Bovendien wie gaat die zender omhangen? Is er al een opdracht gegeven en zo ja door wie en aan wie? De duitse wolven experts wonen en werken in een gebied tegen de Poolse grens aan. Zij kunnen natuurlijk ingehuurd worden maar dat gaat dan over veel schakels en het gaat om een wettelijk beschermd dier. Dat is nog niet zo eenvoudig te regelen allemaal.


Ook het opsluiten van een beschermd dier, bijvoorbeeld in een dierentuin, kan wettelijk niet. Bovendien is het ook geen goed idee. Maar als ze het toch willen doen dan stel ik voor om haar in de OVP op te sluiten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PMOok het opsluiten van een beschermd dier, bijvoorbeeld in een dierentuin, kan wettelijk niet.

Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PM
onderhuidse zender is uniek en waarschijnlijk dus onzin.
Dat klopt, dergelijke zenders bestaan niet.
Meer informatie over de aanpak/plannen in Duitsland kan je gewoon vinden op de website van het Umwelt Ministerie van Niedersachsen. Ik had verwacht dat iemand op dit forum daar een dezer dagen al naar zou verwijzen maar dan help ik nu maar even een handje: http://www.umwelt.niedersachsen.de/startseite/aktuelles/informationen_zum_wolf_niedersachsen/

Peter Venema

peterv

Citaat van: Rob Koelman op maart 14, 2015, 23:35:09 PM
Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing...
In de Lausitz was in de eerste jaren dat de wolf terugkeerde een hybridisatie aan de orde. In 1 roedel werden pups geboren hond x wolf.  Al deze pups zijn uit de natuur gehaald om de wolf (in het belang van de soort) raszuiver te houden. Hoewel nog jong bij vangst (ca 9 maand) zijn deze hybride wolven in gevangenschap knettergek geworden van het feit dat ze gevangen gehouden werden. Je kunt dus geen (wilde) wolven of kruisingen voor langere tijd in gevangenschap houden zonder -soort van- dierenmishandeling. In Duitsland was dit eens en nooit weer. In voorkomende toekomstige gevallen worden de dieren daar afgemaakt. Ik denk persoonlijk dat dat vanuit dierenethiek ook beter is dan opsluiten.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PM
Het goede ervan is dat wij in onze bewoonde omgeving kennis maken met een wolf en leren wat een wolf doet in Groningen, Drente en Noord Duitsland. Het is verveledn voor de wolf maar erg educatief voor de mensen en het maakt het leven voor de volgende wolven beslist beter.
:duim:
Peter Venema

JR de Jong

Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 10:33:04 AM
Citaat van: Rob Koelman op maart 14, 2015, 23:35:09 PM
Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing...
In de Lausitz was in de eerste jaren dat de wolf terugkeerde een hybridisatie aan de orde. In 1 roedel werden pups geboren hond x wolf.  Al deze pups zijn uit de natuur gehaald om de wolf (in het belang van de soort) raszuiver te houden. Hoewel nog jong bij vangst (ca 9 maand) zijn deze hybride wolven in gevangenschap knettergek geworden van het feit dat ze gevangen gehouden werden. Je kunt dus geen (wilde) wolven of kruisingen voor langere tijd in gevangenschap houden zonder -soort van- dierenmishandeling. In Duitsland was dit eens en nooit weer. In voorkomende toekomstige gevallen worden de dieren daar afgemaakt. Ik denk persoonlijk dat dat vanuit dierenethiek ook beter is dan opsluiten.

Hallo Peter,

Wat is 100% raszuiver? Even voor het gemak er maar uit gaan dat zolang er honden hebben bestaan (we hebben het hier over duizenden jaren) dit natuurlijk wel vaker is gebeurt.
met vriendelijke groet, Jack

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PMonderhuidse zender is uniek en waarschijnlijk dus onzin.

Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 10:22:14 AMDat klopt, dergelijke zenders bestaan niet.

Niet helemaal correct. Voor onderzoek aan kleinere zoogdieren kunnen zenders worden ingebracht in de buikholte. Deze methode is in ons land in ieder geval ingezet bij hamster, eikelmuis en muskusrat.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#164
Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 10:33:04 AMJe kunt dus geen (wilde) wolven of kruisingen voor langere tijd in gevangenschap houden zonder -soort van- dierenmishandeling.

Toch worden er wolven gehouden in dierentuinen*, parken en door particulieren. Ik heb daarover nooit dit soort problemen gehoord...

*In ons land in ieder geval in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: twan.teunissen op maart 11, 2015, 14:27:41 PM
De wolf is de grens overgstoken: http://www.wolveninnederland.nl/wolven/actueel/wolf-naar-duitsland.

Uit de link: (...) en zich niet laat hinderen door landsgrenzen.

Nou nou nou! Sterk staaltje verslaggeving! Had hij het tolhuisje niet gezien dan? Of is hij onder de slagboom heen geglipt?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2015, 12:06:59 PM
Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 10:33:04 AMJe kunt dus geen (wilde) wolven of kruisingen voor langere tijd in gevangenschap houden zonder -soort van- dierenmishandeling.

Toch worden er wolven gehouden in dierentuinen*, parken en door particulieren. Ik heb daarover nooit dit soort problemen gehoord...

*In ons land in ieder geval in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
In Artis lopen ze ook, in een veel te klein hok/kooi (maar das een andere discussie).

Van de rubber kogels heb ik ook wel eens gehoord in combi met beren in de VS. Daar schoten ze in eerste instantie beren die huizen gingen plunderen gewoon dood. Tijdje terug op NatGeoWild een docu gezien waarbij ze de beren in een kleine kooi vangen. Beer raakt nogal opgefokt. Volgende dag laten ze de beer los, schieten rubber kogels op hem af om daarna ook nog paar honden er achteraan te sturen. Idee was dat de beer dan aangeleerd wordt dat in de buurt van mensen komen eng is. Klinkt nogal bruut, maar lijkt wel te werken.

Wellicht is zo'n "tamme" wolf op die manier ook angst voor mensen aan te leren.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

OlivierO

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 15, 2015, 16:16:54 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2015, 12:06:59 PM
Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 10:33:04 AMJe kunt dus geen (wilde) wolven of kruisingen voor langere tijd in gevangenschap houden zonder -soort van- dierenmishandeling.

Toch worden er wolven gehouden in dierentuinen*, parken en door particulieren. Ik heb daarover nooit dit soort problemen gehoord...

*In ons land in ieder geval in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
In Artis lopen ze ook, in een veel te klein hok/kooi (maar das een andere discussie).

Van de rubber kogels heb ik ook wel eens gehoord in combi met beren in de VS. Daar schoten ze in eerste instantie beren die huizen gingen plunderen gewoon dood. Tijdje terug op NatGeoWild een docu gezien waarbij ze de beren in een kleine kooi vangen. Beer raakt nogal opgefokt. Volgende dag laten ze de beer los, schieten rubber kogels op hem af om daarna ook nog paar honden er achteraan te sturen. Idee was dat de beer dan aangeleerd wordt dat in de buurt van mensen komen eng is. Klinkt nogal bruut, maar lijkt wel te werken.

Wellicht is zo'n "tamme" wolf op die manier ook angst voor mensen aan te leren.

Die reportage heb ik ook gezien. En daar zeiden ze inderdaad dat het zou werken. Beter zo dan afschieten denk ik ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Citaat van: JR de Jong op maart 15, 2015, 11:34:05 AM
Wat is 100% raszuiver?
geen idee, daar ga ik niet over
Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2015, 12:06:59 PM

Toch worden er wolven gehouden in dierentuinen*, parken en door particulieren. Ik heb daarover nooit dit soort problemen gehoord...

*In ons land in ieder geval in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

Dat klopt, die wolven komen echter niet uit het wild maar zijn de zoveelste generatie dierentuinbeesten.
Peter Venema

Rob Olivier

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 15, 2015, 16:16:54 PM
Van de rubber kogels heb ik ook wel eens gehoord in combi met beren in de VS. Daar schoten ze in eerste instantie beren die huizen gingen plunderen gewoon dood. Tijdje terug op NatGeoWild een docu gezien waarbij ze de beren in een kleine kooi vangen. Beer raakt nogal opgefokt. Volgende dag laten ze de beer los, schieten rubber kogels op hem af om daarna ook nog paar honden er achteraan te sturen. Idee was dat de beer dan aangeleerd wordt dat in de buurt van mensen komen eng is. Klinkt nogal bruut, maar lijkt wel te werken.

Wellicht is zo'n "tamme" wolf op die manier ook angst voor mensen aan te leren.
In Yosemite National Park werken ze al heel lang met deze methode. De zwarte beren gaven hier enorme overlast als ze op de campgrounds op zoek gingen naar eten. Waren er voorheen grote aantallen tamme bedelende zwarte beren te vinden, in 2000 kon ik er met moeite één vinden die direct de benen nam zodra hij me zag.


egilio

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PM
Wat ik lees van een zendertje onder de huid is nieuw voor mij. Volgens mij haalt men dingen door elkaar. Het is bij huisdieren zoals honden dacht ik gebruik om het dier van een chip te voorzien ter identificatie. Die chip wordt met een naald onder de huid ingebracht. Maar een zender is toch vrij groot, inclusief batterij natuurlijk. Ik ken die zender alleen maar van een halsband. Ik denk dat wat leken wat wilde ideeen hebben gespuit en dat dit allemaal nog niet serieus is. Er zijn wel een paar wolven gezenderd (geweest) in oost duitsland en ook elders en daaruit haalt men toch wel waardevolle nformatie over het gedrag van individuele wolven. Wat ze zoal doen. Ik heb ook wel gelezen dat ze in Italë Zwitserland probleem beren van zenders voorzien zodat ze weten waar ze zijn. Die probleem beren worden ook wel met rubberen kogels en veel lawaai afgeschrikt in de hoop dat ze mensen gaan vermijden. Die beren liepen ook door vakantieparken en vernielden kippenhokken, bijenkorven en doden schapen. Maar dat wolven op die manier afgeschrikt werden heb ik nergens gelezen.


Zulke zenders bestaan wel degelijk. Een collega van mij heeft die ooit uitgeprobeerd op wapiti's in Yellowstone. Maar ze werkten voor geen meter. Ze moeten vrij klein zijn, en hebben dus een vrij kleine batterij en gaan daardoor niet erg lang mee. Er is ook geen antenne om het signaal uit te zenden en om het signaal voor nog verder verzwakt omdat het eerst door de huid heen moet. Bij de wapiti's kwam het erop neer dat ze vaak een signaal pas vanaf <100 meter oppikten. Niet erg efficient dus, maar de zenders bestaan wel en kunnen bijvoorbeel gebruikt worden bij slangen e.d. die een kleine homerange hebben en toch moeilijk te vinden zijn en moeilijk op een andere manier van een zender zijn te voorzien.
Gezien de video's zou deze wolf vrij makkelijk te vangen moeten zijn. Schijnbaar kun je met een auto redelijk makkelijk binnen een meter of 15-20 komene, dat is ruim voldoende om hem te kunnen vangen door middel van het verdoven met een verdovingsgeweer. We zullen zien of het lukt en hopelijk horen we wat de resultaten van de bevindingen zijn.
In Zwitserland schieten ze probleem beren vrijwel altijd af, en vrijwel elke beer wordt als probleem beer gezien...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op maart 14, 2015, 22:34:25 PMWat ik lees van een zendertje onder de huid is nieuw voor mij. Volgens mij haalt men dingen door elkaar.

Citaat van: egilio op maart 17, 2015, 16:22:02 PMZulke zenders bestaan wel degelijk.

Zie in dit verband ook de eerdere reactie #164 van maart 15, 2015, 12:06:59 pm...
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

#173
Je bedoeld waarschijnlijk post #163. Ik had je reactie nog niet gelezen toen ik het postte.
Ik doelde ook meer op Peterv z'n reactie, net als jij (die had ik ook willen quoten eigenlijk) dat zulke zenders niet bestaan. Volgens mij is nu wel duidelijk dat ze wel degelijk bestaan, maar ook dat ze niet echt geschikt zouden zijn in dit geval.


Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op maart 17, 2015, 19:51:49 PM
Je bedoeld waarschijnlijk post #163. Ik had je reactie nog niet gelezen toen ik het postte.
Ik doelde ook meer op Peterv z'n reactie, net als jij (die had ik ook willen quoten eigenlijk) dat zulke zenders niet bestaan. Volgens mij is nu wel duidelijk dat ze wel degelijk bestaan, maar ook dat ze niet echt geschikt zouden zijn in dit geval.
ok. Mijn opmerking over die zenders was letterlijk genomen niet juist.  Ik doelde op het gebruik van een dergelijke zender voor wolven.
Peter Venema

egilio

Die zijn nooit gebruikt inderdaad bij wolven, vanwege bovengenoemde nadelen. Maar ze zijn wel gebruikt bij luipaarden. In ieder geval in 1 klein game reserve in Zuid-Afrika hebben ze bij een luipaard een VHF zender geimplanteerd zodat ze elke dag gevonden kon worden door de 'onderzoekers', maar vooral door een fotograaf en aan toeristen kon worden getoond...


Is er nog nieuws over de wolf? Ik vraag me af, ze hebben het over vangen, onderbrengen, zenderen en weer uitzetten. Daarbij wordt er dus eigenlijk vanuit gegaan dat er iets afwijkends is bij het dier wat onderbrengen in gevangenschap kan onderbouwen. Waarom krijgt het dier niet het voordeel van de twijfel op voorhand, er is nooit iets misgegaan of zelfs maar bijna misgegaan. Waarom niet vangen, monsters nemen, zenderen en gelijk weer vrijlaten op dezelfde plek. Zo'n procedure kost hooguit twee-drie uur (ligt eraan welke verdovingsmiddelen gebruikt worden en hoe de wolf erop reageert, kan zelfs binnen 45 min gedaan zijn) en als uit de monsters blijkt dat het een kruising met hond is (maar veel wolven in Europa hebben wel iets van honden-bloed in zich) dan kan eventueel besloten worden om het dier opnieuw te vangen en in gevangenschap te brengen, of het dier af te maken.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op maart 18, 2015, 16:46:50 PM
Is er nog nieuws over de wolf?
Laatste wat ik weet is:
do 12 mrt waargenomen bij Ostrhaudenfehn
vr 13 mrt waargenomen bij Edewecht
daarna geen (bevestigde) waarnemingen voor zover ik weet.
Peter Venema

tekenaar

Citaat van: peterv op maart 15, 2015, 18:37:25 PM
Citaat van: JR de Jong op maart 15, 2015, 11:34:05 AM
Wat is 100% raszuiver?
geen idee, daar ga ik niet over
Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2015, 12:06:59 PM

Toch worden er wolven gehouden in dierentuinen*, parken en door particulieren. Ik heb daarover nooit dit soort problemen gehoord...

*In ons land in ieder geval in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

Dat klopt, die wolven komen echter niet uit het wild maar zijn de zoveelste generatie dierentuinbeesten.

Hier in Slovenie worden eerste generatie wolven in de dierentuin gehouden, hun ouders kwamen als pups uit het wild. Deze wolven zijn nu zelf oud (15 jaar) en beslist niet "knettergek". Wel hebben ze nogal wat rangorde problemen gehad, simpelweg omdat echt volwassen wolven van hetzelfde geslacht niet bij elkaar in de buurt willen zijn. Eenvoudig uitgelegd: als een wolf een jaar of drie, vier is, gaat hij zijn eigen weg om met een partner van het andere geslacht een eigen roedel te stichten. Houd je wolven die ouder zijn samen met even oude geslachtsgenoten, dan is het gevolg een eeuwige strijd om de rangorde. Houd je ze daarentegen als een paartje (evt met jongen = roedel), dan is er niets aan de hand. Uiteraard hebben wolven een flinke bewegingsdrang, maar ook dat hoeft niet noodzakelijk tot problemen te leiden. Het betekent alleen dat ze flink de ruimte nodig hebben.

p.s. ik zie eigenlijk geen verschil tussen een wolf uit het wild (mits erg jong uit het wild gehaald) en een "zoveelste generatie dierentuinbeest". We hebben het zowieso hooguit over een generatie of tien, en in die paar generaties zijn  wolven echt niet verandert in poedels of zo.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: tekenaar op maart 18, 2015, 19:42:05 PM
(mits erg jong uit het wild gehaald)
Precies, dat is de crux. Ze moeten dan nog vollledig hulpeloos zijn. Na een paar maanden lukt dat niet meer. Die wolf uit Nederland is daar al veel te oud voor.
Peter Venema

Rob Koelman

#179
Citaat van: peterv op maart 18, 2015, 20:50:41 PMDie wolf uit Nederland is daar al veel te oud voor.

Die is inderdaad veel te oud om na geboren te zijn in gevangenschap nu nog te kunnen wennen aan een zelfstandig leven in het wild...  B)
Met vriendelijke groet, Rob