Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Dit dier gaat morgen in opdracht van minister Kamp bij Loppersum de aardbevingsschade taxeren.
Peter Venema

egilio

#91
Citaat van: HCN op maart 09, 2015, 19:33:13 PM
De Wolf maakt nu een soort Elfstedentocht door allerlei dorpjes... En 200 km is voor Wolven een opwarmronde, de stempelkaart is al bijna vol.

Dus, tijd voor Crisiscommunicatie ... vanuit de natuurbescherming.

(1) Vang de Wolf en breng hem naar een Wolvenpark.
(2) Leg uit via de media dat door deze Wolf (hoe vriendelijk ook) gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
(3) Benadruk dat de overheid ingrijpt als dieren een risico vormen voor huisdieren, vee en mensen.
(4) Onderzoek de Wolf, kijk wat er aan de hand is en breng dit zo snel mogelijk in de publiciteit.
(5) Is de Wolf ontsnapt, gewond of ziek, dan valt de imagoschade relatief mee. Is het een gezonde wilde Wolf, geef aan hoe uitzonderlijk dit gedrag is.
(6) Bedenk hoe de schuwheid van Wolven gegarandeerd blijft en leg het beleid hierover goed uit.

We hebben in Nederland wat minder ruimte dan onze buren. Maar tegelijkertijd kunnen Wolven hier best leven. En voor de Oostvaardersplassen is het misschien wel de beste oplossing. Alleen, wil dit prachtige dier een kans hebben, dan zul je als overheid, in het belang van de soort, af en toe moeten ingrijpen.


Er is mogelijk 1 wolf, die nog geen problemen heeft veroorzaakt. OK, hij is niet zo schuw als de gemiddelde wilde wolf. Maar hij benadert mensen niet, hij gaat ze alleen op wat kortere afstand uit de weg. Het onderzoek uit Brasov, Roemenie is hier ook al aangehaald.
Waarom zou er iets aan de hand moeten zijn?


Ik zou zeggen:
(4) Onderzoek de Wolf, kijk of er wat aan de hand is en breng dit zo snel mogelijk in de publiciteit.
5) Is de Wolf ontsnapt, gewond of ziek, dan valt de imagoschade relatief mee. Is het een gezonde wilde Wolf, geef aan hoe uitzonderlijk dit gedrag is  (en als hij ontsnapt, gewond of ziek is/was dan had dit gepubliceerd moeten worden onder het vorige punt en zie verderop in de lijst).
(3) Benadruk dat de overheid ingrijpt als dieren een risico vormen voor huisdieren, vee en mensen. Met de opmerking dat schade aan vee gecompenseerd wordt, maar dat de veiligheid van vee en huisdieren in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de eigenaar is.
Mocht uit het onderzoek blijken dat de wolf niet van wilde afkomst is (niet gerelateerd is aan de Duitse populatie), ziek is, of gewond is dan:
(1) Vang de Wolf en breng hem naar een Wolvenpark.
[/size](2) Leg uit via de media dat door deze Wolf (hoe vriendelijk ook) gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan (vanwege zijn afkomst of toestand en blijkdaar DAARDOOR niet schuwe gedrag).


[/size](6) Bedenk hoe de schuwheid van Wolven gegarandeerd blijft en leg het beleid hierover goed uit. Wolven zijn normaliter mensenschuw, zelfs al worden ze elke dag door mensen gevoerd (in de dierentuin bijvoorbeeld), stapt een verzorger een wolvenverblijf binnen dan trerkken de wolven zich terug naar het verste eind van het verblijf. Afschieten is NIET nodig om ervoor te zorgen dat wolven schuw blijven.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroenroelofsen

#92
-- locatie weggehaald --

Zoals Maurice al aangeeft, laat de wolf met rust :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

LAAT 'M AUB MET RUST, GA HET DIER NIET TWITCHEN  :police:


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

twan.teunissen

Beste mensen,


Mooi alle deskundigen hier en op tv die het allemaal weten. Wij van Wolven in Nederland weten het niet, maar we gaan vooralsnog uit van een wild dier.
Het dier is niet tam. Het dier is wel weinig schuw, wat zeer opvallend is. Dit kan verschillende oorzaken hebben en daarover wordt in de pers (ook bij de buren in Duitsland waar ze nog minimaal zo'n dier hebben), maar ook bijvoorbeeld hier gespeculeerd. Ontsnapt? Hybride? Of toch wild? Geen idee. Een optie is wel boeiend en dat is dat het dier afkomstig zou zijn uit het Munster Roedel. De dieren leven hier op een Truppenübungsplatz waar ze blijkbaar veel met mensen in aanraking komen. Mogelijk dat dieren uit dit roedel hun schuwheid voor mensen deels afgelegd hebben doordat ze mensen niet als eng zien; vergelijkbaar met vossen in oa de AWD. En over dat oefenterrein wordt verder gespeculeerd dat misschien de dieren er wel gevoerd zouden worden de de mannen in groene pakken. We weten het nu niet, misschien dat we er achter gaan komen.


En zoals anderen al zeiden laten we deze wolf vieren. De kater komt later mocht het anders zijn.


Het beleid dat nu door provincies gevoerd wordt is conform een protocol van de IPO, dat overigens iets afwijkt van het publieke 'Voorstel voor een Wolvenplan'. De manier waarop dit door de politiek naar buiten gebracht wordt is verschillend in Drenthe en Groningen...


Heb je vragen aan Wolven in Nederland, stel ze dan aub via wolven@ark.eu aangezien we hier niet de hele dag kijken. We antwoorden deze dagen meestal binnen een uur.


Groeten, Twan Teunissen
Twan Teunissen

migratorius

Ik vind het wel interessant dat er beweerd wordt dat de wolven op de militaire oefenterreinen *veel* met mensen in aanraking komen.
Dat lijkt me onzin, maar hun confrontaties zijn wellicht niet negatief. Het buitengebied in Duitsland wordt verder volledig overlopen door jagers, hondenuitlaters, Nordic walkers, picknickers, buitendrinkers, houthakkers en paddenstoelenplukkers!
Zonder militaire oefenterreinen zouden de jagers overal kunnen opduiken, hun alomtegenwoordige uitkijktorentjes bouwen en (natuurlijk per ongeluk) wolven doodschieten.

JanHein

twan.teunissen

Het gaat over één militair oefenterrein waar dit zou gebeuren; men spreekt niet in algemeenheden over de terreinen. Het schijnt dat het hol in Munster naast de manschappenverzamelplaats ligt. Maar ja, allemaal mogelijkheden. Niets is zeker...

En inderdaad zijn oefenterreinen save havens voor veel Duitse wolven!
Twan Teunissen

hiskodevries

Citaat van: maurice.lahaye op maart 10, 2015, 08:54:35 AM
LAAT 'M AUB MET RUST, GA HET DIER NIET TWITCHEN  :police:


Maurice
admin
uit het aantal ingevoerde waarnemingen (0) door waarneming.nl gebruikers is wel op te maken dat twitchen niet plaats vindt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nvgilst

Citeer
Wolf voor het laatst gefilmd bij Woudsbloem vandaag. Ten noorden van de A7, dus die heeft ie nu weten te passeren.
Ach, het dier..., het eerste waar ik bij dit filmpje aan denk is "don't follow me, I'm lost too".

HPM

Citaat van: nvgilst op maart 10, 2015, 12:37:10 PM
Citeer
Wolf voor het laatst gefilmd bij Woudsbloem vandaag. Ten noorden van de A7, dus die heeft ie nu weten te passeren.
Ach, het dier..., het eerste waar ik bij dit filmpje aan denk is "don't follow me, I'm lost too".

Op dat filmpje lijkt hij wel dwars door een sloot te gaan.
Herman van der Meer

Arjan Broekhuizen

'Nederlandse' wolf verdoofd en gechipt
De wolf die momenteel rondzwerft in het gebied van de Groningse Eemshaven, wordt verdoofd en krijgt een chip, zodat hij kan worden gevolgd. Dat heeft de provincie Groningen laten weten. Ook wordt DNA afgenomen van het beest, zodat kan worden uitgevonden waar hij vandaan komt. Het is de bedoeling om het dier vervolgens elders uit te zetten.

Meer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/nederlandse-wolf-verdoofd-en-gechipt
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Douwe van der Ploeg

#102
Hoe volg je een wolf(hond) met alleen een chip? En wie verleent de ontheffing hiervoor? En waar willen ze m uitzetten? OVP? Veluwe? Of gewoon direct deporteren, jouw soort hoeven we hier niet?
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 10, 2015, 13:41:58 PM
'Nederlandse' wolf verdoofd en gechipt
De wolf die momenteel rondzwerft in het gebied van de Groningse Eemshaven, wordt verdoofd en krijgt een chip, zodat hij kan worden gevolgd. Dat heeft de provincie Groningen laten weten. Ook wordt DNA afgenomen van het beest, zodat kan worden uitgevonden waar hij vandaan komt. Het is de bedoeling om het dier vervolgens elders uit te zetten.

Meer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/nederlandse-wolf-verdoofd-en-gechipt

:'(  :'(  :'(  :'(
Dit is toch te triest voor woorden. Hebben we eindelijk zo ongeveer het hoogst haalbare wat zoogdieren betreft in ons land rondlopen is het blijkbaar weer niet goed. Misschien moeten we dan toch maar kiezen om alles gewoon vol beton te storen  :rolleye:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2015, 15:01:41 PMDit is toch te triest voor woorden.Hebben we eindelijk zo ongeveer het hoogst haalbare wat zoogdieren betreft in ons land rondlopen is het blijkbaar weer niet goed.

Maar wat als het DNA-onderzoek wijst op een 'escape'? Waar moet het beest dan heen (als ie dan nog te traceren is)?...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Ja dan moet ie niet zeuren en hebben we inmiddels overal beton neer gelegd.....

Gewoon lekker laten lopen. En zorgen dat je een drol of plukken haar vind. Dan DNA isoleren en onderzoeken. Blijkt het tóch een hond te zijn, dan alsnog opsporen en vangen. Elk ander geval, gewoon laten lopen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op maart 10, 2015, 15:54:43 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2015, 15:01:41 PMDit is toch te triest voor woorden.Hebben we eindelijk zo ongeveer het hoogst haalbare wat zoogdieren betreft in ons land rondlopen is het blijkbaar weer niet goed.

Maar wat als het DNA-onderzoek wijst op een 'escape'? Waar moet het beest dan heen (als ie dan nog te traceren is)?...
Escape of niet, als het een Europese Wolf is hoort-ie in Nederland thuis.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op maart 10, 2015, 16:04:39 PMEscape of niet, als het een Europese Wolf is hoort-ie in Nederland thuis.

Niet helemaal. Als het een aantoonbare 'escape' is en je laat het dier gewoon rondlopen, dan is dat feitelijk een al dan niet onbedoelde introductie. Daar gelden duidelijke regels voor. Je wilt niet dat iedereen maar wat gaat aanklooien door 'gewenste soorten' gewoon maar ergens los te laten.

Het bewust introduceren van de wolf in Nederland is overigens nadrukkelijk niet aan de orde. De soort komt in principe op eigen kracht naar ons land. De vraag is alleen of dit nu de eerste goed gedocumenteerde 'echte wilde wolf' gaat worden of dat we nog even moeten wachten...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En als toevoeging op Rob: Als het een escape is van een andere ondersoort / populatie dan de hier-te-verwachten, zal het ook nog vreemde, ongewenste genen in die populatie introduceren, of zelfs ziektes en parasieten waar geen immuniteit tegen is opgebouwd.
Douwe van der Ploeg

laatvlieger

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 10, 2015, 13:41:58 PM
'Nederlandse' wolf verdoofd en gechipt
De wolf die momenteel rondzwerft in het gebied van de Groningse Eemshaven, wordt verdoofd en krijgt een chip, zodat hij kan worden gevolgd. Dat heeft de provincie Groningen laten weten. Ook wordt DNA afgenomen van het beest, zodat kan worden uitgevonden waar hij vandaan komt. Het is de bedoeling om het dier vervolgens elders uit te zetten.

Meer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/nederlandse-wolf-verdoofd-en-gechipt

Ik mag hopen dat er eerst even wordt gecheckt, of er niet al een chipje aanwezig is....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Freek Verkerk

#111
Het is een geweldig verhaal. Vooraf aan de komst van wolven naar Nederland werd er gesproken over voorlichting. Nu hebben we de voorlichting. Doordat het dier via de sociale media gevolgd wordt krijgt iedereen goed inzicht in het wolvenbestaan in Nederland. Kennelijk is het dier vanuit Duitsland in Drente het land binnengekomen en binnen twee dagen ongeveer naar de waddenzee gelopen. Dus iets van 100 km in twee dagen. Gemiddeld 50 km per dag. Nog afgezien van het feit dat het dier natuurlijk niet in een rechte lijn loopt. Wat mij betreft kan dus rustig zijn locatie doorgegeven worden en onvervaagde waarnemingen. Graag zelfs, want ik vind het wel interessant om te zien waar het dier heenloopt, langs loopt en blijft hangen. Mijn verwachting is dat het dier weer teruggaat naar Duitsland binnen 2 maanden. Die kans acht ik meer dan 50 %. Doodgereden worden door een auto is ook een goede mogeijkheid, alhoewel met name erg jonge dieren daar slachtoffer van lijken te worden en dit dier al iets ouder is. Die kans acht ik toch nog 25% in Nederland. Dus een kans van 1 op 4 dat het dier binnen een jaar doodgereden wordt. Dan blijft nog een kans over van 20% dat het dier over een jaar nog in Nederland rondloopt. Eigenlijk vind ik die kans ook nog vrij hoog. Er is ook nog een kans dat het dier door andere oorzaken binnen een jaar overlijdt. Ziekte, jager. En er is ook nog een kans dat de overheid het dier vangt en opsluit. Maar er zijn wolven genoeg. Dit is de eerste: geef hem zoveel publiciteit als mogelijk. Vangen en een zender met een eigen website en een actuele kaart zou het beste zijn, maar dat is nog niet eens zo eenvoudig en eigenlijk ook overbodig, want het dier gedraagt zich eigenlijk uitstekend. Maar door hem veel publiciteit te geven raakt iedereen gewend aan de wolf in Nederland en op een gegeven moment weet de bevolking het dan wel en dan wordt de situatie beter voor de volgende dieren. Bij de tiende wolf is het niet meer interessant en zijn we er aan gewend. Men hoopt misschien dat het dier zich ergens vestigt, bijvoorbeeld in Gaasterland en dat er dan een vrouwtje langs komt, de eerste Friese roedel gevestigd wordt en ze nog lang en gelukkig leven. Maar ik denk dat dat een sprookje is. Ik verwacht een onstuimig leven, een media carriere als bekende Nederlander en misschien een snelle dood. Misschien moeten we hem een naam geven. Ik stel voor: Leo  :). Leo Wolf
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jvogels

allitereert niet lekker. Wouter, Willem, Ward, of gewoon Wolf lijkt me een beter bekkende naam :)

martenboonstra

Het lijkt wel bijna dat we een realtime verbinding hebben met de wolf. Ik had me bij de komst van de eerste wolf iets anders voorgesteld. Een zendertje heeft de wolf ook niet meer nodig. Ik hoop dat niemand achter de wolf aangaat. Begin het eigenlijk een beetje jammer te vinden. Van een schuw dier naar een publiekstrekker.

jva

#114
Citaat van: martenboonstra op maart 10, 2015, 20:36:42 PM
Het lijkt wel bijna dat we een realtime verbinding hebben met de wolf. Ik had me bij de komst van de eerste wolf iets anders voorgesteld. Een zendertje heeft de wolf ook niet meer nodig. Ik hoop dat niemand achter de wolf aangaat. Begin het eigenlijk een beetje jammer te vinden. Van een schuw dier naar een publiekstrekker.

Inderdaad...Misschien moeten we voor de eerstvolgende wolf een bordje bij de grens zetten met de tekst: 'Beste wolf, u nadert een erg druk gebied, betreden op eigen risico' of als het zo doorgaat 'Verboden voor wolven' (cynische mode uit).

Citaat van: migratorius op maart 10, 2015, 10:40:29 AM
Het buitengebied in Duitsland wordt verder volledig overlopen door jagers, hondenuitlaters, Nordic walkers, picknickers, buitendrinkers, houthakkers en paddenstoelenplukkers!

In Nederland kun je daar nog (mountain)bikers, fietsers, wielrenners, wandelaars, hardlopers, motorcrossers, ruiters, vogelaars, fotografen, schatzoekers, vliegeraars en campinggasten aan toevoegen. Kortom een wolf in Nederland zal in toenemende mate een onrustig bestaan tegemoet zien. Grote oefenterreinen als toevluchtsoord zoals in Duitsland aanwezig zijn bestaan hier niet. Ik hoor u zeggen dat de wolf een cultuurvolger is en zich makkelijk kan aanpassen (de wolf in Spanje komt zelfs in uitgestrekte (maar zeer dunbevolkte!) akkercomplexen voor), in een dichtbevolkt land als de onze zal dat m.i. echter een hele kluif blijken. Ik gun het de wolf van harte, maar vooralsnog mogen we ons (zeer) rijk rekenen met een incidenteel geval ('lone-wolf') dat (tijdelijk) ons grondgebied aandoet.
Jelle

evertdirks

Het Lauwersmeer lijkt mij anders een redelijke plek om een tijdje te vertoeven als wolf.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op maart 10, 2015, 20:25:27 PM
Het is een geweldig verhaal. Vooraf aan de komst van wolven naar Nederland werd er gesproken over voorlichting. Nu hebben we de voorlichting. Doordat het dier via de sociale media gevolgd wordt krijgt iedereen goed inzicht in het wolvenbestaan in Nederland. Kennelijk is het dier vanuit Duitsland in Drente het land binnengekomen en binnen twee dagen ongeveer naar de waddenzee gelopen. Dus iets van 100 km in twee dagen. Gemiddeld 50 km per dag. Nog afgezien van het feit dat het dier natuurlijk niet in een rechte lijn loopt. Wat mij betreft kan dus rustig zijn locatie doorgegeven worden en onvervaagde waarnemingen. Graag zelfs, want ik vind het wel interessant om te zien waar het dier heenloopt, langs loopt en blijft hangen. Mijn verwachting is dat het dier weer teruggaat naar Duitsland binnen 2 maanden. Die kans acht ik meer dan 50 %. Doodgereden worden door een auto is ook een goede mogeijkheid, alhoewel met name erg jonge dieren daar slachtoffer van lijken te worden en dit dier al iets ouder is. Die kans acht ik toch nog 25% in Nederland. Dus een kans van 1 op 4 dat het dier binnen een jaar doodgereden wordt. Dan blijft nog een kans over van 20% dat het dier over een jaar nog in Nederland rondloopt. Eigenlijk vind ik die kans ook nog vrij hoog. Er is ook nog een kans dat het dier door andere oorzaken binnen een jaar overlijdt. Ziekte, jager. En er is ook nog een kans dat de overheid het dier vangt en opsluit. Maar er zijn wolven genoeg. Dit is de eerste: geef hem zoveel publiciteit als mogelijk. Vangen en een zender met een eigen website en een actuele kaart zou het beste zijn, maar dat is nog niet eens zo eenvoudig en eigenlijk ook overbodig, want het dier gedraagt zich eigenlijk uitstekend. Maar door hem veel publiciteit te geven raakt iedereen gewend aan de wolf in Nederland en op een gegeven moment weet de bevolking het dan wel en dan wordt de situatie beter voor de volgende dieren. Bij de tiende wolf is het niet meer interessant en zijn we er aan gewend. Men hoopt misschien dat het dier zich ergens vestigt, bijvoorbeeld in Gaasterland en dat er dan een vrouwtje langs komt, de eerste Friese roedel gevestigd wordt en ze nog lang en gelukkig leven. Maar ik denk dat dat een sprookje is. Ik verwacht een onstuimig leven, een media carriere als bekende Nederlander en misschien een snelle dood. Misschien moeten we hem een naam geven. Ik stel voor: Leo  :) . Leo Wolf


Er is natuurlijk ook een kans dat je behoorlijk naast zit met je kans'berekeningen'  ;) .
Embargo lijkt me goed, maar misschien is een embargo van 2-3 dagen voldoende (als hij het gebied weer verlaten heeft tenminste). Dan kan iedereen hem nog bijna real-time volgen maar je kan hem niet echt twitchen (al vermoed ik dat lokale media altijd wel zsm zal melden als hij ergens opduikt).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

In Groningen was vandaag wel  degelijk sprake van "wolf-toerisme", de horeca in de Eemshaven is er heel blij mee. Deze wolf draagt goed bij aan de noordelijke economie.


Verder: het 2-3 dagen op embargo zetten op waarneming.nl is niet heel erg zinvol in dit geval (kan bij een andere wolf anders zijn) omdat ook via andere media locaties volop rouleren.


Wat wel zinvol is is om alle waarnemingen van al of niet vermeende wolven goed te documenteren met foto's en die zo snel mogelijk bij te plaatsen.


Waarom lees ik nog geen voorstel om deze wolf een filmcamera op z'n kop te binden? met life verbinding op de website "beleef de wolf".  ;)
Peter Venema

jeroenroelofsen

Volgens mij kun je er zelfs een televisie programma van maken
-wolf zoekt vrouw
-waar is de wolf?
-in het spoor van de wolf
-man bijt wolf
-wolf bijt man
-etc.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Yeronimo

Citaat van: Freek Verkerk op maart 10, 2015, 20:25:27 PMMisschien moeten we hem een naam geven. Ik stel voor: Leo  :). Leo Wolf

Een naam zou ik de wolf niet geven, dan gaan mensen het zien als een huisdier en we hebben gezien hoe dat met Johanna af liep...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden