Hoofdmenu

Daas?

Gestart door AndreVrijens, juli 25, 2007, 23:39:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

De kleur van de ogen deden mij zoeken richting Daas. Helaas loop ik daar dood. Waar moet ik zoeken?

foto 1
mvg.  André

AndreVrijens

foto 2
mvg.  André

vanerkelens

Ik dacht eerst aan de gewone regendaas (Haematopota pluvialis),maar bij verder kijken is het volgens mij toch de Kleine runderdaas (Tabanus bromius)
De lijnen op de vleugels bij de gewone regendaas lopen volgens mij net iets anders.
Je moet eens proberen om ...als je hem weer voor de lens krijgt om hem recht in de ogen te fotograferen, dan krijg je van die prachtige kleuren te zien in de ogen ....echt enig !


Joke

wilde

#3
De lichte driehoeksvlekken op het achterlijf zijn slechts vaag aanwezig. Voor de vleugelschub is de verdikking niet zwart maar bruinachtig: vrouwtje Hybomitra muehlfeldi zou dan meer in aanmerking komen denk ik.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

vanerkelens

Maar heeft die dan geen duidelijke lichte driehoekjes op de segmenten van het achterlijf, die mis ik weer bij deze daas.......??

Joke

han.endt

#5
Kleine Runderdaas, Tabanus bromius, lijkt mij correct.

AndreVrijens

Als ik bij de waarnemingen kijk bij de kleine runderdaas Tabanus bromius, vind ik de tekening op het achterlijf niet echt overeenkomen, vandaar dat ik hierop vastliep. Misschien dat Han dit kleurverschil kan beredeneren?
In ieder geval allen bedankt voor de input.
mvg.  André

han.endt

#7
Juist bij de Kleine Runderdaas is dat rood wel te vinden (vooral bij de mannetjes ern dit is nu net een vrouwtje). De soort is wat achterlijfstekening variabel en vaak is het afwezig. Overigens heb ik nogal mijn twijfels over de identiteit van veel dazen die je op internet ziet.

AndreVrijens

Ze gaat de geschiedenisboeken in als kleine runderdaas Tabanus bromius.
Bedankt Han :duim:  
mvg.  André

Mark van Veen

#9
Ik moet het helaas niet met de determinatie T. bromius eens zijn. Ik zie harige ogen en 3 banden over de ogen (vaagjes, maar herkenbaar). Dan kom je op Hybomitra uit, wat Albert al opmerkte. Ik heb geen tabel bij de hand en uit mijn hoofd durf ik geen soort te benoemen. Ik check de komende dagen wel (of iemand anders moet het beest met de tabel doorlopen). Mijn eerste gedachte is H. ciureai.
groet,

Mark van Veen

AndreVrijens

Voordat iemand mij de vraag stelt... Nee ik heb haar niet verzameld ;)  
mvg.  André

vanerkelens

Tja....dan ga ik ook nog even door.
Welke is deze dan ????