Notiophilus quadripunctatus?

Gestart door robin, februari 22, 2015, 21:28:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

robin

Tijdens het uitzoeken van mijn fotoarchief van deze zomer kwam ik de volgende snelkever tegen. Na determinatie lijkt het mijn Notiophilus quadripunctatus. Dit is echter een zeer zeldzame soort, vandaar dat ik de bevestiging vraag.


Ik zie, 4 stippen op de dekschilden. Een brede 4e tussenruimte en een versmallend halsschild zonder curve. (helaas is de foto niet ideaal, het diertje was lastig te benaderen)


Waarneem gedaan op een parkeerterrein midden in Maastricht.


Alvast hartelijk bedankt.
groeten robin kraaij

Douwe van der Ploeg

#1
Ik kom ook bij die soort uit, maar verwacht van mij geen zekerheid..

CiteerIn Muilwijk & Felix (2004) afgevoerd voor Nederland, maar recent bevestigd (Heijerman & Aukema 2014).
Lijkt deze te zijn: Heijerman, Th. & B. Aukema 2014. Notiophilus quadripunctatus weer terug op de Nederlandse lijst (Coleoptera: Carabidae). – Entomologische Berichten 74: 143-146. Kan iemand met een EB-abonnement zeggen of deze locatie in de buurt van centrum Maastricht was? Ook een foto van de soort bij het nieuwsbericht te vinden: http://www.nederlandsesoorten.nl/content/twee-nieuwe-kevers-voor-ons-land

Het is trouwens handig als je eerst de waarneming invoert en daarna de knop "Determineren via het forum" gebruikt. Invoeren kan dan hier bijv. als verzamelsoort Notiophilus spec. of een onzekere N. quadripunctatus. Op die manier valt de waarneming ook op bij validators die dit forumtopic misschien missen, staat de waarneming gelijk in de database en worden ook de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus duidelijker). Ook staan de foto's dan slechts één keer op de server, wat geld scheelt.
Douwe van der Ploeg

robin

Bedankt voor het antwoord. Ik zag de mededeling ook al!


Ik zou deze normaal gesproken ook ingevoerd hebben maar omdat ik mijn archief aan het determineren ben ga ik dat in 1 grote batch doen! zodra deze daar online staat zal ik de foto's hier vervangen voor links(scheelt serverruimte)

Ik wacht het rustig af!
groeten robin kraaij

Henk Soepenberg

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 23, 2015, 18:49:09 PM
Lijkt deze te zijn: Heijerman, Th. & B. Aukema 2014. Notiophilus quadripunctatus weer terug op de Nederlandse lijst (Coleoptera: Carabidae). – Entomologische Berichten 74: 143-146. Kan iemand met een EB-abonnement zeggen of deze locatie in de buurt van centrum Maastricht was?

het artikel is al als pdf beschikbaar
Vriendelijke groeten,
Henk