Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2015

Gestart door petermeer, februari 22, 2015, 21:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroenroelofsen

Klopt, maar kijk eens naar waarnemingen van een paar dagen geleden. Met name die op de voorpagina hebben gestaan. Daar staan vinkjes bij. Die vinkjes zijn om aan te geven dat een waarneming klopt of op zijn minst onderzocht is.
Stel je wilt gaan wandelen in een bos en je kijkt op waarneming.nl of daar iets leuks wordt gezien. En volgens waarneming.nl zitten daar best leuke soorten, dus je besluit te gaan. Vervolgens zie je helemaal niets van die leuke soorten omdat blijkt dat iemand zomaar wat ingevoerd heeft, dat wil je toch niet?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

pdeknijff

Dat is toch flauwekul Jeroen.
Vogels vliegen, en heel vaak zijn ze weg voordat je er bent, vinkje of niet.
Straks krijg ik nog de schuld dat een door mij waargenomen soort die door jullie gevinkt is er niet meer zit.
"Ik had nog gekeken, en er stond heus een vinkje bij, en nu zit hij er niet meer!"
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroenroelofsen

Duhh elke vogelaar zal dat snappen. En heus niet alle vogels zullen weg zijn. Mag toch duidelijk zijn dat een vogel met bewijs (foto, geluid, duidelijke beschrijving) veel betrouwbaarder is dan alleen maar het melden? Wie zegt me dat die vroege zwaluw bijv geen invoerfout is? Daarom wordt er kritisch naar gekeken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

#154
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Maar Jeroen,

Jij begon toch over dat bos met soorten en vinkjes waar we zo nodig naar toe moeten omdat het dan betrouwbaar is?
Nogmaals, je mag van mij part alles vinken of niet, maakt me niks uit en kan me niks schelen, zolang een ingevoerde waarneming maar niet een claim wordt omdat er geen documentatie bij zit, en dat wordt in de fenologie wel tabel gedaan.







Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroenroelofsen

Citaat van: pdeknijff op mei 18, 2015, 16:01:28 PM
Maar Jeroen,

Jij begon toch over dat bos met soorten en vinkjes waar we zo nodig naar toe moeten omdat het dan betrouwbaar is?
Nogmaals, je mag van mij part alles vinken of niet, maakt me niks uit en kan me niks schelen, zolang een ingevoerde waarneming maar niet een claim wordt omdat er geen documentatie bij zit, en dat wordt in de fenologie wel tabel gedaan.
Het gaat er toch om waar je meer waarde aan hecht?
Nogmaals een waarneming met documentatie heeft (mijns inziens, en blijkbaar ook volgens de beheerder van dat "lijstje") toch meer waarde/is betrouwbaarder dan één zonder enige documentatie? En zo'n waarneming met documentatie krijgt nu eenmaal sneller een vinkje dan ééntje zonder, omdat die simpel weg niet te beoordelen zijn als er verder niets bekend is (als in eerder ter plaatse of in de omgeving gezien).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart


Het gaat er natuurlijk om dat het een (in fenologisch opzicht) opmerkelijke waarneming is, voer een merel in zonder beschrijving/foto en er kraait geen haan naar.
Is 'claim' nu zo'n heel vreemd woord voor een waarneming van pak 'm beet een Zomertaling pak 'm beet eind januari zonder documentatie/beschrijving?
Zeker als je in gedachten houdt dat het aantal ongedocumenteerde eerste waarnemingen van het jaar waar een overtuigende beschrijving bij staat - al helemaal op eigen initiatief waarnemer - verwaarloosbaar is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

#160
Citaat van: Vincent Hart op mei 18, 2015, 16:28:01 PM

Het gaat er natuurlijk om dat het een (in fenologisch opzicht) opmerkelijke waarneming is, voer een merel in zonder beschrijving/foto en er kraait geen haan naar.
Is 'claim' nu zo'n heel vreemd woord voor een waarneming van pak 'm beet een Zomertaling pak 'm beet eind januari zonder documentatie/beschrijving?
Zeker als je in gedachten houdt dat het aantal ongedocumenteerde eerste waarnemingen van het jaar waar een overtuigende beschrijving bij staat - al helemaal op eigen initiatief waarnemer - verwaarloosbaar is.

Natuurlijk kan je dat wegschrijven onder het kopje claim. Maar het is wat vriendelijker naar je achterban om dat zoiets als 'ongedocumenteerde waarneming' te noemen. Bij DBAlerts hadden we vroeger in het piepertijdperk interne code-formulieren met de code 'vage claim van derden'. Gaf intern geen probleem, maar toen we het publieke web opgingen hebben we dat bewust veranderd naar 'ongedocumenteerde waarneming van derden' om dit soort discussies te voorkomen  ;)
Wietze Janse

Vincent Hart

Zoals ik al eerder zei vraag ik me af of 'claim' buiten het twitcherswereldje wel zo'n negatieve connotatie heeft, behalve Peter heeft er naar mijn weten ook niet eerder iemand over geklaagd.
En zoals ik al eerder voorstelde, 'gemeld' zou ook kunnen. Smal kolommetje, kort woord ...
Als Peter iets voor elkaar wil krijgen lijkt het me het makkelijkst als hij ook op reacties op zijn stelling/vraag/klacht/whatever ingaat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

BramtK

Citaat van: petermeer op mei 19, 2015, 20:44:42 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 15, 2015, 08:18:05 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/102072729 Roodpootvalk
Deze waarneming is door de waarnemer weer verwijderd.


Dat is jammer, heeft iemand bevestigd dat het inderdaad om een Roodpootvalk ging?
Groeten,

Bram ter Keurs

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Citaat van: Vincent Hart op mei 19, 2015, 22:06:13 PM
Ja, ik heb hem (meen ik toch) goedgekeurd.

Dat is dan nog geen garantie eigenlijk.  ;D B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankmeer

Roodmus (René van Rossum) toegevoegd. Alleen Roodpootvalk nog nu?
Frank van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: frankmeer op mei 22, 2015, 10:46:16 AM
Roodmus (René van Rossum) toegevoegd. Alleen Roodpootvalk nog nu?
Hangt er een beetje vanaf welke soorten we meenemen denk ik. Krekelzanger en Noordse Nachtegaal volgen wellicht ook nog wel bijv. En Orpheusspotvogel zouden we ook kunnen meenemen. Wel jammer dat de Roodpootvalk met bewijs weer verwijderd is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Herman van der Meer

garryb

CiteerAlleen Roodpootvalk nog nu?
Je kunt ook nog wachten op de eerste zingende Grauwe Fitis, tegenwoordig een typisch begin juni-fenomeen (naast een nieuwe Roodpootvalk met foto).

frankmeer

Frank van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op mei 18, 2015, 19:22:57 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/102374020 Kleine Vliegenvanger

Je zou kunnen beargumenteren dat de datum voor Kleine Vlieg eigenlijk de 14de moet zijn.
Fotografisch bewijs staat bij de 18de: http://waarneming.nl/waarneming/view/102374020, maar dat is uiteraard dezelfde vogel als de waarneming van de 14e: http://waarneming.nl/waarneming/view/102209226. Zie ook het commentaar achter de eerste link. Of gaat dat te ver...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op mei 28, 2015, 16:33:06 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 18, 2015, 19:22:57 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/102374020 Kleine Vliegenvanger

Je zou kunnen beargumenteren dat de datum voor Kleine Vlieg eigenlijk de 14de moet zijn.
Fotografisch bewijs staat bij de 18de: http://waarneming.nl/waarneming/view/102374020, maar dat is uiteraard dezelfde vogel als de waarneming van de 14e: http://waarneming.nl/waarneming/view/102209226. Zie ook het commentaar achter de eerste link. Of gaat dat te ver...

De 14e is achteraf(!) goedgekeurd op basis van kennisregels, maar heeft geen bewijs, dus is hier niet van toepassing.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

#177
Eerste datum is hier 14 en hij is gedocumenteerd, en uit mijn eerdere post blijkt toch ook wel dat ik zelf ook wel inzie hoe dit niet helemaal in het rijtje past. Neemt niet weg dat de eerste datum dit jaar wel degelijk de 14e en niet de 18e is, daar lijkt me weinig twijfel over mogelijk.

Citaat van: garryb op mei 24, 2015, 21:28:36 PM
Je kunt ook nog wachten op de eerste zingende Grauwe Fitis, tegenwoordig een typisch begin juni-fenomeen (naast een nieuwe Roodpootvalk met foto).

Eind mei dus. Bewijs volgt ongetwijfeld.
Edwin Schuller

Thijs Fijen

Citaat van: Edwin Schuller op mei 29, 2015, 13:14:24 PM
Eerste datum is hier 14 en hij is gedocumenteerd, en uit mijn eerdere post blijkt toch ook wel dat ik zelf ook wel inzie hoe dit niet helemaal in het rijtje past. Neemt niet weg dat de eerste datum dit jaar wel degelijk de 14e en niet de 18e is, daar lijkt me weinig twijfel over mogelijk.
Wat is dan het nut van die eerdere post als je zelf al inziet dat hij niet in het rijtje past? Sorry, ik snap het niet.
Thijs Fijen

Edwin Schuller

Citaat van: Thijs Fijen op mei 29, 2015, 13:54:03 PM
Wat is dan het nut van die eerdere post als je zelf al inziet dat hij niet in het rijtje past? Sorry, ik snap het niet.

Ik vind in dit geval de 14e meer waarheidsgetrouw dan de 18e, en het leek mij zinnig om dat ter discussie te stellen. Want wat is nou belangrijker; de 'echte' datum of de datum die conform de spelregels telt*? Ik vind de 14e hier het meest accuraat en het bewijs is absoluut geleverd, dus waarom dan de 18e aanhouden?

(*= waarbij ik niet heb terug kunnen vinden dat het bewijs ook daadwerkelijk op dezelfde dag dient te worden geleverd als de waarneming. Ik zei dan ook "past niet helemaal in het rijtje". Dat is net iets anders als "past niet in het rijtje". :blink:)

Edwin Schuller