Gisteren nog veel door Drenthe heen gereden, niet zozeer vanwege een eventuele ontmoeting met de wolf maar gewoon omdat ik daar vlakbij woon en elke week samen met mijn vrouw wandel. Het gebied ken ik op mijn broekzak en het viel me op dat er niet meer mensen waren dan normaal gelukkig. In elk geval geen mensen die met verrekijker of telelenzen hele velden afspeurden.
Gelukkig maar!
Net als mijn bovenbuurman ben ik vrij sceptisch voor deze wolf. Ik weet namelijk dat er in Gasteren, een dorpje vlakbij de plaats van de laatste waarneming, iemand woont met honden die voor mij precies hetzelfde zijn als een wolf. Exact dezelfde kenmerken als genoemd op diverse websites. Deze "wolf" die nu door Drenthe loopt is wat mollig en niet schuw dus dat vind ik verdacht. Het zou in mijn ogen dus best om een "tamme wolf" kunnen gaan.
Toch denk ik dat we voorzichtig moeten zijn met locaties e.d. mocht het toch om een wolf gaan. Wolven lopen dan wel wat kilometers per dag maar om te voorkomen dat mensen hele gebieden doorkruisen daar lijkt me dit niet handig om de locaties vrij te geven.
Sommige gebieden lijken gewoon een beekdal met gras maar daar groeien straks duizenden orchideeën, het zou jammer zijn dat deze alle vertrapt werden door mensen die op zoek zijn naar een wolf.
Toch denk ik wel dat een wolf daar kansen heeft om te overleven, op een doordeweekse dag is het toch erg stil en verlaten op veel plekken. Ree en das en bever zit er genoeg, dus eten is daar wel. 's Weekends en dan vooral afgelopen weekend was het vrij druk maar verder valt het toch wel mee. Zo'n wolf heeft naar mijn mening ook nog wel overlevingskansen bij omgeving Hooghalen en Westerbork, het Drents Friese wold of Amsterdamse veld om maar iets te noemen.