is dit een goudoogje of gewone -groene- gaasvlieg?

Gestart door annelies vriens, februari 24, 2015, 00:49:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Deze foto wil ik ergens voor gebruiken en daarom goed benoemen. Helaas is de waarn. nooit goedgekeurd. Is dit een goudoogje of een gewone [groene?] gaasvlieg?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87371545
Goudoogje - Chrysoperla carnea s.l. gezien op 2014-08-10 Meijendel - Kijfhoek
Foto's:




bij voorbaat dank Annelies Vriens

Arp

Hallo Annelies,

Dit zal inderdaad Ch. carnea s.l. zijn. Het is niet helemaal triviaal om gaasvliegen van foto op naam te brengen - voor veel soorten zijn subtiele details nodig die zelden scherp genoeg of onder de goede hoek op de foto's staan.

Er is slechts een handjevol soorten in NL met (nagenoeg) geheel groene vleugeladering (maar zelfs dat is vaak slecht te beoordelen vanwege schaduw/lichtval/flitslicht): Even uit m'n hoofd, twee Nineta's (die zijn het niet vanwege de duidelijke wangvlek en ook de gehele habitus, maar de onderscheidende aderingsdetails zijn niet zichtbaar), één Chrysopa (die zou duidelijk vlekken op de kop moeten hebben, maar ook hiervoor zijn de aderingsdetails niet te herkennen) en tenslotte Peyerimhoffina gracilis en de Chrysoperla's. P. gracilis heeft vaak (maar niet altijd!) veel meer rood op/om de neus, smallere vleugels met vaak (maar niet altijd!) melkwitte vegen in de membraan, iets andere adering rondom de Intermediaalcel en géén apicale rij trapaders. Die aderingsdetails zijn niet goed te beoordelen, maar de vleugels zijn erg breed voor Peyerimhoffina, lijken geen witte vegen te hebben en het beest heeft geen rode neus. Ook zonder de aderingsdetails lijkt de aanname gerechtvaardigd dat het Ch. carnea s.l. zal zijn.

De reden dat ik gaasvliegen nog niet structureel "valideer" of doorloop op fouten is deels al duidelijk uit bovenstaande (veel belangrijke/handige dingen voor zekere identificatie zijn vaak niet zichtbaar), maar heeft er ook mee te maken dat ik zelf deze groep nog aan het leren ben. Vaak kan ik wel met zekerheid zeggen dat iets fout is, maar niet met zekerheid zeggen wat het wel moet zijn - dan is het vervelend om te "corrigeren" (kost ook tijd) dus laat ik het liggen totdat ik zelf meer ervaring met alle soorten heb. Als er in de tussentijd een andere admin/validator is die ze wel uit de mouw kan schudden, dan zou dat heel mooi zijn (er komen gelukkig steeds meer kundige mensen/admins bij op waarneming), maar voorlopig niet de adem inhouden :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

annelies vriens

Beste Arp,
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie over dit gaasvliegje. Ik ben er even rustig voor gaan zitten want er zijn dus veel verschillende kenmerken, als je eenmaal goed kijkt...
Ik begrijp je redenering van het wel/niet corrigeren heel goed [was geen verwijt hoor] en hoop voor jou/jullie dat er voor de komende zomerperiode nieuwe admins bij komen.
Nogmaals dank en vriendelijke groet van mij, Annelies Vriens