water of oeverpieper

Gestart door perryst, februari 25, 2015, 19:27:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

perryst

ik dacht zelf aan water piepre gele snavel

frankneijts

Citaat van: perryst op februari 25, 2015, 19:27:12 PM
ik dacht zelf aan water piepre gele snavel

Snavelkleur is niet bruikbaar om deze 2 soorten te onderscheiden: beide hebben 's winters een gele basis v.d. ondersnavel welke in het voorjaar donkerder wordt. Beter is het om te letten op de hoofdkleur, koptekening en aard van de streping op de onderzijde en eventueel de waarnemingslocatie (Waterpieper gewoonlijk bij zoet, Oeverpieper in principe bij zout/brak water). Houd er in het voorjaar rekening mee dat beide soorten een groot gedeelte van hun lichaamsveren daadwerkelijk ruien en dus vanaf half februari geleidelijk in zomerkleed komen. En een zomerkleed Oeverpieper lijkt soms méér op een Waterpieper dan 1 in winterkleed..
De vogel op jouw foto is een Oeverpieper al heeft-ie een redelijk opvallende wenkbrauwstreep: let echter op de door dichte streping erg donkere onderzijde, vooral de achterflank. WP is op de onderzijde veel lichter en veel minder zwaar getekend, wat in het voorjaar alleen maar minder wordt..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

perryst


Rob Koelman

Citaat van: perryst op februari 25, 2015, 21:56:07 PMbedankt zo leer ik nog wat.

Ook leerzaam voor andere lezers van dit forum (inclusief mijzelf)...
Met vriendelijke groet, Rob