odontotaenius sp.?

Gestart door DJHiker, februari 21, 2015, 22:24:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/98192105
Odontotaenius spec. observed at 2014-12-17 Mexico - Quintana Roo (QR)
Photos:




In my opinion not O. disjunctus cause I don't see no horn

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Er lijken 90 soorten van die familie uit Mexico bekend te zijn, en ze lijken vrij moeilijk te zijn.. Ik kan voor je navragen, maar heb niet veel hoop.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

ja, misschien is het helemaal geen Odontotaenius sp. maar een soort uit een ander genus van Passalidae (of misschien zelfs een andere familie). Wellicht is het ontbreken van de kenmerkende hoorn een aanwijzing.
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Je kan deze sleutel proberen: http://museum.unl.edu/research/entomology/Guide/Scarabaeoidea/Passalidae/Passalidae-Key/PassalidaeK.html

Ik kwam er niet echt uit, maar wie weet lukt het jou beter, evt. met de originele foto's waar je meer op kan inzoomen. Passalidae is bevestigd door Rob op Facebook, maar hopelijk volgen er meer reacties.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Mij lukt het ook niet om de sleutel te volgen, aan de ene kant omdat ik -ondanks gebruik van de glossary- de omschrijvingen in de sleutel niet goed kan interpreteren en vertalen naar wat ik op de foto zie, maar ook omdat de foto's op essentiƫle delen scherpte missen. Inzoomen helpt dan niet. Met name dat laatste zal het ook voor een deskundige lastig maken vrees ik. Vooralsnog hou ik het dus maar op Passalidae sp., in afwachting van een eventuele verdergaande determinatie door een kenner.
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Er wordt aangegeven dat het buiten de VS zonder kever en DNA technieken waarschijnlijk een hopeloze zaak is.. Helaas.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

Het zij zo, ik had me er mentaal al op ingesteld dat ik tevreden zou moeten zijn met Passalidae sp.  ;)
Bedankt voor het meedenken.
David
David Kohl