unidentified Chrysomelidae

Gestart door DJHiker, februari 27, 2015, 12:54:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/98305492
identification uncertain Chrysomelidae spec. observed at 2015-01-03 Mexico - Tabasco (TB)
Photos:


ook een lastige lijkt me zo
afm. tussen 6mm en 9mm errata: 4-6mm

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Misschien helpt het om te zoeken met de termen Cassidinae en/of "Tortoise beetle".. Vermoed ik tenminste ;)
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Hallo Douwe, dank je voor de tip.
Na enig zoekwerk kom ik op Charidotella sexpunctata, the golden tortoise beetle, waar hij inderdaad erg veel op lijkt.
Volgens "Coleoptera Neotropical" zijn er 15 Charidotella soorten in Mexico, waaronder C. sexpunctata.
Van de meeste heb ik geen foto's kunnen vinden, wel een publicatie in Zootaxa waarin wordt gesproken over een C. sexpunctata-groep van een aantal nauw verwante en sterk op elkaar gelijkende soorten.
Ik kan hem dus als Charidotella sp. of als een onzekere C. sexpunctata wegzetten. Charidotella zit sowieso nog niet in het systeem, zou het zinvol zijn om een C. sexpunctata-group te creƫren?
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Ik heb C. spec en C. sexpunctata voor je aangemaakt. Om de verzamelsoort voor de groep aan te maken vind ik lastig te beoordelen.. Zo blijf je natuurlijk bezig met verzamelsoorten, en daarnaast zal het voor de meeste mensen niet direct duidelijk zijn wat ermee bedoeld wordt. Je kan het natuurlijk als opmerking bij de waarneming zetten.

Zal ik deze voor de zekerheid ook nog even op Facebook gooien?
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Graag, een (expert) second opinion is altijd welkom.
David Kohl

Douwe van der Ploeg

C. sexpunctata wordt bevestigd door Rob Westerduijn.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Mooi,  :blink:
met dank aan Rob en jij ook nogmaals bedankt dat je me op de goede weg geholpen hebt.
David Kohl