Hoofdmenu

Help

Gestart door Gert Kremer, februari 23, 2015, 19:51:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Wie kan/wil mij eens een tip geven hoe ik een trilzwam onder de  :micro:  het beste kan bewerken?
spul gaat elke keer onder het glas weg.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

#1
Citaat van: Gert Kremer op februari 23, 2015, 19:51:36 PM
Wie kan/wil mij eens een tip geven hoe ik een trilzwam onder de  :micro:  het beste kan bewerken?
spul gaat elke keer onder het glas weg.

Fijn dat jij dit vraagt Gert, heb ook al "geworsteld" met de Teervlekkentrilzwam en de (onzekere) Kerntrilzwam  :blink:

Dit heb ik gedaan: een heel klein stukje op het objectplaatje gelegd, beetje losgemaakt met prepareernaald, daarna druppel water erbij, dekglaasje erop en dan met een gummetje "pletten".
En ... dan is er ook nog wat te zien, weet alleen nog niet wat ik allemaal zie ;D
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

#2
Bedankt Riet.  ik hoop wel op meer hulp.   ;D  het (vel) is zo taai als spek. Ik denk dat het een Exidia recisa  :rolleye:  is waar ik mee zit te knoeien.
Op loofhout dood "eik" denk ik. laatste foto doorsnee. De ene kant is wel ruw maar het lijkt net dat er kleine torentjes op staan en aan de andere zijde hier en daar 1tje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Citaat van: Gert Kremer op februari 23, 2015, 20:48:36 PM
ik hoop wel op meer hulp.
Of het helpt weet ik niet, maar ik kan het altijd proberen.
Riet geeft al aan hoe je het beste te werk kunt gaan. Als extra hulpmiddel gebruik ik zelf de stereomicroscoop om maar vooral een zo klein mogelijk stukje te pakken te krijgen.

Nog even iets over de paddenstoel zelf. Op de foto lijkt het alsof je een stukje uit de ruwe kant gepakt hebt om te bekijken. De sporen zitten echter aan de gladde kant waar hier en daar een pukkeltje op zit.
Waarom denk je trouwens aan de Toltrilzwam? Ik ken hem zelf niet, maar bij het lezen van diverse beschrijvingen staat dat die soort glad/doorschijnend en barnsteenkleurig is. Ik vind de jouwe toch bijna zwart, of vergis ik me daar in?
Succes verder!
Grieta.

Willy

#4
Een stukje op een dekglaasje leggen en het afdekglaasje erbovenop aandrukken.
Deze vanmiddag gemaakt van Klontjestrilzwam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Willy dat heb ik ook al gedaan, maar ja...
...
Grieta, ik dacht ook eerst aan eikentrilzwam maar ... O O veel twijfel en die er naast zat was ook niet zwart. barnsteenkleurig? nou ja.. bruinachtig, als ik een stukje van het vel weg neem is het ook waterig bruin. moet ik onder het vel wegschrapen?
Met de  :micro:  zie ik "sporen" met stekeltjes, dus ook helemaal fout en figuur 10 uit de Gerhardt ook nog steeds niet te zien.   :rolleye:   zie foto's.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Mooi resultaat Riet, wat je op de foto hebt staan zijn zo te zien conidiën (imperfecte) sporen, die worden vaak op hyfeneinden in lange kettingen gevormd waarvan ze uiteindelijk afbreken. Voor sommige trilzwammen is dit een kenmerk.

Volgens mij maak jij van de verkeerde kant een preparaat Gert, de ruwe kant is de buitenkant en daar worden geen sporen gevormd, je moet de gladde kant hebben, dat is in dit geval het hymenium.
Groeten,
Martin

rietvanoosten

Dank je wel Martin!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Hallo Martin,
zou dat zwammetje te jong kunnen zijn? ben nu een dikke 3 uur mee bezig geweest, kan wel  :'( .
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Kan, maar ik verwacht het niet. Basidiën zul je in ieder geval moeten kunnen vinden ook al hebben ze geen sporen.
Groeten,
Martin

bruggeman

Hoi Gert,
Basidien zitten aan de gladde buitenkant (dat is handig dan blijven de sporen niet in de blubber steken maar kunnen zich verspreiden) Wat jouw preparaat laat zien is de gelatineuze binnenkant.

Ik ben het met Grieta eens:
dit is de eikentrilzwam. Die is veel ruwer aan de buitenkant dan de toltrilzwam (die glad of licht geruwd is) en zwart (al komen lichter gekleurde exemplaren ook voor, meestal tussenzwarte). De toltrilzwam heeft voor zo ver ik weet geen zwarte vormen en is meestal warmbruin. Hij komt voornamellijk op wilg en populier voor. De eikentrilzwam voornamelijk op eik.
Microscopisch is er nauwelijks verschil tussen beide soorten.
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida, 
Dat is nu net het probleem, hij is niet echt ruw, meer mooi fijn ruw-achtig. eindelijk eem inktvisje gevonden,  :angel:    maar goed ik probeer nu nog sporen te zien. Hij stinkt nog niet in de koelkast.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Hoi Gert ik vind hem eigenlijk best ruw. Ik vind de kleur ook beter bij de eikentrilzwam passen en als hij dan ook nog op eik zit......
groet,
Ida

Gert Kremer

#13
als het mij lukt kom ik er deze week op terug, er zaten ook nog bruinachtige zwammen op, maar ja de mooiste "tol" meegenomen. stom maar menselijk hé?   :-[     ;D

deze middag weer geweest, niets weer kunnen vinden. einde.   >:(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Wat jammer Gert!
met vriendelijke groet, Riet