NICA Chrysomelidae?

Gestart door DJHiker, maart 04, 2015, 23:03:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/98437006
identification uncertain Chrysomelidae indet. observed at 2010-02-08 Nicaragua
Photos:


Grappig die afwisseling van zwart en rood. De elytra zien er heel glad uit, maar dat zou ook het gevolg kunnen zijn van de belichting (flits recht van voren) en/of doordat de scherpte bij deze foto iets te ver naar achteren ligt.
Na enig zoeken kwam ik op Disonycha of Asphaera, maar zonder overtuiging, Bij D. zie ik geen rode clypeus en klopt de kleur van de poten niet. Bij A. zijn frons en vertex rood.
Ook lijkt de vorm van de dekschilden me bij beide langwerpiger dan die op de foto.
Maar misschien zit ik met Chrysomelidae wel helemaal verkeerd.

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob WesterduijnA tricky fleabeetle. Check pictures from Asphaera lustrans and Disonycha politula both from the US. Both are similar but not the same. Kushelina is another genus with similar looking beetles. I think it is an Asphaera sp but you would need a good view of the hindleg (or recognize the species) to be sure.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Hoi Douwe,
Op Bugguide is een discussie te vinden, waar Rob aan heeft deelgenomen, over een vergelijkbare uitziend exemplaar.
Hij geeft hierbij Disonycha collata als mogelijkheid, behalve dat de poten dan rood i.p.v. zwart hadden moeten zijn. En laat dat nou op mijn foto juist het geval zijn.
Kan je dit Rob nog eens voorleggen?
Overigens krijg ik uit deze en andere discussies op Bugguide wel de indruk dat hier gaat om een aantal sterk op elkaar lijkende beestjes waarvan aan de hand van een foto al nauwelijks een uitspraak over het genus te doen is, laat staan over de exacte soort.
David Kohl

Douwe van der Ploeg

CiteerThe distribution as far as bugguide goes shows only records from the northeast of North America so I think not. Also yours seems to have more red on its face than D. collata.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Dank je wel voor het doorgeven Douwe.
Verder dan dat het waarschijnlijk Disonycha, Asphaera of Kushelina is komen we dus niet.
Alle drie horen ze onder de stam Alticini, maar ik zie dat stammen blijkbaar niet in het systeem zitten want Alticini wordt als invoer niet herkend.
Daarboven zit dan de subfam. Galerucinae en die is weer wel in te geven, dus zet ik hem maar als zodanig weg.
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Onzekere Asphaera spec. mag wat mij betreft ook (maar wie ben ik ;)).
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Vind ik ook prima. Asphaera sp. zit al in het systeem zie ik.
David Kohl