Mex Coccinellidae sp.

Gestart door DJHiker, februari 24, 2015, 14:44:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/98250465
identification uncertain Coccinellidae spec. observed at 2014-12-25 Mexico - Lancandon NP (CS)
Photos:


location: Lacanja (near border with Guatamala), Chiapas province, Mexico
Size: approx. 2-3mm

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Arp

#1
Hoi David,

Het zal een Brach[i|y]acantha zijn - volgens deze pagina een overzichtelijk handje vol in Mexico, maar misschien missen ze nog soorten(?). De foto die erbij staat voor Brachyacantha lepida komt heel behoorlijk in de richting.

Van de 4 daar genoemde soorten wordt in elk geval B. decora Casey, 1899 in deze publicatie als kleurvorm van bistripustulata afgedaan.

Als je Leng (1911) erbij pakt dan zou je ook erythrura af kunnen laten vallen en blijft alleen lepida over. Of dat dan ook echt correct is weet ik natuurlijk niet (meer soorten? andere varianten?), maar het lijkt dus een redelijke aanname dat het wellicht die soort zal zijn.

Grappig is wel dat grofweg ditzelfde kleurpatroon zich kennelijk een paar keer heeft ontwikkeld in verschillende geslachten, want bijvoorbeeld bij Hyperaspis vind je met Hyperaspis onerata iets heel vergelijkbaars - vast één of andere vorm van handige mimicry :)


P.S. Heb Brachiacantha lepida aangemaakt (onzeker dus wat mij betreft)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

DJHiker

Hallo Arp,

Dank voor je reactie. Ik had de foto van B. lepida op de pagina van Coccinellidae de Mexico
ook al gezien maar in gedachten verworpen omdat ik het patroon op het pronotum teveel vond afwijken. Maar jij valt daar niet over, dus neem ik aan dat dit tot de variabiliteit binnen de soort gerekend moet worden.  :rolleye:
In de Transactions of the American Entomological Society kwam ik ook deze beschrijving tegen waarin twee varianten van B. lepida worden onderscheiden, afhankelijk of de vlekken op de elytra wel of niet met elkaar verbonden zijn. Blijkbaar is dit dan de "Teapa-variant".

Guillermo González was trouwens zo vriendelijk om nog een andere Coccinellidae (Epilachna discincta) op naam te brengen die ik in Teapa heb gezien en hem had gemaild (uiteraard met het rituele voorbehoud dat identificatie van een foto nooit 100% zeker kan zijn).
Hierna durfde ik hem deze eigenlijk niet meer voor te leggen omdat het me wat opdringerig leek om hem voortdurend met identificatieverzoeken lastig te vallen.
Ik heb de E. discincta al op Observado ingevoerd.  Als "zeker" nog wel :blink:, waar jij het wellicht niet helemaal mee eens zal zijn. Formeel heb je daar natuurlijk gelijk in, maar moet je dan niet de identificatie van bijna alle niet-Europese kevers (en andere moeilijke soortgroepen) op Observado als onzeker beschouwen?

In ieder geval bedankt dat je B. lepida alvast hebt ingevoerd. Ik zal de waarneming aanpassen (en in dit geval op onzeker houden).

Groet,
David
David Kohl

Arp

Citaat van: DJHiker op februari 25, 2015, 01:05:14 AM
In de Transactions of the American Entomological Society kwam ik ook deze beschrijving tegen
Ja leuk, dat is dus uit de BCA (Biologia Centrali-Americana) - de afbeelding op coleoptera-neotropical.org is dus de genoemde Table X fig.16 uit die BCA.

Tekening op dekschilden en halsschild van LHBtjes is vaak vooral variabel in de mate van "dichtvloeien" (vlekken die uitlopen en in elkaar overvloeien). Het halsschild van deze heeft heel typisch die in het midden erg diep ingesneden vlek met twee minder diepe deuken ernaast - dat is op jouw foto ook gewoon terug te vinden (iets verder dichtgelopen dus). Opvallend is dat die Hyperaspis niet alleen een tamelijk overeenkomstig patroon op de elytra heeft, maar ook het halsschild best wel in dezelfde richting gaat.

Ik zou gewoon Guillermo González om bevestiging/mening vragen, met een vriendelijke opmerking erbij dat hij het maar moet zeggen als hij er geen zin in heeft. Mensen die serieus met een bepaalde groep bezig zijn vinden het vaak juist erg leuk als er belangstelling uit het buitenland is voor hun groep en als je dan ook nog met "voorwerk" komt waaruit blijkt dat je moeite hebt gedaan om ook kleine/obscure beestjes als deze op naam te krijgen zal men het doorgaans alleen maar waarderen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Misschien is het een idee je foto's op coleoptera-neotropical aan te bieden? Ze maken sowieso gebruik van foto's van allerlei bronnen/auteurs. Geen idee hoe ze te werk gaan qua "validatie" van de foto's, maar als een expert van hen de foto's goed genoeg vindt om op de website te gebruiken (danwel als "spec") heb je ook meteen voor jezelf een "validatie" :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)